Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag har länge tänkt göra något åt mitt vardagsrum där jag för tillfället har monitorerna och datorn ståendes.

Väggarna består av betong och jag har för avsikt att både diffusera och absorbera ljudet i rummet.

Enligt mina öron (samt enligt en vän som kontrollyssnat) vill jag påstå att jag har en boost i rummet på 124 Hz, måtten (med reservation för att ha mätt ett par +/- cm fel) säger att jag bör ha problem ett par frekvensenheter över/under men det är ändå här jag vill dämpa då det trots allt handlar om hur jag själv uppfattar ljudet, inte vad teorin säger.

2j0yqmp.jpg

Jag har tänkt bygga en diffusor bestående av 2" x 2" klossar med varierande längd monterat på en yta med måtten 1400 x 900mm och placera den på väggen bakom mig ur mixposition. Jag kommer möjligtvis även att dedikera ett par "rutor" i den här diffusorn för att slänga in absorberande material, så det blir kombinerat diffusion/absorbtion i bakre delen. Trots att detta ligger precis på gränsen till inom Haas-zonen så har jag valt att även diffusera.

1. Hur stor längdskillnad bör jag ha på klossarna på diffusorn, och vad spelar längd samt yta på klossarna för roll? Hur påverkar det frekvenserna? Och vad gäller material så föredrar jag att använda ett material som inte väger så mycket, men vilka egenskaper ska träet/materialet helst ha?

I taket tänkte jag hänga upp en absorberande platta vinklad mot bakre delen av rummet, bestående av byggisolering täckt med någon form av tyg.

2. Vilket material är bäst att använda här, hur tjock isolering bör användas och bör det vara något mellanrum mellan tak/platta för att få bättre effekt? Vilken vinkel bör plattan ha i förhållande till taket?

Samma sak med väggar och hörn, några tips utifrån bilden sett och mitt problem på 124 Hz?

Tacksam för svar! /Robin

Annons
Posted

Hej Robin

Du verkar ha lite koll (då du räknat på ditt ISD-gap, "Haas-zonen"). Ifall du inte redan hitta dessa:

http://www.subwoofer-builder.com/qrdude.htm

http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

samt:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=79932&view=findpost&p=1140309

Det finns ett antal bra byggtrådar i forumet som går djupare i ämnet, säg till om du inte hittar så kan jag skaka fram några.

Ang. diffusorer så skulle jag överväga en 1D-modell av flera anledningar. Dels så har de generellt bättre prestanda än 2D ("skyline") i det lägre registret (om samma djup) och är enklare att bygga. Dels så vill man oftast inte ha så hög dämpning av den första reflektionen som ska terminera ISD-gapet då nivån på de reflektioner man vill bevara kan bli för svaga. 2D-modeller lämpar sig bättre i tak i större inspelningsrum om hög takhöjd (> ca. 4-5 meter).

MVH Gilbert

Posted (edited)

Tack för ditt svar!

Jag körde på 2D, här är en bild på hur det ser ut för tillfället (ej klart ännu!)

GML-blackb_dzn_22386.jpg

Skämt å sido,

Eftersom jag (som tidigare nämnts här ovan) även kommer ersätta ett par klossar med absorberande material (dvs en plan yta) så når (rätta mig om jag har fel) fler direktträffar mig än om jag skulle ha valt att sätta klossar på hela ytan, därför borde jag väl kunna gå på 2D modellen utan någon större skillnad mot 1D? (Märk hur jag letar fördelar pga dess tilltalande estetik) 😉

Om jag nu går på 2D, bör jag då såga ytan på dessa klossar med olika vinklar eller bör alla vara raka?

Och vad gäller hörnet vid bordet, bör jag flytta ut bordet en liten bit och sätta något där och på så sätt reducera de 12 dBa förstärkning som jag annars riskerar drabbas av? Eller rättare sagt de 6 dB skillnad L mot R med tanke på att högra högtalaren också är närliggande (en) yta.

Hur bör jag inreda hörnet, jag antar att det rör sig om en lösning med glasfiberull, men vilket djup och utformning etc bör det ha för att jag ska bli av med den här återkommande 124 Hz (+/- 2 Hz) boost problematiken?

Mvh. Robin

Edited by RobinJacobsson
Posted (edited)

För frekvensområdet under ca 200-300 Hz så är det stående vågor samt SBIR som avgör responsen. För att komma till rätta med detta så måste du förstå hur dessa beter sig i ditt rum. För att absorbera dessa behöver du antingen bygga mycket djupa porösa absorbenter (mineralull minst ca. 300 mm tjockt beroende på frekvens) eller absorbenter som bygger på tryckvariationen (som är maximal vid ytan), d v s perforerad panel eller panelabsorbenter och dessa kan då byggas grundare (men räkna fortfarande med minst 100-150 mm).

Diffusorer; jo, jag vet att många tycker att 2D är snyggare men återigen, 1D passar oftast bättre i mindre rum. Om du fortfarande väljer 2D; blocken ska vara raka. Ladda hem QRDude, det finns garanterat inget bättre gratisprogram för att designa diffusorer! Manualen är också relativt omfattande och lärorik.

En av många bra bygg-trådar:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=82353

PS. Rummet behöver vara ganska stort för att kunna utnyttja Ambechoic -principen 😉 (som i Georges rum) så jag skulle nog hålla mig till den beprövade RFZ-principen.

