Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej kÀra folk!

Jag ber er om lite hjÀlp angÄende mikrofoner. Vill hemskt gÀrna köpa en, sÄ snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gÀrna spela in pÄ datorn. Behöver inte ha vÀrsta dyra utrustningen men det ska ju lÄta OK...

LÀste nÄgonstans att det Àr bÀttre att köpa en "vanlig" mikrofon Àn en USB-mikrofon. Det skulle vara lÀttare för en nybörjare tydligen dÄ man inte behövde hÄlla pÄ att byta instÀllningar pÄ ljudkortet (förstÄr inget av det dÀr). Kan man koppla den till datorn dÄ, en vanlig? Jag tyckte jag hittade sÄ bra USB mikrofon som lÀt sÄ bra och enkel och sen lÀser jag att man inte ska köpa det, inte om man Àr nybörjare allafall. HÄller ni med om detta?

Om man köper en vanlig mic, behöver man dÄ en massa annat till den? Jag sÄg nÄgra lÄd-liknande saker med uttag och knappar... NÄgon som vet vad jag menar? Med en vanlig, dÄ kan man koppla den till högtalare ocksÄ eller, men inte med USB?

Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor dÄ?

Sen vet jag inte om det krÀvs nÄgot sÀrskilt av datorn...?

Är sĂ„ oerhört tacksam för hjĂ€lp. TĂ€nkte spela in en cd med jullĂ„tar till en kompis som en skojjig julklapp. SĂ„ vill gĂ€rna skaffa mic sĂ„ fort jag vet vad. Och om jag behöver nĂ„got mer till.

VĂ€nligen Mathilde

(Ledsen om det kÀnns som ett onödigt inlÀgg dÄ det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat nÄgot jag fÄtt hjÀlp av)

Annons
Postat

Ett ljudkort med fantommatning och mic in behöver du. Sen kan du köpa en Se Electronics X1. De Àr billuga men lÄter bra. Mikstativ, puffskydd och en xlr-sladd behöver du ocksÄ.

Gratch (oregistrerad)
Postat

Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingÄng och sen beror det pÄ vad man söker och vill lÀgga ut. Sm58 kÀnns ju rent tvunget att nÀmnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?)

Postat

Köp vilken mick du vill! GÄ pÄ dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar.

Dator har du redan fÄr man anta. I den sitter det nog nÄgon form av ljudkort redan.

Mikrofonsignalen mÄste du höja pÄ nÄgot vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstÀrkt micingÄng (som grabbarna grus redan nÀmnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan ocksÄ duga dÄ mÄnga har inbyggda micpreamps,

Har du en stereo med micingÄng sÄ kanske det finns en utgÄng pÄ denna ocksÄ. DÄ kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdÀck som din faster lÀt dig Àrva...)

Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga.

Detta Àr mitt budgetalternativ dÄ du verkar helt grön pÄ detta med inspelning. Varför lÀgga ner en hel förmögenhet (nÄja..) pÄ nÄgot som du kanske inte brinner för i slutÀnden?

FÄr du till detta sÄ kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren sÄ duger detta.

Ja, det kommer att brusa lite grann, men det Àr inget som "gemene man" kommer att bry sig om...

Lyckas du fÄ till en fullÀngdare med julsÄnger till din polare pÄ 16 dagar sÄ lÀr det inte bara vara bruset han/hon gnÀller pÄ.

Over and out

/H

Postat

Köp vilken mick du vill! GÄ pÄ dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar.

Dator har du redan fÄr man anta. I den sitter det nog nÄgon form av ljudkort redan.

Mikrofonsignalen mÄste du höja pÄ nÄgot vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstÀrkt micingÄng (som grabbarna grus redan nÀmnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan ocksÄ duga dÄ mÄnga har inbyggda micpreamps,

Har du en stereo med micingÄng sÄ kanske det finns en utgÄng pÄ denna ocksÄ. DÄ kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdÀck som din faster lÀt dig Àrva...)

Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga.

Detta Àr mitt budgetalternativ dÄ du verkar helt grön pÄ detta med inspelning. Varför lÀgga ner en hel förmögenhet (nÄja..) pÄ nÄgot som du kanske inte brinner för i slutÀnden?

FÄr du till detta sÄ kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren sÄ duger detta.

Ja, det kommer att brusa lite grann, men det Àr inget som "gemene man" kommer att bry sig om...

Lyckas du fÄ till en fullÀngdare med julsÄnger till din polare pÄ 16 dagar sÄ lÀr det inte bara vara bruset han/hon gnÀller pÄ.

Over and out

/H

Tack sÄ mycket för hjÀlpen!

