Jump to content
Annons

Låtskriveri - Teknik m m

Recommended Posts

Falconman (oregistrerad)
Postat

Hej alla,

Jag har precis skaffat ett externt ljudkort, M-Audio Fast Track Pro och tänker använda mig av Cubase SX-4 samt en Edirol Midi Keyboard Controller PCR-80 för musikproduktion.

Jag känner att jag vill göra det mesta och har inga begränsningar inom musikstilar.

Däremot känner jag mig ganska "handikappad" vad gäller hur man använder Cubase och hur man lägger upp de olika spåren, effekter, loopar m m.

Om jag vill använda mig av gratis loopar till t ex techno / house m m, var kan jag hitta bra sådana?

Finns det några bra gratis trummor (virtuella) att tillgå?

Vilka program rekommenderas för bas (synth/analog) m m?

Önskar få veta vilka ljud som låter mest professionellt där ute för en hemmasnickrare som jag.

Hälsningar

Anders

Annons
Postat

Varför vill alla låta "professionellt"? Musik är en konstform, du är ingen mattläggare. Du får inte yrkesförbud om du låter på ett annat sätt.

Satsa på att låta bra istället.

Falconman (oregistrerad)
Postat

Alltså jag menar bara att jag vill ha så bra kvalitet på produktionen som möjligt. Att jag vill ha ett eget sound ingår ju naturligtvis i den biten, jag ville bara ha lite tips från de som har mer erfarenhet än jag. Jag har redan skrivit en del låtar och tänker förbättra dem, men även göra nytt då jag kör solo just nu.

• 3 veckor senare...
Postat

Jag vill verkligen inte göra dig besviken för det är väldigt vänliga frågor du ställer.

Men när det gäller musikproduktion är det svårt att säga i text vad som är bra och dåligt.

Det handlar om att nöta och nöta och få gehör för bra och dåliga saker vilket kommer med åren.

Det bästa som finns är när man hållit på i 11år och skrattar sig tillbaka till dom första låtarna man gjorde i sitt liv. Men på något vis är man väldigt stolt över vad man var kapabel att skapa redan då fast det låter kattbajs i mina öron idag.

Prodda prodda prodda prodda. Det finns mycket fina grejer i cubase 5 redan från början men vart efter söker du på nätet och kanske kommer i kontakt med andra producenter som visar och lär dig nya grejer med tiden.

Lycka till med din musikproduktion och ett sista ord.

ge inte upp!

mvh // andreas aka section 4

Postat

Börja med det som hänger med i Cubase (både instrument och effekter). Finns gott om tutorials på t ex YouTube. Oavsett vad folk i allmänhet tror om att göra musik idag, så är det inte bara att trycka på en knapp och så låter det bra. Även om det för all del blir lättare och lättare för ovana att få till bra ljud.

Så det är bara att sätta igång och slita!

Postat

Det här är ett tråkigt svar, men det bästa du kan göra är att läsa på i manualen, och/eller annan litteratur om Cubase. Man lär sig otroligt mycket av det, och det blir enklare att skapa bra musik när man kan programmet utan och innan.

Sedan är det övning och ännu mer övning som gäller. Var beredd att lägga ned hundratals timmar (och troligen ännu mer) innan du får ett professionellt resultat (jag vågar påstå att det nog har varit så för alla som producerar musik utöver hobbynivå).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.