Edited by Gilbert
Posted

Okej, tittade på QRDude! Bra program!

Enligt det verkar det vara en självklarhet att blocken är likadant placerade utifrån varje hörn sett, och inte slumpmässigt placerade vilket jag hade tänkt göra.

Stämmer detta? Och jag hade tänkt göra 2 likadana och placera bredvid varandra på längden, kommer mitt resultat att bli extremt annorlunda (overkbart) om jag placerar blocken slumpmässigt?

/Robin

Posted

Okej, tittade på QRDude! Bra program!

Enligt det verkar det vara en självklarhet att blocken är likadant placerade utifrån varje hörn sett, och inte slumpmässigt placerade vilket jag hade tänkt göra.

Stämmer detta? Och jag hade tänkt göra 2 likadana och placera bredvid varandra på längden, kommer mitt resultat att bli extremt annorlunda (overkbart) om jag placerar blocken slumpmässigt?

/Robin

Slumpmässig placering av klossarna kommer inte att blida en diffuser så detta rekommenderas absolut inte! Påpekar en sista gång att en 2D-diffuser troligtvis är fel val för bakväggen i en RFZ -design men man måste ju inte sträva efter RFZ, så länge man vet vad man gör och har ett tydligt mål och inte bara sätter upp absorbenter och diffusorer bara för att man vet att detta skall man ha!

Posted

Ja precis, jag förstår vad du menar med att jag kanske borde gå på en 1D istället, men märker jag att 2D inte funkar så kanske den kan komma till användning i ett senare skede, när det är dags att skaffa en riktig studio. Så jag ger det ett försök iallafall. Vad gäller slumpmässiga placeringar av klossar så vill jag minnas att jag har sett diffusorer (förmodligen google - bilder) där det verkar ha varit slumpmässigt placerat i studior som gett sken av att vara professionella?

Vad gäller behov, så finns det inget (vad jag kan känna) för en diffusor i dagsläget, men jag har hört att en diffusor är att föredra i bakre väggen och mer fokus på absorbering i den främre delen av rummet från mixposition. Jag kanske lika gärna hade klarat mig med absorbenter där bak också, eftersom det egentligen är RT60 jag vill minska, och få bukt med toppen på 124 Hz. Men, en diffusor istället för ingenting kanske påverkar det åt det bättre hållet. Skulle det ge motverkad effekt så är det inte värre än att jag kan ta ner den igen.

Tack för ditt svar!

Mvh. Robin

Posted

Ja precis, jag förstår vad du menar med att jag kanske borde gå på en 1D istället, men märker jag att 2D inte funkar så kanske den kan komma till användning i ett senare skede, när det är dags att skaffa en riktig studio. Så jag ger det ett försök iallafall. Vad gäller slumpmässiga placeringar av klossar så vill jag minnas att jag har sett diffusorer (förmodligen google - bilder) där det verkar ha varit slumpmässigt placerat i studior som gett sken av att vara professionella?

Vad gäller behov, så finns det inget (vad jag kan känna) för en diffusor i dagsläget, men jag har hört att en diffusor är att föredra i bakre väggen och mer fokus på absorbering i den främre delen av rummet från mixposition. Jag kanske lika gärna hade klarat mig med absorbenter där bak också, eftersom det egentligen är RT60 jag vill minska, och få bukt med toppen på 124 Hz. Men, en diffusor istället för ingenting kanske påverkar det åt det bättre hållet. Skulle det ge motverkad effekt så är det inte värre än att jag kan ta ner den igen.

Tack för ditt svar!

Mvh. Robin

Du anar inte hur mycket mer eller mindre värdelösa produkter du kan hitta i studios, professionella eller inte ...

Jag tror du skulle tjäna en hel del på att plöja några akustiktrådar i forumet så du får en bild av vad man eftersträvar. När du gjort detta så tankar du hem REW och gör lite mätningar så du vet vad du behöver göra (gör för guds skull inget utan att veta vad du har för problem!).

Posted

Ja precis, det är ju ganska efterblivet av mig att sätta upp en diffusor bara för sakens skull. Kan tänka mig att många gör misstaget att behandla ett rum som inte behöver behandlas, eller behandlar det fel.

Men jag tycker det är kul att bygga saker, som kan komma till användning i ett senare skede även om jag inte behöver det just nu. Och som jag skrev så är det ju inte värre än att jag kan plocka ner den igen om det skulle påverka akustiken negativt. Av rent intresse vill jag själv få höra vad som händer när diffusorn åker upp, och på så sätt avgöra om något liknande behövs/eller i framtiden kommer att behövas, eller ej.

Jag ska kolla upp trådarna du föreslagit!

Tack för dina kommentarer, du verkar ha bra koll!

Mvh. Robin

Posted

Om jag får låna tråden en sekund... Gilbert, vet du om en sk "folded" QRD är lika effektiv som en traditionell?

I teorin så kan man sänka cut off -frekvensen då de djupaste cellernas effektiva djup ökar jämfört en traditionell N7 QRD. Jag har däremot aldrig sett vare sig mätningar eller simuleringar som kan bekräfta detta samt att man blir begränsad rill just N7 (om QRD) så om inte byggdjupet är extremt begränsat så skulle jag definitivt inte tro att det är värd besväret och att prestandan blir begränsad på andra vis istället.