Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par studiomonitorer för ungefär max 2000kr. Däremot skulle jag vilja ha dem i vit färg! 🙂 Tycker det passar bättre till min iMac m.m. Hittar inte så många sådana när man söker runt...

Har ni några tips?? Dem ska ju vara bra också och inte bara vita och snygga... 😉

Annons
Posted

Hej!

Tänkte införskaffa mig ett par studiomonitorer för ungefär max 2000kr. Däremot skulle jag vilja ha dem i vit färg! 🙂 Tycker det passar bättre till min iMac m.m. Hittar inte så många sådana när man söker runt...

Har ni några tips?? Dem ska ju vara bra också och inte bara vita och snygga... 😉

Om inte beggat så kommer det att bli svårt att hitta några "monitorer" under 2000 kr (/paret), och om de ska vara bra också så är det nog omöjligt ...

Guest Waltzberger
Posted

yamaha hs-serien?

inte riktigt 2000... men hs50 får du väl för iaf 2995:-/paret

Posted

Om inte beggat så kommer det att bli svårt att hitta några "monitorer" under 2000 kr (/paret), och om de ska vara bra också så är det nog omöjligt ...

Nej, men givetvis menar jag "så bra som möjligt" för den summa pengar 🙂 Jag vill ju inte köpa ett par som är billiga för 1100kr när jag kan få ett par för 1800kr som är bättre.

Posted

De ser fina ut. Är de bra då? Tänkte på att dem är rätt små i sin storlek. Ger det inga nackdelar i ljudet? 1095kr./monitor såg jag på sidan.

Posted

Ja, vad får man för 2000:- =)

Jag köpte mina hs50 för 1800.- på blocket. Och har kompletterad med sub för att få lite djup i ljudet. Fungerar hyfsad. Du får alltid det du betalar för så att säga. Man kan inte köpa rolls royce för priset av en skoda liksom (även om skoda numera är väldigt bra bilar =)... )

Du kan ju såklart köpa ett par svarta och lacka vit =) hehe

Titta kanske på bra datorhögtalare istället skulle vara mitt tips om du endast har 2000:- JBL har ett gäng vita har jag för mig.

Posted

Blocket.

Vit Servalack.

// G

Guest Railind
Posted

De ser fina ut. Är de bra då? Tänkte på att dem är rätt små i sin storlek. Ger det inga nackdelar i ljudet? 1095kr./monitor såg jag på sidan.

Bra som tusan för den storleken och priset. De testades i Hifi & Musik och "vann" över betydligt dyrare HiFi-högtalare.

Posted

Bra som tusan för den storleken och priset. De testades i Hifi & Musik och "vann" över betydligt dyrare HiFi-högtalare.

Vad jag har läst så ska dom inte vara magnetiskt skyddade...😮

Posted

Har du en CRT-skärm?

Nej, sitter på en iMac. Kan det inte påverka annan utrustning m.m.?

Posted

Inte mycket mig veterligt.

Ta t ex ATCs minsting:

http://www.soundonsound.com/sos/dec98/articles/atca7.715.htm

Magnetisk skärmning är ett tillval.

Aha, ok. För jag funderar lite på Fostex pm0.4n monitor. De verkar ge ganska bra ljud för den storleken. Då behöver jag kanske inte oroa mig för att de inte är magnetiskt skyddade då.

Posted

Jag kommer att spela in rock/hårdrock/metal, kommer dessa passa för det? Dessa går ner till 60hz är de tillräckligt?

Posted

Då behöver jag kanske inte oroa mig för att de inte är magnetiskt skyddade då.

Troligtvis inte. Det finns en herrans massa trådar om studiomonitorer att plöja igenom innan du tar beslut (och köp för guds skull inget o-lyssnat!). Du begränsar dig extremt mycket om färgen är viktig (och om vit önskas).

Posted

Jag kommer att spela in rock/hårdrock/metal, kommer dessa passa för det? Dessa går ner till 60hz är de tillräckligt?

Ja och nej. Om ditt rum är litet och/eller obehandlat (i basen framförallt): Ja.

Sök i forumet för mer info kring detta.

Posted (edited)

Finns ju "limited edition" av Adam A7 från Thomann. Dock över ditt pris men mycket högtalare för pengarna.

Annars finns ju dom här, också bra men några hundringar för mycket.

KRK RP5 Rokit

_Sk%E4rmavbild%202011-02-13%20kl.%2014.09.14.png

Annars är det HS50 med vit woofer.

Edited by Rundberg
Posted

Annars är det HS50 med vit woofer.

Vad säger ni om Fostex pm0.4n vs. Yamaha hs50 ???

Posted

Vad säger ni om Fostex pm0.4n vs. Yamaha hs50 ???

Om du hittar Rokit 5 i vitt så skulle jag absolut rekommendera dessa i denna prisklass men som sagt, lyssna själv innan köp! (och kolla in alla hundratals trådar som redan behandlat denna fråga om och om igen).