Jump to content
Annons

Mikrofondjungel


Mathilde

Recommended Posts

Hej kära folk!

Jag ber er om lite hjälp angående mikrofoner. Vill hemskt gärna köpa en, så snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gärna spela in på datorn. Behöver inte ha värsta dyra utrustningen men det ska ju låta OK...

Läste någonstans att det är bättre att köpa en "vanlig" mikrofon än en USB-mikrofon. Det skulle vara lättare för en nybörjare tydligen då man inte behövde hålla på att byta inställningar på ljudkortet (förstår inget av det där). Kan man koppla den till datorn då, en vanlig? Jag tyckte jag hittade så bra USB mikrofon som lät så bra och enkel och sen läser jag att man inte ska köpa det, inte om man är nybörjare allafall. Håller ni med om detta?

Om man köper en vanlig mic, behöver man då en massa annat till den? Jag såg några låd-liknande saker med uttag och knappar... Någon som vet vad jag menar? Med en vanlig, då kan man koppla den till högtalare också eller, men inte med USB?

Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor då?

Sen vet jag inte om det krävs något särskilt av datorn...?

Är så oerhört tacksam för hjälp. Tänkte spela in en cd med jullåtar till en kompis som en skojjig julklapp. Så vill gärna skaffa mic så fort jag vet vad. Och om jag behöver något mer till.

Vänligen Mathilde

(Ledsen om det känns som ett onödigt inlägg då det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat något jag fått hjälp av)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Gratch (oregistrerad)

Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingång och sen beror det på vad man söker och vill lägga ut. Sm58 känns ju rent tvunget att nämnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp vilken mick du vill! Gå på dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar.

Dator har du redan får man anta. I den sitter det nog någon form av ljudkort redan.

Mikrofonsignalen måste du höja på något vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstärkt micingång (som grabbarna grus redan nämnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan också duga då många har inbyggda micpreamps,

Har du en stereo med micingång så kanske det finns en utgång på denna också. Då kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdäck som din faster lät dig ärva...)

Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga.

Detta är mitt budgetalternativ då du verkar helt grön på detta med inspelning. Varför lägga ner en hel förmögenhet (nåja..) på något som du kanske inte brinner för i slutänden?

Får du till detta så kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren så duger detta.

Ja, det kommer att brusa lite grann, men det är inget som "gemene man" kommer att bry sig om...

Lyckas du få till en fullängdare med julsånger till din polare på 16 dagar så lär det inte bara vara bruset han/hon gnäller på.

Over and out

/H

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp vilken mick du vill! Gå på dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar.

Dator har du redan får man anta. I den sitter det nog någon form av ljudkort redan.

Mikrofonsignalen måste du höja på något vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstärkt micingång (som grabbarna grus redan nämnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan också duga då många har inbyggda micpreamps,

Har du en stereo med micingång så kanske det finns en utgång på denna också. Då kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdäck som din faster lät dig ärva...)

Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga.

Detta är mitt budgetalternativ då du verkar helt grön på detta med inspelning. Varför lägga ner en hel förmögenhet (nåja..) på något som du kanske inte brinner för i slutänden?

Får du till detta så kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren så duger detta.

Ja, det kommer att brusa lite grann, men det är inget som "gemene man" kommer att bry sig om...

Lyckas du få till en fullängdare med julsånger till din polare på 16 dagar så lär det inte bara vara bruset han/hon gnäller på.

Over and out

/H

Tack så mycket för hjälpen!

Får plugga vidare på området. Givetvis var inte önskan att köpa mik bara till min kompis julklapp. Det var bara anledningen till varför jag ville att det skulle gå undan. Kanske det får blir en skiva inspelad med ipod, det är inte huvudsaken med denna klappen att ljudet blir bra, men det hade ju varit roligare såklart. Hur som helst har jag länge velat skaffa mik. Sång är det jag brinner för!

Men tackar så mycket =) Får ta min käre far till hjälp och höra vad det är för ljudkort vi har och om jag kanske skulle kunna använda stereon. Fast sen har jag ju ingen aning om hur... Men det kanske jag lyckas lista ut då efter några dagars mer forumläsande.

Jag tar tacksamt mot tips på hur jag ska gå tillväga för att få ihop allt jag behöver. Gud, känner mig så korkad med allt detta tekniska. Men jag behöver allafall:

1. Dynamisk mic

2. Ljudkort med micpreamps

alt.En stereo med mic-utgång (vi har nog inget kassettdäck hemma) eller då ett mixerbord med micpreamps

3. xlr-sladd? Som någon nämnde

4. Puffskydd och stativ

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingång och sen beror det på vad man söker och vill lägga ut. Sm58 känns ju rent tvunget att nämnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?)

Tackar för din hjälp!

