Jump to content
Annons

Inspelning av dist gitarr


antonbillinger

Recommended Posts

Tjena. Tänkte köpa mig ett Agogee duet till min imac nu för att kunna spela in lite gitarr och sång. Sedan tidigare har jag en sm57a. Så min fråga till er är om ni har några tips på hur jag får en riktigt fet dist gitarr. Är det nödvändigt att köpa en till sm57a? I så fall hur ska jag placera mickarna osv. Förstärkaren är en VOX AD 100 och gitarren är en Gibson sg faded

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska du spela in även sång tycker jag du hellre skulle satsa på nån stormembranare än ännu en SM57. Sen kan du laborera med SM57 nära stärkaren och kondingen en bit i från.

Jag har både SM 57 och Sennheiser E 609 som är liknande, jag tycker den senare är den jag får bäst inspelningar av distgitarr med. SM57 blir nästan lika bra, men man får lägga ner mer tid på att sikta in SM57an jmf med E906. Den bara hänger jag mot tyget mitt emellan konen och mitten, sen blir det perfekt ljud. Både i studio och live till PA. Man får skruva en hel del på stärkaren innan man hittar bäst ljud, det är lätt att det blir för mycket diskant så nära högtalaren.

Jag har fina stormembranare också, men de brukar jag bara använda till ak gitarr o sång, eller trummor.

Till sång gäller det att testa flera olika, en billig kan passa din röst bättre än en dyr... Lycka till och rocka på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerar på att köpa en sång mick också. Men jag tänkte just för gitarr kanske det varit bättre med en till sm57a eller en Sennheiser E 609 isåfall! Jag läste på forumet att man skulle ha två sm57or, en riktad mot konen och den andra i 45 graders vinkel och sen blanda dem. Blir det ett bra ljud? Något man bör tänka på? Volym, dist osv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du spela in även sång tycker jag du hellre skulle satsa på nån stormembranare än ännu en SM57. Sen kan du laborera med SM57 nära stärkaren och kondingen en bit i från.

Jag har både SM 57 och Sennheiser E 609 som är liknande, jag tycker den senare är den jag får bäst inspelningar av distgitarr med. SM57 blir nästan lika bra, men man får lägga ner mer tid på att sikta in SM57an jmf med E906. Den bara hänger jag mot tyget mitt emellan konen och mitten, sen blir det perfekt ljud. Både i studio och live till PA. Man får skruva en hel del på stärkaren innan man hittar bäst ljud, det är lätt att det blir för mycket diskant så nära högtalaren.

Jag har fina stormembranare också, men de brukar jag bara använda till ak gitarr o sång, eller trummor.

Till sång gäller det att testa flera olika, en billig kan passa din röst bättre än en dyr... Lycka till och rocka på.

Ser att jag blandat ihop och skrivit fel siffror, och nämnt två olika Sennheiser. E906 är den jag har och gillar, E609 har jag och polarn testat förut, men den tyckte vi inte alls var lika bra som SM57.

Jag skulle också ha satsat på en stormebranare som komplement till en SM57.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se om jag förstått det här rätt.

Jag placerar min sm57 snett in mot konen med en 45 graders vinkel sen placerar jag en kondensator mick 1 meter från förstärkaren riktad rakt mot konen?

För att undvika fasfel så bör du ha kondingen tre gånger så långt ifrån ljudkällan som 57an. Så har du mickat 57 33cm från elementet så blir en meter gött.

Annars är: http://dl.dropbox.com/u/14938577/micka.JPG bra. 🙂

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

SM57 låter kanonbra riktigt nära konen. Problemet med det är att när du väl placerar stormembranarna en bit bort så blir det väldigt lätt att få en kamfiltereffekt som man oftast vill undvika, just pga att det blir svårt att räkna ut avståndet där stormembranaren ska stå i förhållande till Sm57'an. Men har du lite tålamod så placerar du din 57 nära konen (jag föredrar on axis för att få ett så "nära" ljud som möjligt), sedan labbar du helt enkelt med olika placeringar för stormembranaren tills du upplever kamfiltereffekten så lite som möjligt.

Mvh Ken

Link to comment
Dela på andra sajter

För att undvika fasfel så bör du ha kondingen tre gånger så långt ifrån ljudkällan som 57an. Så har du mickat 57 33cm från elementet så blir en meter gött.

Annars är: http://dl.dropbox.com/u/14938577/micka.JPG bra. 🙂

Njae.. det gör du inte alls...

Det där handlar om att ljudtryck sjunker med kvadraten på avståndet... Dvs att om man ökar avståndet med 3x så kommer ljudtrycket minska till 1/9. Vilket innebär att om du mickar virveln med en mic å oh med en annan minst tre ggr längre bort från virveln än virvelmicen så kommer ljudtrycket från virveln kontra ljudet från cymbalerna (etc) i oh-mic vara av mkt lägr ljudtryc och således inte påverka så mkt med fasfel.

Om du mickar samma ljudkälla med mer än en mic så kommer du ju gaina på den mic som är längre ifrån ljudkällan mer för att få vettig signalnivå. Vilket inneär att du får mkt fasfel ändå.... Å det är väl bland annat det som är poängen med att mica en gitarrstärkare på det sättet? Så att man placerar utsläckningar vid frekvenser man inte vill ha med ändå?

Om man inte vill att de olika mickarna skall ligga i olika fas... måste man se till att tidsanpassa de två micarna så att de spelar samtidigt....

