Jump to content
Annons

Vad har ni gjort för säkerheten i era studiolokaler?


saverman

Recommended Posts

Min produktionsverksamhet har just flyttat in i ny lokal och även om jag trodde att det var ett någorlunda säker lokal så fick jag höra av "grannen" att det hade varit en del inbrott tidigare. Mindre kul när att få reda på när kontraktet väl var påskrivet så nu får jag väl försöka göra det bästa av situationen.

Lokalen ligger i en källarlokal i centrala Linköping. Det finns två ingångar - en via en entré som används av ett flertal företag och som har en enskild låst dörr som leder in till det utrymme som jag och tre till hyr rum i och en entré som går via ett vanligt hyreshus. Hyreshusingången är det ingen som har nyckel till för att komma in från trappuppgången till våra lokaler och den dörren är även en massiv säkerhetsdörr i metall så den oroar mig inte. De inbrott som verkar ha varit har varit genom den entré som används utav företagen. Även den entrén har en likadan säkerhetsdörr in från trappuppgången men av någon anledning har denna en lapp där det står "Lås ej dörren". Tänkte att jag skulle ta en diskussion för att börja få den låst under kvällstid, för det är efter den dörren som den låsta dörren till vårt utrymme sedan finns. Vid den dörren ser man att det finns spår av en kofot runt låset även om de nu satt upp en sån där stålskena för att försvåra.

Jag ska som sagt försöka se till att den andra säkerhetsdörren hålls låst nattetid men är det någon som har några fler förslag på vad man kan göra för att säkra sin utrustning? Jag tänkte kolla efter ett larm som tjuter och även ett GSM-larm som kan skicka övervaknningsbilder. Det optimala vore väl ett som gör både ock men den lilla sökning jag gjort än så länge har inte resulterat i något sånt. Det finns säkerligen.

Försäkring är en annan fråga. Tidigare lokal gick hade jag ingen försäkring i men den låg i anslutning till en bank och hade Securitas-patrullering utanför sig så jag brydde mig inte där. Läste någonstans att det kan vara svårt att ordna försäkring för musikstudior men det är ju inte direkt en studio heller utan mer ett "produktionsutrymme". Får slå en signal till några försäkringsbolag på måndag.

Vad har ni tagit för åtgärder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Något som slog mig nu är att jag ska leta efter en säkerhetsgrind i järn att sätta innanför dörren. Drar man den igenom reglarna så måste de ju riva väggen för att ta sig in. En larmkamera på det så kan man ju åtminstone få se/höra på medan de funderar på vad de ska göra samtidigt som man hinner ringa polisen. Såg att det finns några på Blocket men det gäller väl att det är exakta mått.

Link to comment
Dela på andra sajter

PÅ den tiden jag/vi hade en replokal så låg den i en källare som var tänkt som skyddsrum, först en trädörr med en ruta i - inte så säkert. Därefter en 5 cm tjock ståldörr som vi låste med ett rejält hänglås. Ingen garanti - ville någon ta sig så gjorde dom nog det men vi hade väl tur och slapp inbrott i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till vårt studiokomplex har vi ytterdörr (I järn, med skottsäkert glas). Videokamra som sitter inne och filmar ut mot glaset, larm + låsbricka. Ytterliggare en dörr in till vår lounge, Sen en dörr till in till studion.

Övrig säkerhet. Brinner studion ner eller om allt av någon anledning skulle bli stulet så har jag alltid en backup hemma på både hårdisk och dator. Funderar dock på att lämna en backup hos någon kompis med jämna mellanrum.

//F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

om det inte är grejer för hundratusentals kronor så borde väl det där täckas av din hemförsäkring?

mycket tveksamt

musikutrustning brukar klassas som stöldbegärligt å täcks därför inte av hemförsäkringen

kan givetvis skilja mellan försäkringsbolag - ge mig gärna exempel om jag har fel

Link to comment
Dela på andra sajter

De inbrott som verkar ha varit har varit genom den entré som används utav företagen. Även den entrén har en likadan säkerhetsdörr in från trappuppgången men av någon anledning har denna en lapp där det står "Lås ej dörren".

ta en diskussion med hyresvärden om detta - vem har satt upp lappen?

det är oftast bekvämlighet som renderar dylika lappar

den som ska ha tillträde till utrymmet bör ju ha nyckel som åtminstone kvällstid borde kunna gå att använda

dagtid kan ju vara en annan sak - tidreglerat lås helt enkelt

Link to comment
Dela på andra sajter

ta en diskussion med hyresvärden om detta - vem har satt upp lappen?

det är oftast bekvämlighet som renderar dylika lappar

den som ska ha tillträde till utrymmet bör ju ha nyckel som åtminstone kvällstid borde kunna gå att använda

dagtid kan ju vara en annan sak - tidreglerat lås helt enkelt

Tror samma sak jag, att det har med lättja att göra. Svaret jag fick från hyresvärden nu var att det är besökare till de två närliggande företagen som behöver komma in men jag förstår inte hur det ska hindra att den sista ut låser dörren. Väntar på ytterligare svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror samma sak jag, att det har med lättja att göra. Svaret jag fick från hyresvärden nu var att det är besökare till de två närliggande företagen som behöver komma in men jag förstår inte hur det ska hindra att den sista ut låser dörren. Väntar på ytterligare svar.

hm

behöver dom besöka nattetid kan man ju undra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör dig för med försäkringsbolaget vad som bör göras. I praktiken är det ordentliga väggar och säkerhetsdörr med godkänt lås som gäller. Vi fick förstärka en vägg med plyfaskivor, sätta in en ståldörr med polislås och dra upp ordentliga galler under takfönstrena.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...