Jump to content
Annons

Blandade frågor från en nybörjare!


Terror

Recommended Posts

Hejsan sötnötar 🙂 Har lite blandade frågor ang musikskapande och studiobygge. Eftersom jag hade flera frågor kring flera olika ämnen visste jag inte vart jag skulle placera min tråd, mod får gärna flytta på den 🙂

1) Jag har ett ljudkort från Cakewalk (UA-4FX), behöver jag något mer? Tex mixerbord ect?

2) Vad är "pre-ampt"? vad är de bra för? Finns det något annat alternativ?

3) Behöver jag ett mixerbord? Jag spelar bara in ett instrument åt gången, tex gitarr eller sång.

OM jag behöver ett mixerbord, vad är det egentligen bra till?

4) Jag får det inte att funka ordentligt med Amplitube eller Guitar Rig. Jag får inte ut ljudet "live" i mina högtalare. Får bara fram ljudet när jag är klar med inspelningen och spelar upp de jag nyss spelat in. Även om jag tryck för den där lilla knappen i Cubase att ljudet ska komma liv.

5) Om jag vill ha ett sånt här gitarrljud:

Vad behöver jag då?

Jag läste att han använde sig av "Jackson GT-1000", är det behövligt när jag har ett ljudkort? Eller är det ett ljudkort? Jag förstår inte exakt vad det är för något.

Kanske skrev väldigt slarvigt nu.. hoppas ni förstår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1) Jag har ett ljudkort från Cakewalk (UA-4FX), behöver jag något mer? Tex mixerbord ect?

Nej. Cubase är "mixerbordet".

2) Vad är "pre-ampt"? vad är de bra för? Finns det något annat alternativ?

Förförstärkare. Ifall signalen från mick/instrument är för svag för ljudkortets ingång måste den förstärkas innnan. Många ljudkort har dock inbyggda pre-amps på iaf en del av ingångarna.

http://wiki.kontrollrummet.com/Preamp

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Cubase är "mixerbordet".

bara halva sanningen

ett mixerbord är också vägen in i ljudkortet om man vill

i detta fallet om man bara lägger på en sak i taget behövs det inte om man har ett ljudkort med preamps - förförstärkare - som är första förstärkningen av ljudsignalen

det verkar som du har det i ljudkortet

http://www.roland.co...ucts/en/UA-4FX/

cakewalk_ua4fx.jpg

på ljudkortet verkar det ju finnas lite godis för gura:

"Tube Mic Preamp Simulator provides warm tones through Roland's COSM Technology

14 Onboard Advanced FX: Amp Simulator, Chorus, Delay, Reverb, Enhancer, more"

om du kan få det ljudet som du visar i videon är väl mer tveksamt dock

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

bara halva sanningen

ett mixerbord är också vägen in i ljudkortet om man vill

i detta fallet om man bara lägger på en sak i taget behövs det inte om man har ett ljudkort med preamps - förförstärkare - som är första förstärkningen av ljudsignalen

det verkar som du har det i ljudkortet

http://www.roland.co...ucts/en/UA-4FX/

cakewalk_ua4fx.jpg

på ljudkortet verkar det ju finnas lite godis för gura:

"Tube Mic Preamp Simulator provides warm tones through Roland's COSM Technology

14 Onboard Advanced FX: Amp Simulator, Chorus, Delay, Reverb, Enhancer, more"

om du kan få det ljudet som du visar i videon är väl mer tveksamt dock

Ja de är ett helt okej ljudkort. Bra ljud. Men jag vill gå ifrån de där "demo-liknande" gitarrljudet, till ett bättre ljud. Då kanske de behövs något mer än bara de ljudkortet jag har och en VOX40-förstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de är ett helt okej ljudkort. Bra ljud. Men jag vill gå ifrån de där "demo-liknande" gitarrljudet, till ett bättre ljud. Då kanske de behövs något mer än bara de ljudkortet jag har och en VOX40-förstärkare?

du kommer inte gilla svaret:

- det behövs nån som är bättre på att ratta

Link to comment
Dela på andra sajter

du kommer inte gilla svaret:

- det behövs nån som är bättre på att ratta

äsch, ingen sa väl att ja är bäst? 🙂 Det är därför jag blev medlem här! För att komma igång ordentligt, och inte stå still på ruta 1 som jag snart gjort i ett år.

Men vart ska man börja egentligen?

ni kan ju gå in och lyssna på www.myspace.com/nmtsweden

Där hör ni hur "jag låter" just nu så att säga.. alltså hur jag mixar med ljudet. Jag är nybörjare jag vet, men jag vill avancera, det är därför jag är här. Men jag behöver karta, kompass och en spark i röven. Det hoppades jag att ni kunde hjälpa till med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena...

Är ingen expert själv men skall försöka svara på dina frågor:

Ett mixer bord behöver du inte. Om du skall spela in ett instrument i taget så är det helt onödigt.

En preamp är som en liten signal förstärkare som förstärker signalen från gitarren basen eller micken så att den "hörs" för cubase.. enkelt förklarat.. finns oftast i ljudkort som är gjorda för inspelning av instrument..

Med hjälp av guitarr rig och amplitube borde du kunna ratta till ett någorlunda liknande ljud:) det är bara att ge sig på det och justera och mixtra så får man lära sig lite i farten.🙂

Att du inte får ut ljudet live tror jag beror på att det finn en speciell knapp i cubase man skall trycka på för att "effekterna" skall höras live. Men har oxå för mig att om man vill höra dessa live så är det svårt att få låg latency.. Latency är tiden det tar från det att du slår an en sträng på gitarren tills att det hörs i högtalaren..

Jackson tippar jag är märket på hans elgitarr..

Har säkert fel i något jag sagt men hoppas jag varit till någon hjälp i alla fall..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena...

Är ingen expert själv men skall försöka svara på dina frågor:

Ett mixer bord behöver du inte. Om du skall spela in ett instrument i taget så är det helt onödigt.

En preamp är som en liten signal förstärkare som förstärker signalen från gitarren basen eller micken så att den "hörs" för cubase.. enkelt förklarat.. finns oftast i ljudkort som är gjorda för inspelning av instrument..

Med hjälp av guitarr rig och amplitube borde du kunna ratta till ett någorlunda liknande ljud:) det är bara att ge sig på det och justera och mixtra så får man lära sig lite i farten.🙂

Att du inte får ut ljudet live tror jag beror på att det finn en speciell knapp i cubase man skall trycka på för att "effekterna" skall höras live. Men har oxå för mig att om man vill höra dessa live så är det svårt att få låg latency.. Latency är tiden det tar från det att du slår an en sträng på gitarren tills att det hörs i högtalaren..

Jackson tippar jag är märket på hans elgitarr..

Har säkert fel i något jag sagt men hoppas jag varit till någon hjälp i alla fall..

Jag vet, och jag har hittat knappen. Men de fungerar inte... skumt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...