Jump to content
Annons

Headsetmikrofon


Borglin

Recommended Posts

Hej gott folk!

Min mamma hade tänkt att köpa en Headsetmikrofon som hon använder när hon spelar ute. Hon hade tänkt lägga runt 3000kronor. Sändare/mottagare får gärna följa med, annars är det nog ingen fara om det köps sidan om.

Så nu undrar jag alltså vilken som är bäst runt den prisklassen? Hittade en del på thomanns hemsida här.

Redigerat av Borglin
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
F-n va coolt, ni som har föräldrar som spelar och sjunger osv.

Min morsa skulle på sin höjd max köpa nya virknålar eller kanske en ny korsordsbok.....

...Satan vad häftigt. Föräldrar som virkar...

Om det är till en Ipod touch så verkar många headsets problem med att kännas igen. Jag hittade massor med klagomål att headsetten slutat funka med de senare operationssystemen. Till slut gissade jag att det enda sättet Apple kan spärra är med ngn sorts impedanstest - och mycket riktigt så behövs 1kohm istället för mick då man sätter igång appen. Se vidare i "Senaste prylen-tråden" där jag postat ett inlägg på sid 40.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Satan vad häftigt. Föräldrar som virkar...

Om det är till en Ipod touch så verkar många headsets problem med att kännas igen. Jag hittade massor med klagomål att headsetten slutat funka med de senare operationssystemen. Till slut gissade jag att det enda sättet Apple kan spärra är med ngn sorts impedanstest - och mycket riktigt så behövs 1kohm istället för mick då man sätter igång appen. Se vidare i "Senaste prylen-tråden" där jag postat ett inlägg på sid 40.

Var får du det här med I-pod ifrån? Jag fick det till att mor spelar i ett band och vill ha en mick på skallen och händerna fria till att spela. Lite som när Madonna hoppar runt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då. Jag läste "spela in" med headset istället för att "spela ute", och jag har läst rätt många "headset-som inte funkar till ipod"-trådar det senaste dygnet. Jag är lite miljöskadad med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj då. Jag läste "spela in" med headset istället för att "spela ute", och jag har läst rätt många "headset-som inte funkar till ipod"-trådar det senaste dygnet. Jag är lite miljöskadad med andra ord.

Hehe ingen fara 🙂.

Men åter till min fråga då? Vad säger ni 🙂?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hon hade tänkt lägga runt 3000kronor. Sändare/mottagare får gärna följa med, annars är det nog ingen fara om det köps sidan om.
Men... trådlösa system är ganska dyrt. 😱

Det är alltså rejäl klass-skillnad mellan att ett rent headset för 3000:- (kopplas via fantommatningsadapter till en vanlig XLR-kabel) jämfört med ett helt trådlöst system och medföljande headset för samma summa.

Vad är prioritet alltså? Bra ljud eller att vara trådlös?

Link to comment
Dela på andra sajter

PS. Om trådlöst system så föreslår jag en sändare som jobbar i ett frekvensområde som är licensfritt i Sverige. Här har du t ex ett Sennheiser Freeport-paket som kan ställas på fyra möjliga frekvenser inom ISM 863-865 MHz och då behöver hon inget tillstånd från PTS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe ingen fara 🙂.

Men åter till min fråga då? Vad säger ni 🙂?

Jag fattar inte varför du inte skriver vad hon ska använda grejerna till? Ett headset att användas när hon "spelar" ute? Konstig fråga. Ska headsetet var regntåligt? De jag sett använda headset har använt dem till sång... Ungefär som en del frågar "hur ska jag göra för att min poplåt ska bli en produktion i världsklass?" 🤪

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför du inte skriver vad hon ska använda grejerna till? Ett headset att användas när hon "spelar" ute? Konstig fråga. Ska headsetet var regntåligt? De jag sett använda headset har använt dem till sång... Ungefär som en del frågar "hur ska jag göra för att min poplåt ska bli en produktion i världsklass?" 🤪

Hon behöver alltså en headsetmikrofon när hon uppträder live. Hon vill kunna röra sig på scen osv, där av behöver av en headsetmikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...