Jump to content
Annons

Är det någon vits att ladda upp till YouTube, utan video?


remote

Recommended Posts

Hej, från en nybörjare...med YouTube, men inser styrkan i YouTube

Har några låtar och tänkte göra dem tillgängliga, men saknar video till låtarna... Men det hindrar väl inte att jag laddar upp dem än då?

Syftet med detta är mera att positionera sig på YouTube och börja synas och dessutom lära sig hur det hela funkar på YouTube med att ladda upp etc. Några bra tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart att det inte behövs någon video! Det är många som laddar upp videor bara för musikens skull, och många går in på YouTube bara för att lyssna på musik. Du kan använda en stillbild istället för en musikvideo. Den kan visa adressen till din hemsida eller något annat meddelande, om du vill.

Är också på gång att lägga upp musik på YouTube.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det har du ju rätt i.

Jag lärde mig idag att man kan göra klickbara fält i videon (finns bra instruktionsfilmer hur youtube fungerar på youtube).

Tyvärr kan dessa länkar endast peka inom YouTube. Alltså det gick inte att göra texten i videon klickbar till sin egen hemsida...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad använder du för att göra "filmerna" med? Jag är också i nybörjarstadiet av att lägga ut låtar där, och har gjort med stillbilder i Windows Movie Maker.

http://www.youtube.com/watch?v=L4z_1j9mvv4

Blev ganska sopigt, jag hade inga vettiga bilder eller filmer, och fattar inte ett skit vad jag gör, bara chansar hejvilt. Efteråt måste jag bädda ner mig och skrika rätt ut en stund... Men låten går ju att höra på. Ska försöka byta ut audion på den här, jag har en annan master med lite mindre gitarr på än denna. Det borde finnas en speciell Youtubetråd där vi kan dryfta allt som har med det att göra. För mig är det j-a svårt att det känns som att jag ska få hjärnblödning, det är vidrigt att hålla på med det, men man måste ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är Windows movie maker ett alldeles utmärkt alternativ för att göra enkla videor till YouTube, det borde fungera alldeles utmärkt.

Jag har sett mängder med videor som bara är en låt och en stillbild med text (artisten och låtens namn, exempelvis), mer än så behövs inte. Bara för att man kan lägga in rörliga videor betyder ju inte att man måste 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ju med de flesta vanliga digitalkameror även filma. Filmar man typ 10-sekunders snuttar på de inblandade, eller vad som helst så kan man ju blanda det med stillbilder. Även om det är sopenkelt blir det roligare än Spotify, där det inte nåt att se på alls. Även om det är hur mycket skit som helst på Youtube tror jag det är det medium som folk mest kollar på musik igenom. Här är en till jag gjort som är rätt så nöjd med själva låten och inspelningen, har skrivit låten och spelat in allt själv. Bilderna är väl så där...

En till där jag lyckats blanda stillbilder med film, och även några textsnuttar, tex står det VOX wah wah på rätt ställe. Om man först lagt dit en ljudfil, sen staplat dit en massa bilder och lyssnar och tittar på filmen till sången börjar kan man pausa och skriva in sina LYRICS på den bilden, och sen följa låten med nya textrader. Med text blir det lite intressantare att kolla tror då jag. Ska försöka göra nästa viddjo så jag.

Men som sagt, en dålig stillbildsvidjo tror jag är mkt bättre än bara en låt på en cd, eller som en mp3 i cyberrymden. Blir man bättre på det hela är det ju sen enkelt att byta ut de sopigaste filmerna, men med samma ljudfil. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att du lägger stillbilderna utan snygga övergångar.

Jag fick tips bla från Piccazzo mfl i detta forum, när jag frågade hur de hade gjort (se videon sist i detta inlägg) på Youtube med en Zelmani låt.

