Jump to content
Annons

Övning eller talang?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Hej hej, tror ni att denna snubbe har övat, studerat, härmat och hållt på innan han blev så grym att han gjorde det här:

http://www.youtube.com/watch?v=1yhMIGdgcGw

Strunta i om det är precis din musiksmak eller ej. Och snöa inte in dig på honom som exempel. Vad jag frågade mig nu, var hur pass mkt övning man behöver egentligen, innan man kan göra riktigt bra produktioner.

Eller, jag omfraserar: om "alla" grymma 'producenter' av ny, fräsch och grymt proddad elektronisk musik, har haft en lång lärkurva. Eller finns det stjärnskott tror ni, som liksom bara fattade allt på en gång och intuitivt förstod precis hur dom skulle ratta alla synthar och koppla grejer, för att det skulle bli så bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
rankey (oregistrerad)

Enligt min erfarenhet finns det folk som fattar snabbt hur man ska göra en bra låt, vilka element det behövs etc för att få ett intressant arrangemang. Direkt, eller efter någon månad.

Men det brukar ta 3-5 år att träna sina öron för att kunna mixa och få till en solid enhetlig ljudbild som är duglig för släpp på aningen seriösare bolag. Och att lära sig välja korrekta ljud - ljud som funkar grymt bra ihop. Jag tror det den naturliga tiden öronen behöver att lära sig lyssna rätt på saker och ting, något som inte går att skynda på hur mycket som helst.

Jag har personligen aldrig hört om någon som utan utomstående hjälp fått till seriösa släpp fortare än efter 2 år inom elektronisk musik. Många som kommer igång snabbt med att släppa grejer har ju någon form av hjälp. Någon som mixar eller någon bekants studio att sitta i då och då...

Riktigt bra låt du postade btw 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

man behöver så mycket övning som krävs för att man ska bli bra på det man gör.

jag har spelat med 40+ musiker som spelat i 30 år, men som inte ens kan ta sig

genom en bluestolva utan att klanta till det. Inget annat heller för den delen.

det är nog som så mycket annat: extremt individuellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det är 75% övning och 25% talang. Jag tror inte att någon bara kan fatta allting på en gång och skapa professionella produktioner, det är en lång väg dit. Men givetvis finns det dem som får en kortare väg än andra. Om man har 0% talang hjälper det inte med 100% övning, skulle jag vilja påstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog mycket övning. Jag själv vill tro att jag har talang och känsla för att skriva låtar och producera. Men jag har skrivit sen barnsben och producerat eget sedan -03. Det tar tid, men idag kan jag nästan producera vad jag vill utan större svårigheter.

Något som man lätt glömmer är hur viktigt arrangemanget är. Ett bra arr ger en bra känsla, och det är ju känslan man vill förmedla 🙂

Ett tips: När du skrivit och producerat en låt som du fått till riktigt bra, så radera allt i ditt session, men behåll instrument och "mix". Spara även instrumenten i form av "save channelstrip settings". Kategorisera dina favoritinstrument efter genre eller typ, så när du börjar på en ny låt så kan du fokusera på att skriva och arra och mindre på ljudval o.s.v.

Detta underlättar den kreativa processen väldigt mkt.

Lycka till...

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och tipset nu av Sonefors, jag har precis suttit och lärt mig KONG trummaskinen och det gjorde att mina forna mer poppiga låtar kom 50% närme mitt minimal slutmål, hehe, fan va nice, att det var trummorna och beaten som var det som saknades till stor del insåg jag nu 🙂 Hehe, och min första patch med massa arpeggiators som jag gjorde igår passade perfekt till 😄 Fan va nice, flera hundra procentig förbättring bara på det 😄 Att ljuden och sånt spelade sån jävla stor hade jag inte riktigt fattat, på ett sätt som hur fina melodier eller vad som helst inte kan klara av hur m¨ånga man än adderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljuden och sånt spelade sån jävla stor hade jag inte riktigt fattat, på ett sätt som hur fina melodier eller vad som helst inte kan klara av hur m¨ånga man än adderar.

Musik är harmoni både i arrangemang , utförande ( sång ) och i mix.

Allt ska passa in med varandra på ett bra sätt , det är då det låter som bäst. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...