Jump to content
Annons

Variax 700 - Bra eller Anus?


Pusa

Recommended Posts

Tjena!

Jobbar ute på krogen och här och var och försöker leva så gott det går på musiken även om det inte är min egen mestadels (utan snarare John Fogerty, Elvis, Coldplay å Ryan Adams).. Hur som helst.. jag lirar med en Loopstation och känner att det hade vart ett grymt lyft att kunna slänga på en bas eller sådär på många av de fyra ackordsslåtar som man lirar som isf kan schnyygt gå medan jag lirar loss på acken.. Och vad som just kom fram till ytan i min bräckliga tänkarglob var att det fanns ju en gura som kunde göra JUST det.. Byta till bas, Sitar, Banjo och annat "on the fly"..

Men vad jag söker är någon som jobbar som musiekr.. eller iaf har en vettig utvärdering.. Finns det ett såpass bra grundljud att man kan lira på den sexsträngade varianten av gitarren? Och att man isf kan komplettera med de andra ljuden (som inte behöver vara strååålande.. jag vet knappt hur andra instrument låter ändå.. Min Simon&Patrick har vart trotjänare i många år nu.. )

Någon som vill uttala sig?

Variax 700 - Bra eller riktigt riktigt *tvi* dåligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är oxå medveten om att det finns någon tråd om detta tidigare.. men det är alla 4-5 år gamla.. och ALLT går ju framåt.. så nu har de som spelar lite kanske fått en chans att tänka över det glada 00-talet! (och därmen även de fantastiska uppfinningar som Line6 levererade under den perioden.. ) POD 2.0 är ju inte helt fantastisk i mina öron längre.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju de nyare Variaxmodellerna också, jag skapade en tråd om dem tidigare idag (https://www.studio.se/index.php?showtopic=83175). Inte mycket svar där men jag planerar eventuellt att köpa en sådan lite längre fram...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det såg riktigt bra ut... men är ju Akustiker (vad gäller gitarrer iaf.. fysisistisk sett är jag bara lekman..) Så det får nog bli att kika på en Variax 700 iaf.. och de är ju rätt billiga nu oxå.. får lägga ca 6000-7000 spänn.. så det är ju helt klart överkomligt!

Men vad har folk för åsikter? går de att spela på om man är van vid en "vanlig" akustisk gura.. (såsom Simon&Patrick.. eller nån Guild, Taylor eller liknande? Den behöver inte vara LIKA bra som en Taylor iofs.. men fattigmans-Taylor kanske?)

Bjuser in till diskussion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och.. har dessutom efter titt på hemsidan insett att det även finns en VANLIG 700.. men jag är ju ute efter 700 Acoustic.. Attans att man glömde det..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Variax 700 Acoustic och har trubadurat lite förr. Aldrig använt den för att lägga till bas, inte tillräckligt duktig gitarrist. Har trumpet som huvudinstrument och fuskar rätt bra på bluesmunspel också. Har använt gitarren vid inspelning istället för bas och det har funkat bra. Måste nämna att när jag agerat trubadur har det varit jag och några bluesmunspel, inga trummaskiner eller sånt.

Hursomhelst så tycker jag att Variaxen fungerade alldeles utmärkt vid trubadurgig. Tyckte att jag ibland saknade vibrationerna från gitarrens resonanslåda mot min egen kropp, om du förstår hur jag menar, vilket gjorde att jag tyckte att vissa låtar var lite svårare att få svänget i. Men som sagt medioker gitarrist.

Gillade att jag kunde byta mellan olika gitarrmodeller och förstås kul med olika stämningar, ger genast mer möjligheter till variation. Gillar faktiskt de 12-strängade modellerna även om de kanske inte låter helt perfekt. Har aldrig använt banjo eller sitar vid gig, men provat lite när jag spelat in låtar. (lyssna på christian-landstrom.se gitarrer och bas gjort med variaxen och pod 2.0)

(Har förresten köpt en pd x3 live som jag tänkt använda tillsammans med gitarren och sång för att snabbt kunna byta sound, men den har blivit stående eftersom man måste ställa in volymnivåerna för alla ljud var för sig. Killarna i bandet som jag spelar i, sa genast slå av! när jag försökte kombinera sånginställningar och olika stärkare för munspel och byta mellan vilket slutade i rundgång. Så mer att göra där.)

+

Modeller att byta mellan ger variation i soundet

Går snabbt att stämma om till alternativa stämningar

Med workbench kan man bygga egna gitarrvaranter

Har haft j-t kul med den här guran!😆

-

Ingen resonanslåda så kan tappa lite känsla där

Begränsad batteritid om man inte vill använda elsladd, så se till att ha nya batterier inför gig

Banjo etc inte så kul, men kan ju lägga in egna modeller av gitarrer via workbench istället

Måste ha tillräcklig volym på stärkaren så att inte ljudet från strängarna hörs. Inget stort problem med ändå

Purister kallar Variaxen för en maskin inte en gitarr, men t o m Gibson har ju egna (dyrare) varianter på temat :rolleyes:

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...