FÄr plugga vidare pÄ omrÄdet. Givetvis var inte önskan att köpa mik bara till min kompis julklapp. Det var bara anledningen till varför jag ville att det skulle gÄ undan. Kanske det fÄr blir en skiva inspelad med ipod, det Àr inte huvudsaken med denna klappen att ljudet blir bra, men det hade ju varit roligare sÄklart. Hur som helst har jag lÀnge velat skaffa mik. SÄng Àr det jag brinner för!

Men tackar sÄ mycket =) FÄr ta min kÀre far till hjÀlp och höra vad det Àr för ljudkort vi har och om jag kanske skulle kunna anvÀnda stereon. Fast sen har jag ju ingen aning om hur... Men det kanske jag lyckas lista ut dÄ efter nÄgra dagars mer forumlÀsande.

Jag tar tacksamt mot tips pÄ hur jag ska gÄ tillvÀga för att fÄ ihop allt jag behöver. Gud, kÀnner mig sÄ korkad med allt detta tekniska. Men jag behöver allafall:

1. Dynamisk mic

2. Ljudkort med micpreamps

alt.En stereo med mic-utgÄng (vi har nog inget kassettdÀck hemma) eller dÄ ett mixerbord med micpreamps

3. xlr-sladd? Som nÄgon nÀmnde

4. Puffskydd och stativ

Postat

Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingÄng och sen beror det pÄ vad man söker och vill lÀgga ut. Sm58 kÀnns ju rent tvunget att nÀmnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?)

Tackar för din hjÀlp!

Hur anvÀnds den hÀr Sm58? Sökte pÄ den men förstod inte riktigt vad det Àr. var det bara ett exempel pÄ en mic? (UrsÀkta dum frÄga kanske).

Postat

Ett ljudkort med fantommatning och mic in behöver du. Sen kan du köpa en Se Electronics X1. De Àr billuga men lÄter bra. Mikstativ, puffskydd och en xlr-sladd behöver du ocksÄ.

Tack sÄ mycket för hjÀlp!

En frÄga till bara... Den hÀr sladden, vad anvÀnder man den till? xlr-sladd.

Postat

Tack sÄ mycket för hjÀlp!

En frÄga till bara... Den hÀr sladden, vad anvÀnder man den till? xlr-sladd.

Den kopplas mellan ljudkortet och mikrofonen.

(Återkommer strax med tips pĂ„ prylar)

Postat

Hej Mathilde!

Shure SM58 Àr kanske den mest klassiska sÄngmick som finns. Funkar alltid, till ett förhÄllandevis bra pris, runt 1000:-

XLR sladden Àr den kabel du kopplar frÄn micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstÀrkning du kommer att anvÀnda dig av.

Finns med XLR i bÄda Àndar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon.

Det Àr inte lÀtt i början, fortsÀtt att stÀlla frÄgor, sÄ kommer du att fÄ svar :rolleyes:

Postat (redigerat)

Hej kÀra folk!

Jag ber er om lite hjÀlp angÄende mikrofoner. Vill hemskt gÀrna köpa en, sÄ snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gÀrna spela in pÄ datorn. Behöver inte ha vÀrsta dyra utrustningen men det ska ju lÄta OK...

LÀste nÄgonstans att det Àr bÀttre att köpa en "vanlig" mikrofon Àn en USB-mikrofon. Det skulle vara lÀttare för en nybörjare tydligen dÄ man inte behövde hÄlla pÄ att byta instÀllningar pÄ ljudkortet (förstÄr inget av det dÀr). Kan man koppla den till datorn dÄ, en vanlig? Jag tyckte jag hittade sÄ bra USB mikrofon som lÀt sÄ bra och enkel och sen lÀser jag att man inte ska köpa det, inte om man Àr nybörjare allafall. HÄller ni med om detta?

Om man köper en vanlig mic, behöver man dÄ en massa annat till den? Jag sÄg nÄgra lÄd-liknande saker med uttag och knappar... NÄgon som vet vad jag menar? Med en vanlig, dÄ kan man koppla den till högtalare ocksÄ eller, men inte med USB?

Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor dÄ?

Sen vet jag inte om det krÀvs nÄgot sÀrskilt av datorn...?

Är sĂ„ oerhört tacksam för hjĂ€lp. TĂ€nkte spela in en cd med jullĂ„tar till en kompis som en skojjig julklapp. SĂ„ vill gĂ€rna skaffa mic sĂ„ fort jag vet vad. Och om jag behöver nĂ„got mer till.