Hur används den här Sm58? Sökte på den men förstod inte riktigt vad det är. var det bara ett exempel på en mic? (Ursäkta dum fråga kanske).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett ljudkort med fantommatning och mic in behöver du. Sen kan du köpa en Se Electronics X1. De är billuga men låter bra. Mikstativ, puffskydd och en xlr-sladd behöver du också.

Tack så mycket för hjälp!

En fråga till bara... Den här sladden, vad använder man den till? xlr-sladd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mathilde!

Shure SM58 är kanske den mest klassiska sångmick som finns. Funkar alltid, till ett förhållandevis bra pris, runt 1000:-

XLR sladden är den kabel du kopplar från micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstärkning du kommer att använda dig av.

Finns med XLR i båda ändar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon.

Det är inte lätt i början, fortsätt att ställa frågor, så kommer du att få svar :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kära folk!

Jag ber er om lite hjälp angående mikrofoner. Vill hemskt gärna köpa en, så snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gärna spela in på datorn. Behöver inte ha värsta dyra utrustningen men det ska ju låta OK...

Läste någonstans att det är bättre att köpa en "vanlig" mikrofon än en USB-mikrofon. Det skulle vara lättare för en nybörjare tydligen då man inte behövde hålla på att byta inställningar på ljudkortet (förstår inget av det där). Kan man koppla den till datorn då, en vanlig? Jag tyckte jag hittade så bra USB mikrofon som lät så bra och enkel och sen läser jag att man inte ska köpa det, inte om man är nybörjare allafall. Håller ni med om detta?

Om man köper en vanlig mic, behöver man då en massa annat till den? Jag såg några låd-liknande saker med uttag och knappar... Någon som vet vad jag menar? Med en vanlig, då kan man koppla den till högtalare också eller, men inte med USB?

Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor då?

Sen vet jag inte om det krävs något särskilt av datorn...?

Är så oerhört tacksam för hjälp. Tänkte spela in en cd med jullåtar till en kompis som en skojjig julklapp. Så vill gärna skaffa mic så fort jag vet vad. Och om jag behöver något mer till.

Vänligen Mathilde

(Ledsen om det känns som ett onödigt inlägg då det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat något jag fått hjälp av)

Först måste vi veta vilken NIVÅ vi pratar om här, vilken budget det rör sig om alltså. 🙂

1) Enklaste varianten, ca 620-650 kr:

Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet! Kanske att det tvärtom skulle vara "för mycket" nybörjare över det, jag vet inte hur de menar. Helkonstigt. Tyckte du ljudet var ok i den du såg, så kommer du ju dessutom billigare undan.

Har du ett inspelningsprogram i datorn av något slag så du kan spela in ljudet, så är det ju bara att "köra" s.a.s. Spelar ingen roll om det är världens enklaste program, det är inte det som påverkar ljudet. När man köper ljudkort är det nästan regel att man får med något slags inspelningsprogram. Ibland är de dock väldigt bundna till det specifika märke på ljudkort man skaffar, så byter man senare ljudkort efter något/några år så händer det att man måste skaffa annat program (eller får med ett annat då). Du använder till att börja med datorns inbyggda ljudkort.

Behringer USB Kondensatormik C1U, 619 kr t.ex.

med_225861.jpg

eller en dynamisk USB-mikrofon Samson Q1U för 650 kr t.ex.

med_175087.jpg

2) Uppåt ett snäpp-varianten, ca 1100 kr:

med_238702.jpg

Detta paket kostar alltså 699 kr (Musikbörsens butik t.ex.) och du får ett ljudkort från M-Audio och ett inspelningsprogram.

Komplettera med en dynamisk mikrofon (eftersom detta relativt enkla ljudkort accepterar just dynamiska ljudkort). Dessutom kan du spela in instrument direkt via linjeingångar som det kallas in i ljudkortet (men det behöver du inte tänka på i första skedet). 🙂 Shure PG48 i paket med xlr-kabel och mikhållare för 399 kr kan vara en bra start, precis som ljudkortspaketet ovan. med_116868.jpg

3) Lite mer uppåt-varianten, 1900 kr:

Samma ljudkort som ovan, men...

OM... du bestämmer dig för att gå upp ett snäpp ytterligare så kan föreslagna Shure SM58 vara ett bra val om du ska satsa på en dynamisk mikrofon, till ljudkortet. En dynamisk mikrofon har (väldigt generellt) rätt så bra förmåga att tåla stryk, en kondensatormikrofon kan vara lite känsligare. Personligen gillar jag dock ljudet mer i kondensatormikrofoner. Men visst, SM58 är en mycket bra mik det också! Pris 1099 kr. Då får du dessutom komplettera med en xlr-kabel separat (antagligen)... ca. 100 kr.

med_88721.jpg

4) Lite mer avancerat-varianten, 2800 kr:

För att kunna använda kondensatormikrofon så krävs ju dock att du har ett ljudkort som klarar det.

