Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Behöver lite musikteori hjÀlp.

Det Àr sÄ att jag vet hur man tar ut en "pajbit" ur kvintcirkeln i dur sÄ att alla toner fÄr sitt namn typ tonika, subdominant och dominant. Jag vet alltsÄ vilka nummer (I-VI) de olika tonerna har i dur.

Min frÄga Àr hur jag ger alla toner nummer i moll. Om jag har dm som tonika vilka nummer fÄr de andra tonerna, vilka toner blir subdominant och dominant.

Hoppas ni förstÄr!

Annons
Postat

Molltonart

tonika I, III

subdominant II, IV och VI

dominant V, VIII

Postat

Molltonart

tonika I, III

subdominant II, IV och VI

dominant V, VIII

Förstod inte riktigt ditt svar.

det jag förstÄtt Àr att tonika Àr I, subdominant Àr IV och dominant V. Men hur ska man tÀnka för att ge lika toner nummer om vi tex utgÄr frÄn att Dm Àr tonika/I. Vilka nummer fÄr Bb, F, C, Gm och Am.

Postat (redigerat)

subdominant Àr alltid 4 och dominant Àr 5

du utgÄr alltid frÄn tonikan som 1 Àven om det Àr moll och dÄ blir subdominanten i dm gm och dominant Àr A

tonikaparallellen blir F

Redigerat av spass
Postat

Beroende pÄ vilken mollskala som anvÀnds sÄ vÀxlar subdominanten och dominanten mellan dur/moll

Tonart D-moll:

Naturlig (ren) moll: G-moll, A-moll(7)

Melodisk moll: G-dur, A-dur(7) uppÄtgÄende, G-moll, A-moll(7) nerÄtgÄende

Harmonisk moll: G-moll, A-dur(7)

Dorisk moll: G-dur, A-moll(7)

Hur enkelt allt vore om bara musik i dur fanns . . . !

😄

Postat (redigerat)

Àkta dominater finns endast i dur dÄ durtersen Àr ledton till tonikan och det ger den dominantiska funktionen

idag kanske man kan kalla mollackord för dominanter men i funktionsanalys sÄ borde ett am i tonika dm alltid fÄ en annan funktion Àn dominant

Redigerat av spass
Postat (redigerat)

Edit: Aha du ville ha numrena. 🙂

Numrena Àr samma som i dur fast man börjar pÄ mollackordet. Dvs dm=1, emb5=2, F=3, gm=4, A=5, Bb=6, C=7

Redigerat av ostfisk

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.