Jump to content
Annons

Raspande sträng.

Recommended Posts

misterx (oregistrerad)
Postat

Har köpt en ny gitarr som låter super och allt det där. Det enda problemet med den är att den översta E-strängen raspar när jag spelar på den.

Vad kan man göra?

Annons
Waltzberger (oregistrerad)
Postat

Har du köpt den ny i butik brukar det inte va några problem att få det fixat av dem. Oftast beror det på att den justerade stränghöjden kan vara anpassad till

En annan tjocklek på strängarna än vad du har på. Kan även vara halsen som är sne. Detta är ganska lätt ordnat om det finns halsstång på gitarren. Dessa ingrepp är oftast att föredra at man överlåter åt någon som kan om man inte är så insatt. Lite finlir så där. Men som sagt. Kolla med butiken. Dom ska oftast fixa detta. Jag hade krävt det. Inte säkert man upptäcker detta om det är mkt väsen i butiken när man provspelar.

Emil

Gratch (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om man spelar in går det att mixa bort en del av det men det kan vara en bra idé att investera i slipade strängar tror jag det heter? självklart kan man även lära sig spela annorlunda men det är oftast väldigt svårt 😛

EDIT*

hmm.. menar du raspar när du byter grep etc eller mer "skorrar" mot banden?

Redigerat av Gratch
Postat

Jag utgick ifrån att det var skorr mot banden, alltså missljud. Om så inte är fallet kan du ignorera mitt förra inlägg:)

Postat

Ja, ljudet man kan få som bieffekt då man flyttar grepp om man inte är vaksam är väl mer gnissel än skorr.

För höga band i förhållande till strängens placering tror jag på.

misterx (oregistrerad)
Postat

Jag menar skorrar ja!

Jag var nere på musikaffärn nyss och lät dom kolla på den.

Slutsatsen dom drog var att det inte var något fel på den och att jag behövde byta strängarna på gitarren.

Kan detta stämma även fast att jag hör ett litet skorrande ljud högt upp på halsen/huvet, (kan inte riktigt lokalisera skorr källan)

Postat

eller bara fula.. missljud ska man icke behöva ha på sin lyra!

misterx (oregistrerad)
Postat

Så vad ska jag göra? Blir lite orolig här.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.