Jump to content
Annons

Lägga upp på youtube bara 22 khz


ostfisk

Recommended Posts

Hallå, jag försöker lägga upp en låt jag och en kompis har gjort. Grejen är att ljudet blir 22khz, trots att den är 44,1 innan. Vet nån hur man gör för att behålla ljudkvaliteten? Jag menar 22 kHz, allt över 11 kHz är borta all briljans liksom. Låten är i wav sen inlagd i Windows movie maker och exporterad till .avi Den är nästan 1,6 GB stor och låter utmärkt i datorn. Det är bara när man lägger upp den på youtube så halveras sampel raten. Någon som vet hur man gör?

/ostfisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Förr var i alla fall tricket att se till att youtube inte kodade om filen, vilket betydde att man lägga upp en .flv som var mindre än 100 MB och som var mindre än 10 minuter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå, jag försöker lägga upp en låt jag och en kompis har gjort. Grejen är att ljudet blir 22khz, trots att den är 44,1 innan. Vet nån hur man gör för att behålla ljudkvaliteten? Jag menar 22 kHz, allt över 11 kHz är borta all briljans liksom. Låten är i wav sen inlagd i Windows movie maker och exporterad till .avi Den är nästan 1,6 GB stor och låter utmärkt i datorn. Det är bara när man lägger upp den på youtube så halveras sampel raten. Någon som vet hur man gör?

/ostfisk

Den spelas väl i 44,1 om du väljer en högre upplösning på 480p eller högre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ej provat att konvertera till FLV. Minns att jag gjorde så förut men nu tillåter ju youtube upp till 2GB videos så jag har tänkt att det inte ska behövas. Synd att jag är hemma över jul o nyår...har ej tillgång till studion nu. 480p gör ingen skillnad. Segt! Vi har jobbat mycket med just med diskanten på den här låten för att försöka få det där proffsiga soundet som proffsen får. Himla synd! Finns ju mängder av musikvideos på youtube i 44.1... Låter ju okej nu men man vet ju hur mycket bättre det kan låta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är i wav sen inlagd i Windows movie maker och exporterad till .avi
Vilken videocodec använder du i Movie Maker? (Det är egentligen ett dåligt val av videoredigerare)

Att komprimera video i Movie Maker till fel format, vilket tvingar YouTube att koda om filmen på nytt är ingen god idé. Dubbel omkodning sänker kvaliteten.

Audiocodec: AAC eller MP3 spelar ingen roll, men dra upp bitrate till 256 kbps.

Videocodec: H.264

Filcontainer: MP4 (även om FLV, MOV och AVI funkar)

Upplösning: 4:3 eller 16:9?

  • 480x360 (SD 4:3) 30p
  • 640x360 (SD 16:9) 30p
  • 1280x720 (HD 16:9) 30p

MPEG Streamclip finns till både Mac och PC och kan göra hela konverteringen åt dig. (File -> Export to MPEG-4)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Linus, tack för tipsen!

Jag gör mina tubenfilmer i XP:s gamla Movie Maker.

Jag sparar "i högsta kvalitet" och får en .wmv fil.

Kvaliteten blir bra tills jag laddar upp på tuben, där suger den verkligen. 🙁

Är det alltså MPEG-4 som gäller när jag skall ladda upp på tuben?

Jag tänkte konvertera wmv till MPEG-4 i programmet: "MPEG Streamclip" men jag kan inte se att den stödjer wmv som input format.

"MPEG Streamclip" kräver dessutom att jag har Quick Time installerad, ett program jag med glädje avinstallerade för en tid sedan.

Skall jag göra ett testräjs, kommer det att fungera?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...