Jump to content
Annons

Midi Splitter eller nåt liknande


hertingen

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar om nån vet om det finns någon sorts "midi-splitter" eller nåt liknande som man kan koppla mellan ett klaviatur/synth som gör att man kan styra flera olika instrument? Jag har en synth som jag har kopplat till mitt ljudkort som jag styr all midi i mitt inspelningsprogram (Cubase SX3) med. Nyligen köpte jag en MISSIAH cartridge till min Commodore 64 för att använda den i studion. Den har bara midi-in. Och mitt ljudkort, M-Audio Delta 2496 har bara en midi-in. Så jag undrar om det finns någon "splitter" eller nåt som man kan koppla mellan synthen och ljudkortet och Commodoren. För som det är nu måste jag dra ut min midi kabel ur ljudkortet och koppla den till Commodoren för att kunna styra den med min synth. Och lika så om jag vill skicka midi från mitt inspelningsprogram till Commodoren så måste jag dra ut midi kabeln från synthen och koppla in i Commodoren. Skulle vilja ha nåt som gör att jag inte behöver dra ut och koppla om kablarna. Så att jag fortfarande kan ha min synth kopplad till ljudkortet men samtigt kan styra Commodoren när jag vill det. Finns det nåt sätt att göra det på?

Mycket tacksam för svar.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vänta nu...

Från syntens MIDI ut till Delta MIDI in.

Från Delta MIDI ut till MSSIAH MIDI in.

Två kablar så är allt löst? Eller vill du kunna spela Commodore/MSSIAH även när Cubase är nedstängt?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill ha det så att synten är kopplad till både MIDI-in och MIDI-ut på ljudkortet (Delta) så att jag kan skicka MIDI från synten till Cubase och spela in MIDI/Spela mjukvaruinstrument. Och att jag kan skicka MIDI från Cubase till Synten så att jag kan använda ljuden från den också. Så jag skulle vilja ha nåt där emellan...typ: MIDI-out från synten till SPLITTER (?) --> MIDI-out från SPLITTER till Ljudkortets MIDI-in --> Ljudkortets MIDI-out till SPLITTER --> MIDI-out från SPLITTER till MIDI-in på synten. Och sen att det fanns en till utgång på SPLITTERn där jag kunde koppla en midi-kabel från SPLITTERn till Commodoren/MISSIAHs MIDI-in.

Hoppas du förstår vad jag menar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var mer eller mindre obegripligt... 😳

Vad vill du kunna göra?

Spela in och spela upp syntens Midi med datorn - och samtidigt kunna spela upp ljud på C-64 med datorn.

Det enda du behöver i så fall är att det finns Midi Thru på synten, eftersom Thru skickar vidare det som kommer in på Midi In. Thru kopplar du då till C-64 In.

Finns det ingen Thru på synten, så behöver du en Thru-box, där du kopplar in datorns Out på boxens ingång - och sedan kopplar boxens Thru (det olika storlekar, men i detta fallet räcker det med en box som har 1 In och 2 Thru) till syntens In och C-64 In.

Med den kopplingen kan du däremot inte spela upp C-64 ljud direkt med synten, utan det måste alltid gå via datorn.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren.

Jo jag har MIDI thru på synten, får prova att koppla en kabel därifrån och till Commodoren och se hur det funkar då.

Det är så som Claes skriver jag vill att det ska fungera. Förutom att jag vill kunna spela upp C-64´ans ljud direkt med synten också. Men det kanske går så länge datorn är på och jag har Cubase igång? Eller funkar det så att jag måste spela in MIDI i Cubase och sedan skicka MIDI´n via synten till C-64´an?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för svaren.

Jo jag har MIDI thru på synten, får prova att koppla en kabel därifrån och till Commodoren och se hur det funkar då.

Det är så som Claes skriver jag vill att det ska fungera. Förutom att jag vill kunna spela upp C-64´ans ljud direkt med synten också. Men det kanske går så länge datorn är på och jag har Cubase igång? Eller funkar det så att jag måste spela in MIDI i Cubase och sedan skicka MIDI´n via synten till C-64´an?

Du kan spela direkt på C-64, men bara genom datorn. Om du ska kunna lägga till funktionen att spela direkt utan att ha datorn igång också, så blir det mer komplicerast - för då behöver du en Thru-box och en Merge-box också - eller kanske hellre ett mer avancerat midiinterface, som går att köra fristående också. Har inte kollat närmare på sådant, men det är tänkbart att MOTU har något som kan funka i så fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan spela direkt på C-64, men bara genom datorn. Om du ska kunna lägga till funktionen att spela direkt utan att ha datorn igång också, så blir det mer komplicerast - för då behöver du en Thru-box och en Merge-box också - eller kanske hellre ett mer avancerat midiinterface, som går att köra fristående också. Har inte kollat närmare på sådant, men det är tänkbart att MOTU har något som kan funka i så fall...

Ok. Men det går bra att ha datorn igång. Då blir det en tur till musikaffärn´ i morgon och köpa en till midi-kabel.

Tack så mycket för hjälpen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...