Jump to content
Annons

Mac från USA


aorta

Recommended Posts

Hej!

Jag råkade hamna på apple.com när jag letade efter en dator. Och den billigaste 15" pro ligger runt 5000:- SEK billigare än på apple.se

Nu har ju dom datorerna visserligen inte åäö, men jag har ett externt tangentbord, och kan nog leva med det. För dom pengarna kan jag ju tex. lägga in en solid state istället.

Hur kommer det sig? Kan man på något sätt beställa från USA?

Vänliga hälsningar// Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan alldeles säkert beställa från USA, men då tillkommer väl tull å moms å avgifter, om jag inte minns helt galet, mao, det blir i slutändan inte så mycket billigare. Alternativet är väl att nån i USA köper ut den, och skickar som gåva till dig, men hur säkert och lagligt det är har jag ingen aning om...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är sant. Sen är det ju frakt också.. Tycker det är konstigt att det kan vara så enorm diff bara?

Kan ju typ lägga till 2000:- så har jag en resa till USA för samma pengar. Jaja, lär ju inte hända.

På Dstore sa dom också att det i princip blir halva priset för 8 gig ram, gentemot att köpa på apple.se där det kostar runt 4000:-

Vill ju gärna ha den här: 256GB Solid State Drive [+ 7.020,00 kr]. Undrar om den också har ett kraftigt påslag på apple.se. Om man skulle stoppa in den i en annan butik, ryker garanti då? Antar att det är mer avancerat än att stoppa in lite ram, kan man ju göra själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är sant. Sen är det ju frakt också.. Tycker det är konstigt att det kan vara så enorm diff bara?

Kan ju typ lägga till 2000:- så har jag en resa till USA för samma pengar. Jaja, lär ju inte hända.

På Dstore sa dom också att det i princip blir halva priset för 8 gig ram, gentemot att köpa på apple.se där det kostar runt 4000:-

Vill ju gärna ha den här: 256GB Solid State Drive [+ 7.020,00 kr]. Undrar om den också har ett kraftigt påslag på apple.se. Om man skulle stoppa in den i en annan butik, ryker garanti då? Antar att det är mer avancerat än att stoppa in lite ram, kan man ju göra själv.

Enorm diff? Det skiljer ca 1000 kr (du jämför väl priser exkl. moms?)

Att stoppa in mer minne och byta hårddisk är inga problem. Du får till och med göra det själv med bibehållen garanti, självklart under förutsättning att du inte pajjar nånting när du genomför bytet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enorm diff? Det skiljer ca 1000 kr (du jämför väl priser exkl. moms?)

Att stoppa in mer minne och byta hårddisk är inga problem. Du får till och med göra det själv med bibehållen garanti, självklart under förutsättning att du inte pajjar nånting när du genomför bytet.

Nej jag jämförde att beställa billigaste macbook pro 15" i usa, med att beställa en här, dvs. ink. moms. Då skiljer det ca. 5000:-

Okej. Någon som har tips på en billig solid state 256 gig?/ Hjälper en sådan den generella snabbheten när man tex. kör krävande program, eller gäller det bara vid typ filhantering?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, det gör det inte då svensk moms och sales tax tillkommer på det amerikanska priset.

Kanske uttryckte mig dåligt:)

Jag jämför att köpa en dator i USA, med att köpa en i Sverige. Alltså INTE beställa och frakta. Tex: åka dit och köpa den själv.

Är anledningen till den här stora prisskillnaden våra höga skatter och en svag dollar? Känns som att apple Sverige tjänar lite extra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Knurr (oregistrerad)

Kanske uttryckte mig dåligt:)

Jag jämför att köpa en dator i USA, med att köpa en i Sverige. Alltså INTE beställa och frakta. Tex: åka dit och köpa den själv.

Men även då måste du oftast betala ett skattetillägg = salestax.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte om jag köper i butik??

Jorå, sales tax tillkommer i de allra flesta stater, sedan tillkommer 25% svensk moms när du tar den genom tullen (självklart kan du smuggla, men sånt ska vi inte uppmana till). Införselmoms tillkommer på alla varor köpta utanför EU, tar du in varorna personligen så ska du betala moms om det totala varuvärdet överstiger 4300 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, sales tax tillkommer i de allra flesta stater, sedan tillkommer 25% svensk moms när du tar den genom tullen (självklart kan du smuggla, men sånt ska vi inte uppmana till). Införselmoms tillkommer på alla varor köpta utanför EU, tar du in varorna personligen så ska du betala moms om det totala varuvärdet överstiger 4300 kr.

ok...jag undrar om den inte är inkluderad i priset på apple store/om den inte är, kan det inte handla om många procent. undrar också hur många som betalar moms för elektronik man köpt i utlandet:D

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...jag undrar om den inte är inkluderad i priset på apple store/om den inte är, kan det inte handla om många procent. undrar också hur många som betalar moms för elektronik man köpt i utlandet:D

Sales tax är aldrig inkluderat i priset i Amerikanska affärer då den varierar från delstat till delstat. Men som du säger så är det inte många procent: mellan 0-10%. Smugglingen på hemelektronik är nog ganska omfattande, mest beroende på okunskap. Risken att åka fast är troligtvis ganska liten, fast jag vet att tullen blivit bättre på att kontrollera om t.ex den medhavda datorn är köpt utomlands. Det är ju en risk som man får välja om man vill ta eller ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sales tax är aldrig inkluderat i priset i Amerikanska affärer då den varierar från delstat till delstat. Men som du säger så är det inte många procent: mellan 0-10%. Smugglingen på hemelektronik är nog ganska omfattande, mest beroende på okunskap. Risken att åka fast är troligtvis ganska liten, fast jag vet att tullen blivit bättre på att kontrollera om t.ex den medhavda datorn är köpt utomlands. Det är ju en risk som man får välja om man vill ta eller ej.

