Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjohejsanhoppsan. Jag har nu, i min egna lilla extas, här i mellandagsrean bestämt mig för att köpa mig en ny förstärkare. Eftersom att jag inte har en aning om vad som är bra, alternativt icke bra så skulle jag behöva hjälp. Jag spelar till mestadels heavy metal, death metal osv osv. Dock så spelar jag också en del Rolling Stones, Aerosmith osv. Därefter undrar jag om ni känner till någon förstärkare (helst från Jam.se alternativt Musikbörsen) som kostar under 3.5k?

Tack på förhand!

Förövrigt så har jag en LTD MH-250 NT om det är av någon relevans.

Annons
Postat (redigerat)

ska du bara spela hemma eller ska du kunna repa med den också? för hemma bruk rekomenderar jag blackstar HT5. kostar 3995:- som combo (top kostar 3495:-) kan nog gå att hitta billigare också. har bra grund ljud från rent till metal. stones och aerosmith är den perfekt för.

till stones ljud så är en gitarr med singelcoil mickar bra. tex. telecaster eller nån med p-90 mickar.

ev. kanske du behöver nån dist box till death och liknande.

ljudexempel på thomann till höger

http://www.youtube.com/watch?v=GbmrjqOjsAE&feature=&p=FF8C879CCF33C7AC&index=0&playnext=1

Redigerat av sixties
  • Gilla 1
Postat

Vox Valvetronix-serie är prisvärd och innehåller många bra ljud. I din prisklass hade jag nog satsat på bra mångsidighet istället för att prompt satsa på rör och sedan vara fast med ett fåtal olika ljudalternativ. Man får bra modelleringar för liten peng idag.

Postat

Japp, de är skitbra. Jag önskar att det funnits så bra modellerare när jag var n00b. Min generation blev istället offer för Marshalls Valvestate-serie... 🙂

Postat

Ska dessutom tillägga att den typen av förstärkare inte är speciellt beroende av volymen för att låta på ett visst sätt. Funkar lika bra i en lägenhet som i replokalen.

Rör-förstärkare låter däremot i princip alltid bättre när man laddar på ordentligt.

Postat

Jag har spelat gitarr lite åt Stoneshållet i många är och säger tvärt emot de andra; skaffa en riktig Fender rörstärkare. Jag har haft några modelling amps, man blir impad av dem först, sen spyr man på dem, i alla fall jag. En bra liten rörcombo är som en kvalitets strata eller les paul, man gör sig aldrig av med den, det är värt att en viss del av dem på avbetalning. Leta tex en beg Fender Blues Junior. Den är på 15 rörwatt och den räcker till bra även på scenen. Tänk på att sån som Neil Young spelar på en 10 watts gammal fendercombo när han spelar sina värsta vrållåtar, att ha stora stärkare live är helt onödigt, man mickar ut ljudet i PA vilket fall, och man kan om man vill få mera ljud på scenen också genom monitorerna.

I allt som har med gitarrer och ljud att göra finns det många olika åsikter, och man måste besluta själv. Keitch Richard och många med honom spelar på Fender rörstärkare. Clapton är en annan.

Innan du bestämmer dig så gör så här: Gå till Musikbörsen och säg att du vill testa både en VOX medlling combo och nån liten Fendercombo. Min gissning är att du blir imponerad av VOXen, men att Fendern imponerar tre ggr så mycket. Ta med nån äldre lirare som spelat ett tag. Med en Fender combo sköter du omställningen mellan rent och distat ljud med volymratten på gitarren. Det är nåt med modellingstärkarna jag inte står ut med, man känner det när man har möjlighet att jämföra med en riktig rörfender....

Postat

Jag håller med om att det bästa är att prova för att se vad man tycker om. Det finns ju egentligen inget annat som är rätt än det man själv tycker är bra. Själv körde jag på först Vox-modelleraren (VT120) som enda stärkare i 6 år. Bytade från en Folkesson-moddad Marshall-topp som absolut hade sina positiva sidor, men själva tyckte jag ändå bättre om Voxen. De senaste tre åren har jag blivit lite mer bekväm och har mest med mig ett Boss GT-8 pedalbord.

Att ta med "äldre lirare" och alla deras fördomar mot modern teknik är säkert inte en handling som ger enbart fördelar.

Man får också betänka att man behöver ha ett PA att micka upp förstärkaren även när man repar om man köper en liten (vilket inte alls är någon dum idé om man har den möjligheten). Oavsett hur starkt en 15W rörcombo faktiskt kan låta, så får man nog ändå svårt att göra sig hörd i en replokal tillsammans med dubbla baskaggar, 6-strängad bas, nedstämda gitarrer och growl.

Sen tror jag inte att Neil kör på enbart förstärkaren, en och annan pedal har han väl också?

Postat

Med äldre lirare menade jag inte så gamla som jag själv, i min ålder kan det verkligen vara stötigt gammeltänk. Men jag fick för mig att Centeration är en riktigt ung musikant, så att ha nån lite äldre med är nog bra. Mindre risk att förhasta sig om man har nån med sig.

Och ja, Neil Young har ett pedalbord, det största jag sett.

Postat

Håller verkligen med föregående talare om att prova flera olika stärkare. Men jag är en envis riddare av nödvändighet före rör-dyrkan, och vet av egen erfarenhet att även små rörcombos är svåra att få att låta bra i lägenhet och liknande sammanhang. Flexibiliteten blir också lidande, utan tvekan...

Postat

Sen är det ju även så att olika rörstärkare låter väldigt olika... En bra distpedal brukar man ju också skaffa sig med tiden, men det är inget man måste ha direkt rolleyes.gif

Jag som spelat flera timmar varje dag i 48 år tycker det är kul att läsa om nya entusiaster som drar igång att spela. Att spela rocknroll är en enorm rikedom, även om man bara spelat en dag och inte vet ett dugg. Sen är det lika kul så länge man lever.

Postat

En prisvärd och flexibel variant skulle ju kunna vara t ex en Boss ME-25 ihop med någon billigare rörförstärkare? Då behöver ju rörförstärkaren i stort inte ha några funktioner alls, en bra rent ljud med bra volym. Fast då kanske det blir lite svårt att få ihop budgeten...

Postat

Tiny Terror är bra. Men den är för vek i disten om man mestadels spelar dödsmetall. Det är ett återkommande problem för små rörhäckar. De låter jättebra upp till ac/dc-nivå. Sen blir disten mer sprucken än musikalisk, och det är svårt att få feta, sköna metal-mattor. Tyvärr.

Postat

Med en budget på max 3500 kronor blir det nog svårt att komma över en mångsidig rörförstärkare... Sen är det ju inte säkert att rör alltid är att föredra. Det är klart, för musik som Rolling Stones och Aerosmith så blir det nog lättast att hitta hem med någon klassisk rörstärkare, men spelar man lite modernare metal med mycket (och snabbt!) staccato-riffande så kan rören gör att man inte får tillräckligt exakt attack.

pme (oregistrerad)
Postat

Laney Cub 12R. EL84 i pushpull och pentod soundet. Reverbet är digitalt annars är den perfekt.

Postat

Egnater Tweaker + overdrivepedal kanske? Är själv lite sugen på ett sånt upplägg. Fast det hamnar kanske utanför din budget.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.