Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest misterx
Posted

Har köpt en ny gitarr som låter super och allt det där. Det enda problemet med den är att den översta E-strängen raspar när jag spelar på den.

Vad kan man göra?

Annons
Guest Waltzberger
Posted

Har du köpt den ny i butik brukar det inte va några problem att få det fixat av dem. Oftast beror det på att den justerade stränghöjden kan vara anpassad till

En annan tjocklek på strängarna än vad du har på. Kan även vara halsen som är sne. Detta är ganska lätt ordnat om det finns halsstång på gitarren. Dessa ingrepp är oftast att föredra at man överlåter åt någon som kan om man inte är så insatt. Lite finlir så där. Men som sagt. Kolla med butiken. Dom ska oftast fixa detta. Jag hade krävt det. Inte säkert man upptäcker detta om det är mkt väsen i butiken när man provspelar.

Emil

Posted (edited)

Om man spelar in går det att mixa bort en del av det men det kan vara en bra idé att investera i slipade strängar tror jag det heter? självklart kan man även lära sig spela annorlunda men det är oftast väldigt svårt 😛

EDIT*

hmm.. menar du raspar när du byter grep etc eller mer "skorrar" mot banden?

Edited by Gratch
Guest Waltzberger
Posted

Jag utgick ifrån att det var skorr mot banden, alltså missljud. Om så inte är fallet kan du ignorera mitt förra inlägg:)

Posted

Ja, ljudet man kan få som bieffekt då man flyttar grepp om man inte är vaksam är väl mer gnissel än skorr.

För höga band i förhållande till strängens placering tror jag på.

Guest misterx
Posted

Jag menar skorrar ja!

Jag var nere på musikaffärn nyss och lät dom kolla på den.

Slutsatsen dom drog var att det inte var något fel på den och att jag behövde byta strängarna på gitarren.

Kan detta stämma även fast att jag hör ett litet skorrande ljud högt upp på halsen/huvet, (kan inte riktigt lokalisera skorr källan)

Guest Waltzberger
Posted

eller bara fula.. missljud ska man icke behöva ha på sin lyra!

Guest misterx
Posted

Så vad ska jag göra? Blir lite orolig här.