Jump to content
Annons

Mjuka upp mixen med vad och hur Saturator ?


TripMan

Recommended Posts

Mjuka upp och värma mixen med vad och hur Saturator ?

Hört att många kör på en Saturator för att mjuka upp det stela digitala ljudet stämmer det ?

Om så är fallet vart i mastrings kedjan ska man lägga Saturator ? Eller föredrar ni att köra den på enskilt track spår...

Sedan tycker jag PSP VintageWarmer fungerar för att mjuka upp och värma ljudet men tycker inte om den kompressorn får inget riktigt tryck med den synd för den kan verkligen få till värme i din mix.

Har ni några riktigt bra knep för att få till lite mer värme i mixen dela med er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag har faktiskt slutat att använda den typen av pluggar vid mastring.

Tycker dom flesta pajar mer än dom tillför om man inte är ute efter att använda den typen av pluggar som effekt på sin låt.

Men om jag använder en typ tapeplugg eller liknande skulle jag lägga den först i mastringskedjan så den får jobba med ett mer dynamiskt material.

En tapeplugg kan göra underverk på enskilda spår såsom sång och trummor. Det får man bestämma gång till gång.

Men hårda mixar kunde man få till även på den tiden man körde med band, outboards och analoga mixers.

Låter det hårt så är det hårt mixat oavsett teknik, om man säger så.

Den digitala tekniken låter som du ställer in den, så även analoga prylar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni några riktigt bra knep för att få till lite mer värme i mixen dela med er.

mixa bättre

det finns inget "stelt digitalt ljud" som "behöver värmas upp"

det är halvtaskiga resultat i mixningen som desperat ska försöka räddas av the magic plug in

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag själv kör nästan alltid med PSP Vintage Warmer. Synd bara att den är lite buggig. Men den enda knappen jag rör är i stort sett "knee". Låter kompressorn ta max 2 dB. Både i mix och masteringsläge. Trycket bör redan sitta i mixen och jag använder mig i dom flesta fallen av Logics egna kompressor och eq för att fixa det.

//F

Link to comment
Dela på andra sajter

Har kollat på Charles Dye - "Mix it like a record", han använder och förordar McDSP Analog Channel mono, en på höger och en på vänster kanal när man mixar.

Blir enligt honom ett bättre resultat än en stereo eftersom kanalerna alltid är lite olika. Ett av hans små knep för bästa mixresultat.

Själv brukar jag använda VintageWarmer, på enskilda spår eller på mixen, beroende på hur det låter. Som alltid är det öronen som skall avgöra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...