Jump to content
Annons

Strömmande mp3, vilken kvalitet?


Vinyl

Recommended Posts

Hej jag undrar villken kvalitet man ska ha för att kunna streama

mp3 med 56 modem och så bra ljud som möjligt.

det var länge sedan jag gjorde det. och då var det wma istället

på 32kbs,

och nu när gör en mp3 med 32kbs 44100Hz så låter det dynga jämfört med wma ?? 🙂

någon som vet?? kanske fel typ av forum ??

förresten tack Studio för ett bra forum, jag är ganska ny här

mvh Peter

EDIT: Tydliggjorde rubrik /adm

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vilken kvalitet du kan låta besökaren avnjuta beror som du är inne på, helt på uppkopplingshastigheten. En modemuppkoppling på 56 kbps håller i praktiken ofta inte för mer än 40 kbps konstant. Och där har du alltså siffran för vilken bithastighet du kan koda ljudet i.

Några punkter att tänka på:

* Även om det svider, använd cbr (konstant bithastighet) istället för vbr (variabel bithastighet) vid ljudkodningen, eftersom strömmen annars periodvis kan bli för stor för modemet att orka med.

* Mp3 är rent ut sagt dåligt i lägre hastigheter, men samtidigt det format som flest kan lyssna till utan att krångla med udda uppspelningsprogram. Real Audio, Ogg Vorbis och aac/mp4 låter betydligt bättre i dessa hastigheter men kräver å andra sidan programinstallationer utöver de som normalt ingår i ett operativsystem. Mp4 har dock stöd i OS X, om man inte använder aac-profilen he-aac.

I dagsläget ger alltså Windows Media Audio en bra avvägning mellan ljudkvalitet och möjligheten för besökare att kunna lyssna - hur mycket det än kan svida i ett hjärta som brinner för bättre alternativ som aac och ogg vorbis 🙂

Riktar du dig till en liten målgrupp där du vet vilken spelare de använder, kan du använda dig av aac eller ogg vorbis. Det klarar såväl Winamp som Foobar2000 av att spela upp. Se exemelvis Tuner2 EDIT: som har några stationer med 40 kbps he-aac.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med 32kbps för min modem-stream (och 128kbit för ADSL-streamen) (M3U).. Jag anser att det bara är ett sätt att förhandslyssna på låten för de som har modem, så det gör inte så hemskt mkt om det låter dynga..

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

snabbt svar igen!! Amazing 😎

tack nu vet jag vad cbr och vbr betyder med 🙂

mm jag andvände wma innan för att det skulle vara bättre kvalite

men det var nått med programeringen som jag inte fattade mig på

så att det gick inte att spela upp i winampen.

där för tänkte jag ändra det till mp3

vill ha det så enkelt som möjligt så att alla kan lyssna och inte behöver ladda ner en massa.

(gick in på tuner2 och lyssnar på 32kbs adio/aac, funkar med winamp riktigt bra ljud :-)

Får nog kolla upp det

inte så lätt att veta vad som krävs nu när man har bredband :-)

Tack för svaren 🙂

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...