Jump to content
Annons

Inspelnings nivåer?


Kenny Rob

Recommended Posts

Hej på er är ny här och behöver hjälp.

Har sökt runt på alla tänkbara ställen men har ej funnit ett svar på min fråga.

Frågar: När man ska lämna en färdig inspelad skiva till en mixare hur mycket headroom ska man lämna på varje kanal och hur mycket på master?

Det handlar om en klassisk rock/metal platta. Två gitarrer, bas, trummor, sång och lite extra percussion.

Vet att det kanske inte finns något helt rätt eller fel men bara något riktmärke skulle vara uppskattat få.

Tack på för hand!

Kenny

Redigerat av Kenny Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Ja det är väl lite olika det där men ett par db i alla fall på mastern. Enskilda kanaler har ingen betydelse. Det enda som har betydelse är att de inte är för höga så att det slår rött på mastern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

känner mig lite förvillad... är det en mixare du ska lämna den till?

menar du kanske mastrare?

Som jag skrev den ska till en mixare, på ett annat håll i landet.

Tack Gilbert jag ska kolla in länkarna.

Redigerat av Kenny Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågar: När man ska lämna en färdig inspelad skiva till en mixare hur mycket headroom ska man lämna på varje kanal och hur mycket på master?

Om du ska lämna till mixning ska master inte slå över och helst inte ha några effekter.

För mixning kan du ha spåren kanske 1-2 db under nollan för att vara på säkra sidan att dom inte distar och sedan exportera ut dom som nya

audio spår där alla börjar från samma punkt samt alla är panorerade till mitten.

Har du effekter som är väsentliga för låten får du exportera ut dom som enskilda kanaler oxå.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...