Mathilde Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Hej kĂ€ra folk! Jag ber er om lite hjĂ€lp angĂ„ende mikrofoner. Vill hemskt gĂ€rna köpa en, sĂ„ snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gĂ€rna spela in pĂ„ datorn. Behöver inte ha vĂ€rsta dyra utrustningen men det ska ju lĂ„ta OK... LĂ€ste nĂ„gonstans att det Ă€r bĂ€ttre att köpa en "vanlig" mikrofon Ă€n en USB-mikrofon. Det skulle vara lĂ€ttare för en nybörjare tydligen dĂ„ man inte behövde hĂ„lla pĂ„ att byta instĂ€llningar pĂ„ ljudkortet (förstĂ„r inget av det dĂ€r). Kan man koppla den till datorn dĂ„, en vanlig? Jag tyckte jag hittade sĂ„ bra USB mikrofon som lĂ€t sĂ„ bra och enkel och sen lĂ€ser jag att man inte ska köpa det, inte om man Ă€r nybörjare allafall. HĂ„ller ni med om detta? Om man köper en vanlig mic, behöver man dĂ„ en massa annat till den? Jag sĂ„g nĂ„gra lĂ„d-liknande saker med uttag och knappar... NĂ„gon som vet vad jag menar? Med en vanlig, dĂ„ kan man koppla den till högtalare ocksĂ„ eller, men inte med USB? Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor dĂ„? Sen vet jag inte om det krĂ€vs nĂ„got sĂ€rskilt av datorn...? Ăr sĂ„ oerhört tacksam för hjĂ€lp. TĂ€nkte spela in en cd med jullĂ„tar till en kompis som en skojjig julklapp. SĂ„ vill gĂ€rna skaffa mic sĂ„ fort jag vet vad. Och om jag behöver nĂ„got mer till. VĂ€nligen Mathilde (Ledsen om det kĂ€nns som ett onödigt inlĂ€gg dĂ„ det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat nĂ„got jag fĂ„tt hjĂ€lp av)
Carle Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Ett ljudkort med fantommatning och mic in behöver du. Sen kan du köpa en Se Electronics X1. De Àr billuga men lÄter bra. Mikstativ, puffskydd och en xlr-sladd behöver du ocksÄ.
Gratch (oregistrerad) Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingÄng och sen beror det pÄ vad man söker och vill lÀgga ut. Sm58 kÀnns ju rent tvunget att nÀmnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?)
Procedomani2 Postat 7 december 2010 Postat 7 december 2010 Köp vilken mick du vill! GÄ pÄ dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar. Dator har du redan fÄr man anta. I den sitter det nog nÄgon form av ljudkort redan. Mikrofonsignalen mÄste du höja pÄ nÄgot vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstÀrkt micingÄng (som grabbarna grus redan nÀmnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan ocksÄ duga dÄ mÄnga har inbyggda micpreamps, Har du en stereo med micingÄng sÄ kanske det finns en utgÄng pÄ denna ocksÄ. DÄ kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdÀck som din faster lÀt dig Àrva...) Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga. Detta Àr mitt budgetalternativ dÄ du verkar helt grön pÄ detta med inspelning. Varför lÀgga ner en hel förmögenhet (nÄja..) pÄ nÄgot som du kanske inte brinner för i slutÀnden? FÄr du till detta sÄ kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren sÄ duger detta. Ja, det kommer att brusa lite grann, men det Àr inget som "gemene man" kommer att bry sig om... Lyckas du fÄ till en fullÀngdare med julsÄnger till din polare pÄ 16 dagar sÄ lÀr det inte bara vara bruset han/hon gnÀller pÄ. Over and out /H