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.. det gör du inte alls...

Det där handlar om att ljudtryck sjunker med kvadraten på avståndet... Dvs att om man ökar avståndet med 3x så kommer ljudtrycket minska till 1/9. Vilket innebär att om du mickar virveln med en mic å oh med en annan minst tre ggr längre bort från virveln än virvelmicen så kommer ljudtrycket från virveln kontra ljudet från cymbalerna (etc) i oh-mic vara av mkt lägr ljudtryc och således inte påverka så mkt med fasfel.

Om du mickar samma ljudkälla med mer än en mic så kommer du ju gaina på den mic som är längre ifrån ljudkällan mer för att få vettig signalnivå. Vilket inneär att du får mkt fasfel ändå.... Å det är väl bland annat det som är poängen med att mica en gitarrstärkare på det sättet? Så att man placerar utsläckningar vid frekvenser man inte vill ha med ändå?

Om man inte vill att de olika mickarna skall ligga i olika fas... måste man se till att tidsanpassa de två micarna så att de spelar samtidigt....

Då går jag och ställer mig i skamvrån då. Tack för rättelsen. Jag var helt ute och cyklade i mitt tänk där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae.. det gör du inte alls...

Det där handlar om att ljudtryck sjunker med kvadraten på avståndet... Dvs att om man ökar avståndet med 3x så kommer ljudtrycket minska till 1/9. Vilket innebär att om du mickar virveln med en mic å oh med en annan minst tre ggr längre bort från virveln än virvelmicen så kommer ljudtrycket från virveln kontra ljudet från cymbalerna (etc) i oh-mic vara av mkt lägr ljudtryc och således inte påverka så mkt med fasfel.

Om du mickar samma ljudkälla med mer än en mic så kommer du ju gaina på den mic som är längre ifrån ljudkällan mer för att få vettig signalnivå. Vilket inneär att du får mkt fasfel ändå.... Å det är väl bland annat det som är poängen med att mica en gitarrstärkare på det sättet? Så att man placerar utsläckningar vid frekvenser man inte vill ha med ändå?

Om man inte vill att de olika mickarna skall ligga i olika fas... måste man se till att tidsanpassa de två micarna så att de spelar samtidigt....

Betyder det att bilden Liket la upp upp är fel? någon som skulle kunna ge en korrekt skiss i så fall?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in SM57:an och stormembranarn på olika spår och sen förskjuter den senare 20 ms, får man då inte ett bredare ljud samt eliminerar eventuella fasförskjutningar?

Undrar en novis ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in SM57:an och stormembranarn på olika spår och sen förskjuter den senare 20 ms, får man då inte ett bredare ljud samt eliminerar eventuella fasförskjutningar?

Undrar en novis ...

Kanske, resp. förmodligen inte.

För att "helt" komma tillrätta med fas (vilket nödvändigtvis är önskvärt) måste man tidsanpassa de olika mickarna till varandra... Så att säga 20 ms är lika sant som att säga att alla snören är 1,2 m bara för att ett du stött på råkat vara det. Om jag nu räknat rätt motsvar 20 ms ca 6,8m mellan mikarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Är rätt ny på detta. Kan någon förklara vad kamfiltereffekten är så jag vet vad jag ska undvika:)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamfilter

Är iofs än väldans matemagisk bild på det hela...

I fallet två mikrofoner å en ljudkälla motsvarar K avståndet mellan mickarna.

Och alpha hur mkt av den bortre micken man väljer att addera.

I fallet monitorer och reflektioner:

Så e K skillnaden i det direkta ljudets avstånd och det reflekterade. Och alfa reflexens styrka...

Sen är det inte alls säkert att du vill undvika den. Tänk scenariot att du ädå alltid skär ur massor kring ex. 200 Hz med en eq. I stället för att göra det med en eq kulle man kunna tänka sig att använda sig av kamfiltret å se till att placera mickarna i förhållande till varandra så att man får en dipp vid den frekvensen i stället.

Mit tips är:

Skit i allt som har med teori att göra. Låter det som du vill spelar det inte nån roll hur många "regler" du bryter mot.

Flytta runt mickarna å testa...

Fast det e ju klart att om det inte låter som du vill kan det vara bra att hå koll på lite fysik/matemagi bakom det hela för att kolla om man bara gjort nåt dumt med faser etc.

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske, resp. förmodligen inte.

För att "helt" komma tillrätta med fas (vilket nödvändigtvis är önskvärt) måste man tidsanpassa de olika mickarna till varandra... Så att säga 20 ms är lika sant som att säga att alla snören är 1,2 m bara för att ett du stött på råkat vara det. Om jag nu räknat rätt motsvar 20 ms ca 6,8m mellan mikarna.

Jag tolkar ditt svar ändå som att det faktiskt blir så, även om du inleder med att vara tveksam.

20 ms vara bara ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej har spelat in och fått ett hyffsat grundljud. Någon som kan tipsa på en bra kompressor eller eq jag kan lägga på?

Du behöver knappast komprimera ett distljud då det redan är skitkomprimerat som det är. Om du tuggar palm mutes så kanske du vill slänga en multibandskompressor över typ 80-300hz så att de frekvenserna inte hoppar ut så mycket jämfört med riff utan palm mutes. EQ kan man inte säga något generellt om. Det beror helt på ditt grundljud och din mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...