Jump to content
Annons

Efterbliven nybörjarfråga.


personalit

Recommended Posts

Hej. Jag har lekt i FL Studio ett antal år till och från, har gjort lite beats och så. Men i senaste FL Studio 9 och verkar jag ha slarvat bort alla patterns som vanligtvis finns längst ner i programmet, och som jag alltid jobbar med.

Såhär vill jag att det ska se ut: http://www.indirjet.com/presim/FL-Studio.jpg

Patterns återfinns antingen högst upp eller längst ner som ni ser på bilden.

Såhär ser det ut för mig nu: http://img217.imageshack.us/img217/7748/patternsborta.jpg

Jag kan fortfarande lyssna på det jag gjort i programmet, men jag ser inga patterns.

Kan någon hjälp amig ändra denna förhoppningsvis jävligt simpla inställning? Jag kan i princip ingenting om inställningar.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har svårt att förstå vad ditt problem är men kan ju försöka svara.

Du kunde spela dina patterns men inte se dom i playlisten.

Problemet du då kan ha är att du är i pattern-mode istället för playlist-mode.

Detta löses genom att i kombination trycka ner knapparna shift + L på ditt tangentbord.

Du byter då mellan de olika moden.

Ett annat alternativ är att du inte har klistrat in dina patterns på rätt sätt i playlisten.

Enligt den andra bilden du bifogade ser man inte om du har några pattern i playlisten.

I playlisten finns två olika områden. Det ena är tracks och den andra är patterns.

Pattern-delen i playlisten brukar finnas längst ner och tracks-delen högst upp.

Playlistens pattern-del kan man visa/dölja genom att höger-klicka på dess list.

Hoppas du löser problemet.

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hände absolut ingenting när jag tryckte ner Shift + L. Problemet är att jag vill kunna lägga in "Patterns" istället för de där "Tracks", så att säga.

I nya FL Studio 9 bör Patterns finnas nedanför dessa Tracks, men fan alltså. Vill verkligen få detta att funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hände absolut ingenting när jag tryckte ner Shift + L. Problemet är att jag vill kunna lägga in "Patterns" istället för de där "Tracks", så att säga.

I nya FL Studio 9 bör Patterns finnas nedanför dessa Tracks, men fan alltså. Vill verkligen få detta att funka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle tro att något har blivit knas med storlek på patternfältet. Prova att dra ner muspekaren längst ner och se om du får en sån där muspekare som indikerar att du kan ändra storlek på fälten. Stängde precis av min musikdator och orkar inte starta den igen för att leta på någon annan lösning, men imorgon kanske - om du inte löst problemet till dess.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hände absolut ingenting när jag tryckte ner Shift + L. Problemet är att jag vill kunna lägga in "Patterns" istället för de där "Tracks", så att säga.

I nya FL Studio 9 bör Patterns finnas nedanför dessa Tracks, men fan alltså. Vill verkligen få detta att funka...

Det är borttaget från och med FLS 9. Aktivera de igen genom att gå in i inställningar. Men det är bättre att vänja dig, eftersom man kommer att göra ändringen permanent från och med FLS 10.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte riktigt säker på vad du menar, men testa använd F5. Sen kan du troligen hitta en liten "scroll" så du kan ta fram resterande av rutan, nu har jag FL8 men det borde vara samma sak.

http://www62.zippyshare.com/v/86671242/file.html

Ganska säker på att den ligger i botten på programmet. Den är förmodligen framme, men dold längst ner och du får dra upp den.

Redigerat av AnuBiz
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...