Mathilde Postat 8 december 2010 TrÄdstartare Postat 8 december 2010 Köp vilken mick du vill! GÄ pÄ dom stora kedjorna och köp en dynamisk mick. Inte för stora pengar. Dator har du redan fÄr man anta. I den sitter det nog nÄgon form av ljudkort redan. Mikrofonsignalen mÄste du höja pÄ nÄgot vis, tex genom att införskaffa ett ljudkort med förstÀrkt micingÄng (som grabbarna grus redan nÀmnt) eller en lös liten micpreamp. Ett mixerbord kan ocksÄ duga dÄ mÄnga har inbyggda micpreamps, Har du en stereo med micingÄng sÄ kanske det finns en utgÄng pÄ denna ocksÄ. DÄ kan du pröva att köra denna som en micpreamp (kanske ett gammalt kassettdÀck som din faster lÀt dig Àrva...) Sedan kopplar du denna preamp till datorn och kan börja sjunga. Detta Àr mitt budgetalternativ dÄ du verkar helt grön pÄ detta med inspelning. Varför lÀgga ner en hel förmögenhet (nÄja..) pÄ nÄgot som du kanske inte brinner för i slutÀnden? FÄr du till detta sÄ kan du börja att grotta ner dig i all utrustning du behöver för ett proffesionellt resultat. Men för din ljudskiva till polaren sÄ duger detta. Ja, det kommer att brusa lite grann, men det Àr inget som "gemene man" kommer att bry sig om... Lyckas du fÄ till en fullÀngdare med julsÄnger till din polare pÄ 16 dagar sÄ lÀr det inte bara vara bruset han/hon gnÀller pÄ. Over and out /H Tack sÄ mycket för hjÀlpen! FÄr plugga vidare pÄ omrÄdet. Givetvis var inte önskan att köpa mik bara till min kompis julklapp. Det var bara anledningen till varför jag ville att det skulle gÄ undan. Kanske det fÄr blir en skiva inspelad med ipod, det Àr inte huvudsaken med denna klappen att ljudet blir bra, men det hade ju varit roligare sÄklart. Hur som helst har jag lÀnge velat skaffa mik. SÄng Àr det jag brinner för! Men tackar sÄ mycket =) FÄr ta min kÀre far till hjÀlp och höra vad det Àr för ljudkort vi har och om jag kanske skulle kunna anvÀnda stereon. Fast sen har jag ju ingen aning om hur... Men det kanske jag lyckas lista ut dÄ efter nÄgra dagars mer forumlÀsande. Jag tar tacksamt mot tips pÄ hur jag ska gÄ tillvÀga för att fÄ ihop allt jag behöver. Gud, kÀnner mig sÄ korkad med allt detta tekniska. Men jag behöver allafall: 1. Dynamisk mic 2. Ljudkort med micpreamps alt.En stereo med mic-utgÄng (vi har nog inget kassettdÀck hemma) eller dÄ ett mixerbord med micpreamps 3. xlr-sladd? Som nÄgon nÀmnde 4. Puffskydd och stativ
Mathilde Postat 8 december 2010 TrÄdstartare Postat 8 december 2010 Ett simpelt ljudkort med XLR/Line ingÄng och sen beror det pÄ vad man söker och vill lÀgga ut. Sm58 kÀnns ju rent tvunget att nÀmnas ur en liten pöl men sen finns det ju dock ett hav... (...?) Tackar för din hjÀlp! Hur anvÀnds den hÀr Sm58? Sökte pÄ den men förstod inte riktigt vad det Àr. var det bara ett exempel pÄ en mic? (UrsÀkta dum frÄga kanske).
Mathilde Postat 8 december 2010 TrÄdstartare Postat 8 december 2010 Ett ljudkort med fantommatning och mic in behöver du. Sen kan du köpa en Se Electronics X1. De Àr billuga men lÄter bra. Mikstativ, puffskydd och en xlr-sladd behöver du ocksÄ. Tack sÄ mycket för hjÀlp! En frÄga till bara... Den hÀr sladden, vad anvÀnder man den till? xlr-sladd.
