Jump to content
Annons

Universal Audio släpper Satellite


KillwithSkill

Recommended Posts

uad2_satellite_mbp.jpg

Click Pic

NAMM SHOW NEWS - ANAHEIM, Calif. January 13, 2011 — Universal Audio (UA), a leading manufacturer of professional audio recording products, today announced the impending release of UAD-2 Satellite DUO and QUAD Firewire DSP Accelerator Packages. As the newest members of UA’s award-winning UAD-2 Powered Plug-Ins platform, the UAD-2 Satellite family combines DSP acceleration with the plug-and-play simplicity of Firewire 800/400 — perfect for modern, Intel-based iMacs and MacBook Pros.

 

The UAD-2 Satellite puts the entire UAD Powered Plug-Ins library within easy reach of Firewire 800 and 400-equipped computers; no PCIe card installation required. In developing these UAD plug-ins, UA’s DSP engineers work with leading hardware manufacturers — including Roland, Neve, Studer, dbx, Solid State Logic, Lexicon, Manley, Empirical Labs, Trident, SPL, EMT and more — using their exact schematics, golden units, and experienced ears. This gives computer-based musicians and engineers the warmth and harmonics of classic analog recordings, wherever they mix.

 

Available in DUO or QUAD processor format (with either two or four Analog Devices SHARC processors, respectively), UAD-2 Satellite packages provide a processing “boost” for digital audio workstations, and include a selection of classic analog emulation plug-ins, right out of the box.

 

“This is a really exciting announcement, both for UA as a company, and for legions of musicians and engineers wanting to tap into UAD-2 plug-ins via Firewire,” commented Universal Audio President Matt Ward. “The UAD-2 Satellite is a sleek, high-quality product that delivers even higher quality results.”

 

“UAD-2 Satellite is the result of UA listening to our customers, and giving them a processing solution that is both elegant and powerful,” added UA Senior Product Manager Lev Perrey. “Coupled with our roadmap of exciting new plug-ins, we anticipate this product expanding our 40,000-strong UAD user base significantly in the years to come.”

 

Notable UAD-2 Satellite features include:

 

Access the UAD Powered Plug-Ins library on select Firewire 800 and 400 equipped computers

Compatible with a wide range of modern Intel-based iMacs and MacBook Pros

Run larger mixes in Pro Tools, Logic, Cubase, Nuendo, Performer and more — without taxing host computer CPU

5 models to choose from: DUO (Core); DUO Flexi (w/ $500 Plug-In Voucher); QUAD (Core), QUAD Flexi (w/ $500 Plug-In Voucher), and QUAD Omni v.5.7 (w/ 50 UAD plug-ins)

The complete line of UAD-2 Satellite DSP Accelerators is slated for a Q1 2011 release with prices starting at $899 MAPP USD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det här är skitbra! Fram tills det förmodligen framgår att det INTE går att expandera med fler Satellites! Samma EXTREMA Bullshit som sist!

INGET av detta framgår på deras NYA hemsida hurvida det går eller ej. Inte heller svarar dom på frågan på FB eller mail! Vilket jag befarar att så är!

Om det nu, mot förmodan skulle kunna bygga ut, med som då max fyra Satellites så är detta precis hur jävla bra som helst!

JAG kommer att vara en an dom som köper lös ett Satellite. Och säkert två till inom några år!

Om inte? Well... då har dom skjutit sig själva i foten!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Det här är skitbra! Fram tills det förmodligen framgår att det INTE går att expandera med fler Satellites! Samma EXTREMA Bullshit som sist!

INGET av detta framgår på deras NYA hemsida hurvida det går eller ej. Inte heller svarar dom på frågan på FB eller mail! Vilket jag befarar att så är!

Om det nu, mot förmodan skulle kunna bygga ut, med som då max fyra Satellites så är detta precis hur jävla bra som helst!

JAG kommer att vara en an dom som köper lös ett Satellite. Och säkert två till inom några år!

Om inte? Well... då har dom skjutit sig själva i foten!

Kraftig överdrift att kalla UAD-1 för bullshit. dessutom skulle ju nya quad om jag räknar rätt vara åtta-tio gånger starkare än UAD-1. helt ok. (räknar på att uad2 solo motsvarar 2,5 uad 1)

Jag är dock lika glad som du att det går att bygga ut, men en quad räcker rätt långt tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fick ett mail om att reggade ägare till UAD-1 och UAD-2 fick en check på 199 respektive 299 USD vid en crossgrade fram tills 30 juni. Har ett UAD DUO och är lite sugen på att byta till Satellite för att på så sätt frigöra en kortplats till ett extra Accel-kort till Protools. Frågan är vad man får för ett UAD DUO-kort ? Jag får ju 50+199 USD så förlusten för att sälja ett beg kort DUO-kort kanske inte blir så stor.

Man fick tydligen med LA-2 och 1176 LN med Satellite vilket man inte fick med vanliga DUO. Problemet blir då att eftersom jag redan har LA-2 får dubbelt och jag kan väl inte sälja det med DUO-kortet för då måste jag antagligen sälja alla andra plugins jag har också och det vill jag inte.

M

Link to comment
Dela på andra sajter

hoppas nästan uad-pluggarna blir crackade, så man får testa hur det skulle vara att köra dem

på ren & skär datorkraft, jag gissar på att det skulle visa att dsp-korten är en begränsning!

bra med satelliterna iaf för bärbart & folk som fortfarande har överflöd i plånboken, och att det inte sitter ett ljudkort i firewireporten

alltså inte för mig! 🙂

men tape pluggen var inte dum, inte manley´n heller .. urrk.. sänk priserna uad!

/edit) sagt & gjort

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir även jag lite småintresserad av UAD, synd bara att det inte är i rackformat! Dock skulle jag vilja göra en shootout på deras pluggar och jämföra med waves simuleringar av samma hårdvara, då jag är riktigt nöjd med de demon jag testat av waves.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är extra jobbigt att ha jämfört original 1176 och mjukis-1176 och att den analoga enheten låter så mycket ..mer.. pluggen måste man kompensera med väldigt mycket för att det skall låta i närheten av vad som händer i hårdvaran och då även på ganska moderata inställningar.. man blir lite grinig när man tänker på det.

En annan logisk tanke blir ju: alla andra "true emulations" de gjort?

Hur måste jag kompensera för att få till exempelvis Tridentljudet eller Neve-grejerna..

Man vågar ju faen inte heller A -> B lyssna nånstans och upptäcka att man inte har råd..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...