VĂ€nligen Mathilde

(Ledsen om det kÀnns som ett onödigt inlÀgg dÄ det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat nÄgot jag fÄtt hjÀlp av)

Först mĂ„ste vi veta vilken NIVÅ vi pratar om hĂ€r, vilken budget det rör sig om alltsĂ„. 🙂

1) Enklaste varianten, ca 620-650 kr:

Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet! Kanske att det tvÀrtom skulle vara "för mycket" nybörjare över det, jag vet inte hur de menar. Helkonstigt. Tyckte du ljudet var ok i den du sÄg, sÄ kommer du ju dessutom billigare undan.

Har du ett inspelningsprogram i datorn av nÄgot slag sÄ du kan spela in ljudet, sÄ Àr det ju bara att "köra" s.a.s. Spelar ingen roll om det Àr vÀrldens enklaste program, det Àr inte det som pÄverkar ljudet. NÀr man köper ljudkort Àr det nÀstan regel att man fÄr med nÄgot slags inspelningsprogram. Ibland Àr de dock vÀldigt bundna till det specifika mÀrke pÄ ljudkort man skaffar, sÄ byter man senare ljudkort efter nÄgot/nÄgra Är sÄ hÀnder det att man mÄste skaffa annat program (eller fÄr med ett annat dÄ). Du anvÀnder till att börja med datorns inbyggda ljudkort.

Behringer USB Kondensatormik C1U, 619 kr t.ex.

med_225861.jpg

eller en dynamisk USB-mikrofon Samson Q1U för 650 kr t.ex.

med_175087.jpg

2) UppÄt ett snÀpp-varianten, ca 1100 kr:

med_238702.jpg

Detta paket kostar alltsÄ 699 kr (Musikbörsens butik t.ex.) och du fÄr ett ljudkort frÄn M-Audio och ett inspelningsprogram.

Komplettera med en dynamisk mikrofon (eftersom detta relativt enkla ljudkort accepterar just dynamiska ljudkort). Dessutom kan du spela in instrument direkt via linjeingĂ„ngar som det kallas in i ljudkortet (men det behöver du inte tĂ€nka pĂ„ i första skedet). 🙂 Shure PG48 i paket med xlr-kabel och mikhĂ„llare för 399 kr kan vara en bra start, precis som ljudkortspaketet ovan. med_116868.jpg

3) Lite mer uppÄt-varianten, 1900 kr:

Samma ljudkort som ovan, men...

OM... du bestÀmmer dig för att gÄ upp ett snÀpp ytterligare sÄ kan föreslagna Shure SM58 vara ett bra val om du ska satsa pÄ en dynamisk mikrofon, till ljudkortet. En dynamisk mikrofon har (vÀldigt generellt) rÀtt sÄ bra förmÄga att tÄla stryk, en kondensatormikrofon kan vara lite kÀnsligare. Personligen gillar jag dock ljudet mer i kondensatormikrofoner. Men visst, SM58 Àr en mycket bra mik det ocksÄ! Pris 1099 kr. DÄ fÄr du dessutom komplettera med en xlr-kabel separat (antagligen)... ca. 100 kr.

med_88721.jpg

4) Lite mer avancerat-varianten, 2800 kr:

För att kunna anvÀnda kondensatormikrofon sÄ krÀvs ju dock att du har ett ljudkort som klarar det.

En relativ billig kondensatormik, som dessutom Àr mycket liten, portabel och kommer i praktisk hÄrdplastvÀska Àr svenska Line Audio CM3. 995 kr hos Jam. Detta Àr en kondensatormikrofon, och som precis som sÄ gott som alla kondensatormikrofoner krÀver den fantommatning, sÄ det krÀvs att ljudkortet har den egenskapen (vilket nÀstan alla ljudkort har). Det stÄr dÄ "Phantom power" i specifikationen.

med_168951.jpg

Ett bra val av ljudkort i sammanhanget kan vara ett annat frÄn M-Audio Àn det ovan, det heter M-Audio Fast Track Pro. Men dÄ hamnar vi pÄ 1699 kr plötsligt. Man fÄr med ett program för att spela in med som heter Ableton Live Lite! med_164860.jpg

Komplettera med xlr-kabel för en hundring.

----

Alla varianterna kan du sedan komplettera med ett mikrofonstativ och om du vill, ett puffskydd. Åtminstone stativ Ă€r vĂ€l rĂ€tt bra att ha sĂ„ fort som möjligt. Bordstativ Supreme MS2 finns för 179 kr (Musikbörsen) t.ex. Bara att skruva fast miken.

big_243285.jpg

Eller ett golvstativ... finns frÄn 300 kr ungefÀr.

Lycka till!