Jag sammanfattar de kommentarer jag fick från alla de inläggen... "I Zelmani klippet har dom helt enkelt tagit stillbilder som dom zoomar in i och sedan mellan varje bild gjort en transition, eller Ken Burns effekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Burns_effect

Jag vet inte vilken teknik som har använts, men det kan vi säkert lista ut, men tydligen ska det gå att göra i vilket enkelt video-redigerings-program som helst.

Tips på ett bra svenskt forum för videoteknik, filming m.m. är: http://forum.voodoofilm.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ser att du lägger stillbilderna utan snygga övergångar.

Jag fick tips bla från Piccazzo mfl i detta forum, när jag frågade hur de hade gjort (se videon sist i detta inlägg) på Youtube med en Zelmani låt.

Jag sammanfattar de kommentarer jag fick från alla de inläggen... "I Zelmani klippet har dom helt enkelt tagit stillbilder som dom zoomar in i och sedan mellan varje bild gjort en transition, eller Ken Burns effekt. http://en.wikipedia....en_Burns_effect

Jag vet inte vilken teknik som har använts, men det kan vi säkert lista ut, men tydligen ska det gå att göra i vilket enkelt video-redigerings-program som helst.

Tips på ett bra svenskt forum för videoteknik, filming m.m. är: http://forum.voodoofilm.org/

Du kan göra inzooomningen i Live Moviemaker.

Jag använde automatisk inzoomning i vår senaste video som jag gjorde i Live Movie Maker.

http://www.youtube.com/watch?v=cprPgafFTcE

Jag har laddat ned den nya versionen av Moviemakern bör tilläggas.

http://explore.live.com/windows-live-movie-maker?os=other

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du (drloop) lyckades ganska bra med gratis vertyget Movie Maker, dock tyckte jag att musiken är bättre än videon...

Vad jag menar är att zooming går för fort och att det är för många bilder. Många bilder är ju riktigt bra och förtjänar att visas längre till den utmärkta musiken.

Ovan omdöme är min personliga smak och i detta sammanhang saknar all betydelse. Men jag vill fråga "drloop" om det går det att ställa zoom hastigheten m.m. Vill bara veta, då jag är lite lat att ladda ner programmet och installera om det sen inte duger för mna ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har zommningen på automatik, dvs det beror på hur länge bilden ligger i rutan. Finns säkert nåt manuellt sätt också.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har zommningen på automatik, dvs det beror på hur länge bilden ligger i rutan. Finns säkert nåt manuellt sätt också.

Live Movie Maker. är det nåt annat än Windows Movie Maker?

Edit: Ser att även mitt heter Live Movie Maker. Haha. Kan man få programmet att skotta blötsnö också? Det kom en dryg dm igår. 😠

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Om bara musiken är intressant så funkar det alldeles utmärkt med stillbilder, men har man tur så använder någon videonisse din musik till sin video och då får man kanske en massa views...., som med våran :

Kul när man hittade denna på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om bara musiken är intressant så funkar det alldeles utmärkt med stillbilder, men har man tur så använder någon videonisse din musik till sin video och då får man kanske en massa views...., som med våran :

Kul när man hittade denna på nätet.

Nice, bara ett (lite tråkigt) varningens finger... Att man, om man vill slippa ev. problem, undvika upphovstättsskyddat material... Dvs, klipp från film, tvserier osv... Desamma gäller ju omvänt, om någon gör en egen video med högst tvivelaktigt bildmaterial, sen lägger min/er/någon annans musik till, med band- och låtnamn synligt. Hur ska man ta ställning till det? FÖrmodligen kan man inte göra ett skit åt det, om man inte ligger på ett stort bolag. Men man kan ju ha det i åtanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Nu är det ju inte vi som har klippt ihop videon, vi är för övrigt inte inblandade överhuvudtaget förutom att vår musik har använts vilket vi tycker är skitkul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte vi som har klippt ihop videon, vi är för övrigt inte inblandade överhuvudtaget förutom att vår musik har använts vilket vi tycker är skitkul.