En relativ billig kondensatormik, som dessutom är mycket liten, portabel och kommer i praktisk hårdplastväska är svenska Line Audio CM3. 995 kr hos Jam. Detta är en kondensatormikrofon, och som precis som så gott som alla kondensatormikrofoner kräver den fantommatning, så det krävs att ljudkortet har den egenskapen (vilket nästan alla ljudkort har). Det står då "Phantom power" i specifikationen.

med_168951.jpg

Ett bra val av ljudkort i sammanhanget kan vara ett annat från M-Audio än det ovan, det heter M-Audio Fast Track Pro. Men då hamnar vi på 1699 kr plötsligt. Man får med ett program för att spela in med som heter Ableton Live Lite! med_164860.jpg

Komplettera med xlr-kabel för en hundring.

----

Alla varianterna kan du sedan komplettera med ett mikrofonstativ och om du vill, ett puffskydd. Åtminstone stativ är väl rätt bra att ha så fort som möjligt. Bordstativ Supreme MS2 finns för 179 kr (Musikbörsen) t.ex. Bara att skruva fast miken.

big_243285.jpg

Eller ett golvstativ... finns från 300 kr ungefär.

Lycka till!

🙂

Redigerat av debatt
  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Mathilde!

Shure SM58 är kanske den mest klassiska sångmick som finns. Funkar alltid, till ett förhållandevis bra pris, runt 1000:-

XLR sladden är den kabel du kopplar från micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstärkning du kommer att använda dig av.

Finns med XLR i båda ändar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon.

Det är inte lätt i början, fortsätt att ställa frågor, så kommer du att få svar :rolleyes:

Tackar dig för din hjälp =) Djungelns dimma skingrar tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet!

en usbmick är ett ljudkort och utan ljudutgång så när man spelar in kan man inte spela upp en bakgrund eller höra sig själv

det går på mac eller med asio4all men latency blir i detta fall ett troligt problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till!

🙂

OJ, tusen hjärtligt tack för detta fantastiska svar! Så överskådligt och fint och pedagogiskt. Detta borde alla nybörjare i mikrofondjungeln få tillgång till ju =)

Har läst det flera gånger nu och det känns som om allting jag haft huller om buller i skallen fallit på plats. Ska spara det i ett dokument och ha det som en grund att kunna gå tillbaka till när jag behöver en överblick. Tack tack och tack!

Du gjorde min dag!

Mathilde

Link to comment
Dela på andra sajter

du skriver inte vad du har för ljudingångar i det inbyggda ljudkortet på datorn

men om det finns en mickingång så är det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingången

det kan funka men det finns även risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat

Link to comment
Dela på andra sajter

du skriver inte vad du har för ljudingångar i det inbyggda ljudkortet på datorn

men om det finns en mickingång så är det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingången

det kan funka men det finns även risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat

Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det är för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingång, hoppas verkligen det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det är för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingång, hoppas verkligen det.

Ja, om datorn har ett inbyggt ljudkort så brukar det normalt på dem även finnas en mikrofoningång plus ett hörlursuttag och möjligen en volymratt till detta hörlursuttag, och inget mer. De kontakttyper som finns till det inbyggda ljudkortet är ofta runda minitele (dunderlitet).

Den mikrofon du köper, se till att du får med/skaffar rätt kabel därför bara. Att köpa en usb-mik eller köpa en vanlig dynamisk mikrofon med miniteleadapter får bägge anses gå under "Enklaste varianten" ovan. Jag hade valt en vanlig dynamisk mikrofon OM det finns ett inbyggt ljudkort som HAR den möjligheten, för jag hade tänkt framåt. En usb-mik, som det påpekats här fungerar på ett annat sätt, och fungerar framförallt bäst med Mac och inte PC med Windows i datorvärlden. Frågan är alltså vad datorn heter! Är det Mac eller PC för det första? 🙂 Är det Mac så ska en usb-mik fungera. Men det blir nödvändigtvis inte billgare att skaffa en usb-mik istället för en vanlig dynamisk mikrofon.

Sedan är det ju så att ÄVEN om du nu inte skaffar ett externt separat ljudkort och annat, för det kanske inte behövs för dina primära behov just nu, så är det vettigt om möjlighet finns att ändå sikta på en okey/bra mikrofon, eftersom du kan använda den när du är i läget att du har en dator med separat ljudkort. Mikrofoner behöver man ju inte uppgradera ( i betydelsen byta ut) på samma sätt som datorprogram, operativsystem, grafikkort, hårddiskar och andra fysiska delar i datorn, som i slutändan oftast bara slutar med att man köper en helt ny dator istället. Jag har t.ex. även två urgamla mikar från 80-talet... 🙂 Shure är ett gediget klassiskt märke, men det finns många. Att testa i butiken vilken mikrofon som verkar passa din egen röst är väl det allra bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...