Jump to content
Annons

Musikdator för max 10 000


uhar

Recommended Posts

Som topic lyder, ska köpa en musikdator för att producera och spela in musik. Alltså inte skärm tangentbord kringsutrustning osv.

Det viktigaste är att jag ska kunna spela in utan förhinder, kunna ha igång många effekter osv utan att datorn börjar lagga. Håller mest på med elektronisk musik. Behöver även ett grafikkort som jag kan koppla in 2 skärmar i, kommer dock inte gejma nånting.

Har redan ett bra externt ljudkort, behöver inget satsigt grafikkort. Bryr mig bara om att ha en snabb dator där jag kan spela in utan att det laggar. Bryr mig inte heller så mycket om att den ska vara tyst.

Kan tänka mig lägga ut max 10 000 kr.

Frågan är nu: Vilka delar ska jag köpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ska du satsa på delar och inte vill ha/orkar lägga de pengarna på en mac så kolla in på inet.se

trevlig sida faktiskt.

köpte delar till min dator därifrån.

gigabyte moderkort

i7 processor

6gb ddr3 minne

650w nätagg corsair

ssd hårddisk på 80 gb att ha OS på.

hade redan chassi ett par hårddiskar och ett grafikkort.

men min nota blev på runt 7000

så lägg till ett chassi (jag har beställt antec R3, ljudisolerat, mycket fläktplatser)

hårddisk

och nåt billigt grafikkort med uttag för två skärmar

cdrom mm kanske finns från tidigare dator?

och du kommer nog vara i 10k klassen, och min dator fungerar klockrent faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp MAC om du vill vara säker på att det går utan strul!

Själv kör jag en MacbookPro från 2010. Går som en klocka. Har aldrig upplevt den där frustrationen av att datorn hakar upp sig sedan jag lämnade PC-världen.

för 10.000 får du en bra begagnad mac!

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp MAC om du vill vara säker på att det går utan strul!

Själv kör jag en MacbookPro från 2010. Går som en klocka. Har aldrig upplevt den där frustrationen av att datorn hakar upp sig sedan jag lämnade PC-världen.

för 10.000 får du en bra begagnad mac!

Jag anar ännu ett PC vs. MAC...

Har själv inte haft något strul med min PC så länge jag haft den. Bara för att det är en Mac innebär inte immunitet mot problem. Varför finns det annars forum bara dedikerade för Mac?? För att berömma driftsäkerheten?

Skulle inte tro det.

Mitt tips angående datorn du vill ha, uhar:

Gå till en butik där de vet vad de pysslar med (detta utesluter m.a.o Elgiganten och liknande där du blir servad av en finning 16-åring som hellre spelar Minecraft än att försöka lära sig något om datorer), tala om vad du ska göra med datorn och vilka krav du har. Låt dem ge dig förslag.

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anar ännu ett PC vs. MAC...

Har själv inte haft något strul med min PC så länge jag haft den. Bara för att det är en Mac innebär inte immunitet mot problem. Varför finns det annars forum bara dedikerade för Mac?? För att berömma driftsäkerheten?

Skulle inte tro det.

Inte alls PC vs MAC tråd. Jag vill bara säga min åsikt att sedan jag gick över till mac har jag inte haft ett enda problem eller hack i musikskapandet. Jag har liksom inte heller köpt en ny PC så jag kan inte bedömma om det är bra. Jag säger bara att jag är väldigt nöjd med mina mac'ar.

Sedan om någon annan drar igång pc-mac kriget är det upp till denna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Gratch (oregistrerad)

sjukt jobbig tid att köpa dator just nu ärligt talat. socket 1366 med i7 är inte längre värt att köpa då sandy bridge, socket 1155 finns ute med CPU som presterar lika eller bättre till lägre pris. Problemet är att det precis visat sig att det är ett litet fel på alla moderkorten till 1155 som i princip gör att du inte kan ha fler än 2 diskar... så beroende på så kan du ju se om det går att beställa och få byta moderkortet senare i april nångång... går att läsa mer på sweclockers.se om du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

MetalSpindel (oregistrerad)

Bara för att vara lite petig så måste jag påpeka att en MAC är en PC.

PC = Personal Computer.

Redigerat av MetalSpindel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...