Står det nånstans att det är er musik? Hur hittade ni det? Är det era polare kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Nej det är inte någon polare och jag minns inte riktigt hur det kom sej att vi hittade videon, det står ju bara låtnamnet och inte violent work of art.

Men det har stått i kommentarerna då folk har frågat vad det är för låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju inte vi som har klippt ihop videon, vi är för övrigt inte inblandade överhuvudtaget förutom att vår musik har använts vilket vi tycker är skitkul.

Mitt inlägg var inte riktat till dig/er, utan mer menat som en allmän "tänka-på:are" .

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Mitt inlägg var inte riktat till dig/er, utan mer menat som en allmän "tänka-på:are" .

Jo, jag förstod det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde en "stillbilds-video" till en egen låt, där bilderna följer texten, plus att jag la in texten åxå 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=9BntM4PrWeg

Här är en annan variant med bilder, där verserna är "sorgliga", medans refrängerna är lite "gladare 🙂

http://www.youtube.com/watch?v=QbZJKahvTAA

Eller så gör man det

för sig 🙂

Det "roliga" är att man upptäcker stavfel o grejer långt efter man är klar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetrevligt att så många visar sina video som är uppbyggda med stillbilder, men vi håller på att tappa bort det viktigaste - Hur man gör en video. T.ex med vilket videoprogram som har använts. Upplösning. Ljudformat, duger det att använda 256k MP3 ljudfiler etc etc

Jag menar vi är många nybörjare här i denna tråd som vill lära oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I projektet använd högupplöst video och foto. Kör ljudet som okomprimerad wav.

Använder du Live Moviemaker 2011 så får du förslag på upplösning för din youtube video och dessutom autmatisk uppladdning om du har ett youtubekonto.

Mycket elegant, nästan som Apple kan man säga. 🙂

Svårare än så är det inte.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde min son som statist, och han fick göra några sekvenser i pivot också. (de "tecknade" gubbarna)

Visste inte hur jag skulle få in pivotfigurerna i moviemaker, så jag filmade skärmen och laddade sen upp filmen i moviemaker.

Gjort på typ två timmar, filmning/redigering och publicering:

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på den här också, från en IRL för snart tre år sedan.

Hade med mig en liten kamera och tog några bilder, och under helgen gjorde jag lite musik till bilderna.

Detta är av noll och intet värde utanför Studio forum, så det är enbart gjort för att roa er forumkamrater:

IRL på Carmen 2008

Vill bara visa på ett alternativt användningssätt för youtube, som ett sorts "fotoalbum" till kamrater.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Jättetrevligt att så många visar sina video som är uppbyggda med stillbilder, men vi håller på att tappa bort det viktigaste - Hur man gör en video. T.ex med vilket videoprogram som har använts. Upplösning. Ljudformat, duger det att använda 256k MP3 ljudfiler etc etc

Jag menar vi är många nybörjare här i denna tråd som vill lära oss.

Jag använde mp3 256 kbps till mina videor, tyckte att det blev helt okej. YouTube-filerna blir väldigt stora annars och blir väldigt dryga att titta på om man har mobilt bredband. Windows Live Movie Maker är nog det allra enklaste redigeringsprogrammet om du använder Windows (finns mer avancerade program, men de tar betydligt längre tid att lära sig). I det programmet kan du dessutom ladda upp videorna direkt på YouTube, och det är ett klart plus i kanten.

Vilken upplösning du ska använda beror helt på hur mycket din dator orkar med. Ska du filma i HD (720 eller 1080p) måste du ha en riktigt kraftfull dator för att kunna redigera det. 480p räcker gott och väl annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde nyss om en låt (film), jag mastrade om musiken så gitarren ligger lite mer normalt än från början. Här är det bara en stillbild på vår logga plus lite text. Fast ljudfilen är WAV så laddas låten snabbt utan hack på mitt eget skitvärdelösa trådlösa bredband.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...