Jump to content
Annons

köra chassifläktar på lågt varv?


4056E

Recommended Posts

Håller på att byta chassifläktar i min låda.

Har köpt två noctuafläktar. Den jag har tänkt montera fram som alltså ska suga in luft går som standard på 1200rpm och ger ifrån sig 17dba.

Det medföljde dock ett motstånd som kan få ner den till 900 rpm och 10dba. Medföljde faktiskt även ett till som ger 600rpm och 6dba men det känns som lite väl.

Vågar jag använda det första motståndet eller det blir för dåligt flöde?

CPU:n i datorn är en E6850 @ 3ghz med standard intel-cpu-kylare

Vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller på att byta chassifläktar i min låda.

Har köpt två noctuafläktar. Den jag har tänkt montera fram som alltså ska suga in luft går som standard på 1200rpm och ger ifrån sig 17dba.

Det medföljde dock ett motstånd som kan få ner den till 900 rpm och 10dba. Medföljde faktiskt även ett till som ger 600rpm och 6dba men det känns som lite väl.

Vågar jag använda det första motståndet eller det blir för dåligt flöde?

CPU:n i datorn är en E6850 @ 3ghz med standard intel-cpu-kylare

Vad tror ni?

Varför inte kolla temperaturerna i burken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej men jag har inte möjlighet att göra några mätningar eller dyl. nu.

Lite mellan tumme och pek.

Är 900 rpm för lite? där sitter en hårddisk framför fläkten. Sedan är det 4 minnesmoduler och en CPU med egen intel-kylare.

Någon som vill höfta lite snabbt? Hade ni kört standard på 1200rpm och 17dba, eller satt dit ett motstånd och fått 900 rpm och 10dba?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer aldrig att kunna få ett relevant svar på vad du "ska" köra med, eftersom ingen annan än du kan kolla hur din dator reagerar. Det är ju löjligt enkelt att köra ett tag och sedan starta om för att kolla tempen, så jag förstår inte vad som är så jobbigt med det? Du måste ju ändå testa för att kunna vara säker på att det funkar...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

haha, nä jag vet. Det lät lite slöfock.

Haft datorn totalt nerskruvad i delar hela dagen. Bara kände att jag inte orkar koppla ur allting en gång till och öppna chassit. Men naturligtvis har ni helt rätt i att man måste testa.

Jag bara tänkte om någon visste såhär på rak arm. Man vet aldrig. Noctuafläktarna verkar vara kända så jag tänkte att det just idag kanske råkar vara någon som ser tråden och monterat exakt den fläkten där fram i sin burk...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar monger

Nej det är inte bara att ändra med ett knapptryck utan man kopplar en fysisk adapter(motstånd) mellan 3-pins-anslutningarna. Så jag måste öppna chassit igen om jag vill ändra hastigheten.

Fläktarna ska väl vara bland de bästa på marknaden vad jag har förstått.

Om jag stryper denna fläkten till 900 rpm ska den enligt tillverkaren ge ett luftflöde på 75.8 m3/h och ett statiskt tryck på 0.76 mm h2o ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger inte bara på fläktarna heller, utan på chassit, hur mycket skrot du har i datorn, hur kabeldragningen ser ut, hur tätt eventuella PCI/PCIe-kort sitter etc.

Själv har jag ett Antec P180-chassi, där jag bytte ut de befintliga (tysta) fläktarna till ännu tystare Noctua-fläktar - men där är hårddiskarna (nåja - de flesta av dem) i ett separat kabinett i botten, tillsammans med nätdelen, så det är lite smartare än ett vanligt kabinett eftersom värmen från diskarna aldrig hinner påverka luften i övriga lådan. 🙂

Jag har börjat höra nätdelens fläkt, så det är dags att byta ut den om den nätdelen ska få hänga med i nästa uppgradering av datorn (som nog blir fram emot sommaren någon gång) - men annars är burken väldigt tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes, när vi ändå är inne på nätagg. Kan man byta nätagg utan att behöva dra om alla kablar?

Alltså, jag ser ju att alla kablar kommer ut ur nätagget i ett knippe ut ur ett hål. Sitter de med en kontakt inne i nätagget? Alltså skulle jag kunna köpa ett nytt nätagg och använda de gamla kablarna och bara plugga in i det nya agget. Om jag då alltså köper ett 500w precis som jag har nu

??

Link to comment
Dela på andra sajter

KAblarna brukar sitta fastlödda inne i nätdelen, så det blir till att dra om alla om du ska byta nätdel... 🙁

Det finns nätdelar (dyrare modeller) som har kontakter på utsidan av nätdelen, så att man bara behöver sätta dit de kablar som man använder. Skaffar man ett sådant och sedan håller sig till samma fabrikat nästa gång så går det att återanvända kablarna också och alltså låta dem sitta kvar - men det tar ju inte så många minuter att dra om nya kablar i datorn, så det är inget stort problem, tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä egentligen är det inte så mycket jobb. Men jag tycker alltid att molex- och 3-pin sitter så in i helvete i varandra. Jag lyckas aldrig dra loss sådana utan att antingen dra sönder kontakterna eller få ett sådant ryck så jag slår sönder något annat i datorn... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Min CPU-temp ligger nu och pendlar mellan 46-48 grader i idle

Moderkortstempen ligger på 37-38 grader

Den har stått igång nu i ca en timme...

Är det normalt? CPU-tempen känns lite hög, eller? Det är iofs intel originalkylare, ca 3 år gammal

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...