🙂

Redigerat av debatt
  • Gilla 4
Postat

text och bilder

Schysst att du tar dig tid att hjĂ€lpa honom och inte bara skriver "SÖK" som alla andra. +1!

Postat

Hej Mathilde!

Shure SM58 Àr kanske den mest klassiska sÄngmick som finns. Funkar alltid, till ett förhÄllandevis bra pris, runt 1000:-

XLR sladden Àr den kabel du kopplar frÄn micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstÀrkning du kommer att anvÀnda dig av.

Finns med XLR i bÄda Àndar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon.

Det Àr inte lÀtt i början, fortsÀtt att stÀlla frÄgor, sÄ kommer du att fÄ svar :rolleyes:

Tackar dig för din hjÀlp =) Djungelns dimma skingrar tycker jag...

Postat

Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet!

en usbmick Àr ett ljudkort och utan ljudutgÄng sÄ nÀr man spelar in kan man inte spela upp en bakgrund eller höra sig sjÀlv

det gÄr pÄ mac eller med asio4all men latency blir i detta fall ett troligt problem

Postat

Lycka till!

🙂

OJ, tusen hjÀrtligt tack för detta fantastiska svar! SÄ överskÄdligt och fint och pedagogiskt. Detta borde alla nybörjare i mikrofondjungeln fÄ tillgÄng till ju =)

Har lÀst det flera gÄnger nu och det kÀnns som om allting jag haft huller om buller i skallen fallit pÄ plats. Ska spara det i ett dokument och ha det som en grund att kunna gÄ tillbaka till nÀr jag behöver en överblick. Tack tack och tack!

Du gjorde min dag!

Mathilde

Postat

du skriver inte vad du har för ljudingÄngar i det inbyggda ljudkortet pÄ datorn

men om det finns en mickingÄng sÄ Àr det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingÄngen

det kan funka men det finns Àven risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat

Postat

du skriver inte vad du har för ljudingÄngar i det inbyggda ljudkortet pÄ datorn

men om det finns en mickingÄng sÄ Àr det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingÄngen

det kan funka men det finns Àven risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat

Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det Àr för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingÄng, hoppas verkligen det.

Postat

Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det Àr för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingÄng, hoppas verkligen det.

Ja, om datorn har ett inbyggt ljudkort sÄ brukar det normalt pÄ dem Àven finnas en mikrofoningÄng plus ett hörlursuttag och möjligen en volymratt till detta hörlursuttag, och inget mer. De kontakttyper som finns till det inbyggda ljudkortet Àr ofta runda minitele (dunderlitet).

Den mikrofon du köper, se till att du fĂ„r med/skaffar rĂ€tt kabel dĂ€rför bara. Att köpa en usb-mik eller köpa en vanlig dynamisk mikrofon med miniteleadapter fĂ„r bĂ€gge anses gĂ„ under "Enklaste varianten" ovan. Jag hade valt en vanlig dynamisk mikrofon OM det finns ett inbyggt ljudkort som HAR den möjligheten, för jag hade tĂ€nkt framĂ„t. En usb-mik, som det pĂ„pekats hĂ€r fungerar pĂ„ ett annat sĂ€tt, och fungerar framförallt bĂ€st med Mac och inte PC med Windows i datorvĂ€rlden. FrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ vad datorn heter! Är det Mac eller PC för det första? 🙂 Är det Mac sĂ„ ska en usb-mik fungera. Men det blir nödvĂ€ndigtvis inte billgare att skaffa en usb-mik istĂ€llet för en vanlig dynamisk mikrofon.

Sedan Ă€r det ju sĂ„ att ÄVEN om du nu inte skaffar ett externt separat ljudkort och annat, för det kanske inte behövs för dina primĂ€ra behov just nu, sĂ„ Ă€r det vettigt om möjlighet finns att Ă€ndĂ„ sikta pĂ„ en okey/bra mikrofon, eftersom du kan anvĂ€nda den nĂ€r du Ă€r i lĂ€get att du har en dator med separat ljudkort. Mikrofoner behöver man ju inte uppgradera ( i betydelsen byta ut) pĂ„ samma sĂ€tt som datorprogram, operativsystem, grafikkort, hĂ„rddiskar och andra fysiska delar i datorn, som i slutĂ€ndan oftast bara slutar med att man köper en helt ny dator istĂ€llet. Jag har t.ex. Ă€ven tvĂ„ urgamla mikar frĂ„n 80-talet... 🙂 Shure Ă€r ett gediget klassiskt mĂ€rke, men det finns mĂ„nga. Att testa i butiken vilken mikrofon som verkar passa din egen röst Ă€r vĂ€l det allra bĂ€sta.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.