Okej, äe det är ju inte så farligt.

Nej det är nog varken en stor risk, eller stora påföljder för sånt. Sen kan man ju alltid posta den också🙂

Aja känns iaf. för meckigt/dyrt. Får nog bli en svensk.. Men undrar vad som är mest värt, att ta den billigaste 15" med i5 på 2.4GHz + en solid state 256gig - eller en i7 processor på 2.66GHz med vanlig hårddisk?

Förstår helt enkelt inte riktigt skillnaden i prestanda med solid state, gäller det olika typer av använding? Jag vill att den ska vara så kvick som möjligt vid tex: musikredigering och bildbehandling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju alltid posta den också

Åkte på tull å moms på en preamp jag köpte i usa och skicka till mig själv i sverige. 😆 Så dom har koll , Scannar paket och kollar om den är ny eller begagnad.

Förstår helt enkelt inte riktigt skillnaden i prestanda med solid state, gäller det olika typer av använding? Jag vill att den ska vara så kvick som möjligt vid tex: musikredigering och bildbehandling.

SSD diskar är ruskigt snabba och är givetvis att föredra under inspelning men jag tror att du tjänar mer rent prestandamässigt att ha bättre processor + att HD kan du alltid uppgradera. Och i bildbehandling gör den absolut ingen nytta , inte värt dom pengarna i alla fall.

Håller man på mycket med videoredigering , Vfx , 3D å liknande då kan det motiveras att ha SSD disk.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - att skicka är verkligen ingen garanti för att det blir billigt.

Granskas det i tullen och det inte finns något kvitto, så frågar de en svensk butik om värdet, så är den frågan avklarad - och man kan åka på extra avgifter för försök till varusmuggling.

Varusmuggling handlar det också om, om man bär den nya datorn med sig genom tullen, så det är inget att rekommendera. På mitt förra jobb åkte jag utomlands lite då och då - och det hände flera gånger att jag blev stoppad och de ville kolla datorn, så där var det viktigt att ha dokument med sig, så att man slapp strul...

Link to comment
Dela på andra sajter

Åkte på tull å moms på en preamp jag köpte i usa och skicka till mig själv i sverige. 😆 Så dom har koll , Scannar paket och kollar om den är ny eller begagnad.

SSD diskar är ruskigt snabba och är givetvis att föredra under inspelning men jag tror att du tjänar mer rent prestandamässigt att ha bättre processor + att HD kan du alltid uppgradera. Och i bildbehandling gör den absolut ingen nytta , inte värt dom pengarna i alla fall.

Håller man på mycket med videoredigering , Vfx , 3D å liknande då kan det motiveras att ha SSD disk.

Det har du rätt i, är nog bäst att satsa på processorn och uppgradera till SSD på en gång eller senare.

Men för ljudredigering/mixning kan det väl vara värt med en SSD, eller tar det mest på processor och RAM? (min nuvarande dator orkar inte med att ha reason och pro-tools igång samtidigt när jag lagt på ordentligt med kanaler och plug-ins)

Har iaf. förstått att en sådan kvickar upp den allmänna användingen ordentligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - att skicka är verkligen ingen garanti för att det blir billigt.

Granskas det i tullen och det inte finns något kvitto, så frågar de en svensk butik om värdet, så är den frågan avklarad - och man kan åka på extra avgifter för försök till varusmuggling.

Varusmuggling handlar det också om, om man bär den nya datorn med sig genom tullen, så det är inget att rekommendera. På mitt förra jobb åkte jag utomlands lite då och då - och det hände flera gånger att jag blev stoppad och de ville kolla datorn, så där var det viktigt att ha dokument med sig, så att man slapp strul...

Nej, det verkar vara väldigt omständigt! Man får helt enkelt flytta till usa och köpa datorn där. Då kan man också köpa dunkin donuts varje dag i flera månader, och man tjänar ändå pengar på det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är min åsikt ang att importera Macbooks

1. Det är högst en tusing som skiljer med Sales Tax/Moms/frakt och en massa annat lull-lull.

2. Du får ingen bärbar dator om du ska ha med dig ett tangentbord. Då har ju halva grejen försvunnit. Sedan kan man väl leva med att det inte står ÅÄÖ på tangenterna.

Har räknat flera gånger på det själv, och har argumenterat det fram och tillbaka flera gånger och alltid kommit fram till att det inte är någon större vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...