Strano Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Hej! Behöver lite musikteori hjÀlp. Det Àr sÄ att jag vet hur man tar ut en "pajbit" ur kvintcirkeln i dur sÄ att alla toner fÄr sitt namn typ tonika, subdominant och dominant. Jag vet alltsÄ vilka nummer (I-VI) de olika tonerna har i dur. Min frÄga Àr hur jag ger alla toner nummer i moll. Om jag har dm som tonika vilka nummer fÄr de andra tonerna, vilka toner blir subdominant och dominant. Hoppas ni förstÄr!
pxm Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Molltonart tonika I, III subdominant II, IV och VI dominant V, VIII
laxlaxlax Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) EDIT: jag och funktionsanalys.. nevermind. LĂ€ste fel! Redigerat 20 december 2010 av laxlaxlax
Strano Postat 20 december 2010 TrÄdstartare Postat 20 december 2010 Molltonart tonika I, III subdominant II, IV och VI dominant V, VIII Förstod inte riktigt ditt svar. det jag förstÄtt Àr att tonika Àr I, subdominant Àr IV och dominant V. Men hur ska man tÀnka för att ge lika toner nummer om vi tex utgÄr frÄn att Dm Àr tonika/I. Vilka nummer fÄr Bb, F, C, Gm och Am.
spass Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) subdominant Àr alltid 4 och dominant Àr 5 du utgÄr alltid frÄn tonikan som 1 Àven om det Àr moll och dÄ blir subdominanten i dm gm och dominant Àr A tonikaparallellen blir F Redigerat 20 december 2010 av spass
chrisB Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 Beroende pĂ„ vilken mollskala som anvĂ€nds sĂ„ vĂ€xlar subdominanten och dominanten mellan dur/moll Tonart D-moll: Naturlig (ren) moll: G-moll, A-moll(7) Melodisk moll: G-dur, A-dur(7) uppĂ„tgĂ„ende, G-moll, A-moll(7) nerĂ„tgĂ„ende Harmonisk moll: G-moll, A-dur(7) Dorisk moll: G-dur, A-moll(7) Hur enkelt allt vore om bara musik i dur fanns . . . ! đ
spass Postat 20 december 2010 Postat 20 december 2010 (redigerat) Àkta dominater finns endast i dur dÄ durtersen Àr ledton till tonikan och det ger den dominantiska funktionen idag kanske man kan kalla mollackord för dominanter men i funktionsanalys sÄ borde ett am i tonika dm alltid fÄ en annan funktion Àn dominant Redigerat 20 december 2010 av spass
ostfisk Postat 22 december 2010 Postat 22 december 2010 (redigerat) Edit: Aha du ville ha numrena. đ Numrena Ă€r samma som i dur fast man börjar pĂ„ mollackordet. Dvs dm=1, emb5=2, F=3, gm=4, A=5, Bb=6, C=7 Redigerat 22 december 2010 av ostfisk
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.