Jump to content
Annons

Blää för RAM-minne


Utan Namn

Recommended Posts

Jo, nu har jag ett 128 chip plus ett 256 chip i datorn. MEN när man kollar i win hur mycket ram jag har så står det bara 256, när det egentligen ska stå 384! 😉

Så fick jag höra att det kan vara så att man måste ha två likadana kort för att det ska funka.. MEN om jag går och köper mig ett 256 chip så måste jag kolla hur många ** (kommer inte ihåg vad det heter) det är på mitt nuvarande 256 chip.. Alltså, jag vill bara ha 512 i ram, ska det vara så svårt!? Någon som kan hjälpa mig? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jo, nu har jag ett 128 chip plus ett 256 chip i datorn. MEN när man kollar i win hur mycket ram jag har så står det bara 256, när det egentligen ska stå 384! 😉

Så fick jag höra att det kan vara så att man måste ha två likadana kort för att det ska funka.. MEN om jag går och köper mig ett 256 chip så måste jag kolla hur många ** (kommer inte ihåg vad det heter) det är på mitt nuvarande 256 chip.. Alltså, jag vill bara ha 512 i ram, ska det vara så svårt!? Någon som kan hjälpa mig? 😛

hz? isf finns de program... kommer inte ihåg exakt va de heter.. ska ta o se om ja kan hitta de när ja kommer hem från jobbet... gör en forum search annars o se va du hittar...

mvh Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, problemet kan vara att minnena har olika hastigheter, och du har satt dom i fel ordning i minnesslotsen. Har du testat att byta plats på dom? Hade själv problem med det för runt ett år sedan, jag hade en 64 MBs modul, en 128:a och en 256:a, alla med olika hastigheter. Windows hittade bara 64 MB.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det kan vara så att datorn bara har stöd för SDram pc100, det ena minnet är alltså ett SDram pc100 och det andra ett SDram pc133.

datorn uppfattar då 133 minnet som att de bara har halva sitt värde..

Hänger du med? 🙂

Summasummarum; Du ska ha SDram PC100 minne för att utnyttja minnets alla mb 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan vara så att datorn bara har stöd för SDram pc100, det ena minnet är alltså ett SDram pc100 och det andra ett SDram pc133.

datorn uppfattar då 133 minnet som att de bara har halva sitt värde..

Är det verkligen så? När jag har kört PC133 minne på ett moderkort som bara stödjer PC100 så har minnet anpassat sig och kört på den lägre frekvensen... tror jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan vara så att datorn bara har stöd för SDram pc100, det ena minnet är alltså ett SDram pc100 och det andra ett SDram pc133.

datorn uppfattar då 133 minnet som att de bara har halva sitt värde..

Hänger du med? 🙂

Summasummarum; Du ska ha SDram PC100 minne för att utnyttja minnets alla mb 😱

Yes! Det var nått sånt datakillen snackade om. Han sa att jag hade pc133 och att jag måste ha ett till pc133 minne för att datorn ska "känna" båda chipen.. tror jag det var.. Sen sa han att det skulle kosta runt 800 - 900 kr för att köpa ett minne på 256 mb.. vilket jag tycker låter äckligt dyrt! 🙂

Vad göra? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla priser på PC133 minnen här

Datorbutiken

PÅ samma sida står det:

"De SDRAM vi säljer har 32MB/chip. Detta innebär att äldre datorer (ca. 2 år eller äldre) kan få problem med att detektera hela minnesmängden!"

Verkar ju vara precis det du råkat ut för. Antagligen fixar inte ditt moderkort de nyare PC133 minnena... å det var nog därför det skulle bli dyrt att skaffa nya minne, eftersom du måste ha tag i den gamla sorten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...