Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

funderar på om det håller att sätta fast gittarpedaler i ett pedalbord med kardbare, tex om man bär bordet i en case upponerpå, och om nån ochså har en länk påvar jag kan skaffa detta, kollade i en syaffär men den såg för dålig ut för detta ändamål

Annons
Postat

Jag gjorde ett sånt bord, köpte dyrt kardborreband från en syaffär. Blev inte bra, pedalerna släppte ändå. Och att få fast kardborrebandet mot plyfan jag byggde bordet i var inte lätt, man måste ha en kraftig häftpistol för att få fast bandet. På pedalernas undersida fäster det bättre.

Skulle jag göra ett nytt bord skulle jag använda buntband i stället. Bara att klippa av om man vill byta nån pedal. Då slipper man kleta ner dem med tejp också. Ställ bara dit pedalerna som de ska stå och borra bredvid med en lagom smal borr.

Postat

Jag hade ett pedalbord från Warwick (Rockbag) där själva pedalbordet bestod av mjuk kardborre. Köpte sen kardborre-band från någon sytillbehörs-affär, höll hur bra som helst.

Men bygger man själv hade jag nog också gått på varianten med buntband, har haft ett sådant pedalbord också. Känns mycket stabilare.

Vill man lyxa till det ordentligt kan man också köpa en cykelkedja (standard och lite tjockare, ej de tunna för racer/mtb) och en kedjebrytare. Sen tar man och trycker ur nitarna ur kedjan. Ytterlänkarna blir kanonbra som "dubbelbrickor" (dom ser ut som en åtta ungefär). Sen skruvar man ut skruvarna som sitter under pedalerna, lägger dit en "länk" på varje ställe, och skruvar i skruvarna igen. Och sen då en skruv genom den delen av länken som sticker ut och ner i pedalbordet.

• Gilla 1
Postat

Ok, tackar, det där med cykelkedjan kanske man skulle prova, har använt bundtband i alla år men jag byter altid nån pedal ibland, och plockar lös nån vid inspelning som jag kombinerar men någon annan och så där..................synn att d inte funkar riktigt bra med kardbare

Postat

Cykelkedje-varianten är väl inte lika flexibel som den med buntband. Man skulle givetvis kunna tänka sig att man borrar hål rätt igenom pedalbordet och sen fixerar pedalen med en fingängad skruv och en mutter (så sliter man inte ut träet genom att hålla på att skruva i och ur träskruv...). Men det är ju inte helt självklart var man ska placera hålen, skruvar man fast dom med cykelkedjelänkar är ju hålens placering väldigt viktig.

Med buntband kan man ju borra håll var 3:e cm (eller vad man nu tycker), så brukar det alltid gå att dra fast pedalerna på något sätt i den ordning man har tänkt sig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.