debatt Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 Tack sÄ mycket för hjÀlp! En frÄga till bara... Den hÀr sladden, vad anvÀnder man den till? xlr-sladd. Den kopplas mellan ljudkortet och mikrofonen. (à terkommer strax med tips pÄ prylar)
Totmusic Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 Hej Mathilde! Shure SM58 Àr kanske den mest klassiska sÄngmick som finns. Funkar alltid, till ett förhÄllandevis bra pris, runt 1000:- XLR sladden Àr den kabel du kopplar frÄn micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstÀrkning du kommer att anvÀnda dig av. Finns med XLR i bÄda Àndar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon. Det Àr inte lÀtt i början, fortsÀtt att stÀlla frÄgor, sÄ kommer du att fÄ svar
debatt Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 (redigerat) Hej kĂ€ra folk! Jag ber er om lite hjĂ€lp angĂ„ende mikrofoner. Vill hemskt gĂ€rna köpa en, sĂ„ snart som möjligt. Men vet absolut ingenting. Jag sjunger och vill nu gĂ€rna spela in pĂ„ datorn. Behöver inte ha vĂ€rsta dyra utrustningen men det ska ju lĂ„ta OK... LĂ€ste nĂ„gonstans att det Ă€r bĂ€ttre att köpa en "vanlig" mikrofon Ă€n en USB-mikrofon. Det skulle vara lĂ€ttare för en nybörjare tydligen dĂ„ man inte behövde hĂ„lla pĂ„ att byta instĂ€llningar pĂ„ ljudkortet (förstĂ„r inget av det dĂ€r). Kan man koppla den till datorn dĂ„, en vanlig? Jag tyckte jag hittade sĂ„ bra USB mikrofon som lĂ€t sĂ„ bra och enkel och sen lĂ€ser jag att man inte ska köpa det, inte om man Ă€r nybörjare allafall. HĂ„ller ni med om detta? Om man köper en vanlig mic, behöver man dĂ„ en massa annat till den? Jag sĂ„g nĂ„gra lĂ„d-liknande saker med uttag och knappar... NĂ„gon som vet vad jag menar? Med en vanlig, dĂ„ kan man koppla den till högtalare ocksĂ„ eller, men inte med USB? Och om man köper en USB mic, behöver man fler grejor dĂ„? Sen vet jag inte om det krĂ€vs nĂ„got sĂ€rskilt av datorn...? Ăr sĂ„ oerhört tacksam för hjĂ€lp. TĂ€nkte spela in en cd med jullĂ„tar till en kompis som en skojjig julklapp. SĂ„ vill gĂ€rna skaffa mic sĂ„ fort jag vet vad. Och om jag behöver nĂ„got mer till. VĂ€nligen Mathilde (Ledsen om det kĂ€nns som ett onödigt inlĂ€gg dĂ„ det kanske redan finns massa liknande, men jag har inte hittat nĂ„got jag fĂ„tt hjĂ€lp av) Först mĂ„ste vi veta vilken NIVĂ vi pratar om hĂ€r, vilken budget det rör sig om alltsĂ„. đ 1) Enklaste varianten, ca 620-650 kr: Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet! Kanske att det tvĂ€rtom skulle vara "för mycket" nybörjare över det, jag vet inte hur de menar. Helkonstigt. Tyckte du ljudet var ok i den du sĂ„g, sĂ„ kommer du ju dessutom billigare undan. Har du ett inspelningsprogram i datorn av nĂ„got slag sĂ„ du kan spela in ljudet, sĂ„ Ă€r det ju bara att "köra" s.a.s. Spelar ingen roll om det Ă€r vĂ€rldens enklaste program, det Ă€r inte det som pĂ„verkar ljudet. NĂ€r man köper ljudkort Ă€r det nĂ€stan regel att man fĂ„r med nĂ„got slags inspelningsprogram. Ibland Ă€r de dock vĂ€ldigt bundna till det specifika mĂ€rke pĂ„ ljudkort man skaffar, sĂ„ byter man senare ljudkort efter nĂ„got/nĂ„gra Ă„r sĂ„ hĂ€nder det att man mĂ„ste skaffa annat program (eller fĂ„r med ett annat dĂ„). Du anvĂ€nder till att börja med datorns inbyggda ljudkort. Behringer USB Kondensatormik C1U, 619 kr t.ex. eller en dynamisk USB-mikrofon Samson Q1U för 650 kr t.ex. 2) UppĂ„t ett snĂ€pp-varianten, ca 1100 kr: Detta paket kostar alltsĂ„ 699 kr (Musikbörsens butik t.ex.) och du fĂ„r ett ljudkort frĂ„n M-Audio och ett inspelningsprogram. Komplettera med en dynamisk mikrofon (eftersom detta relativt enkla ljudkort accepterar just dynamiska ljudkort). Dessutom kan du spela in instrument direkt via linjeingĂ„ngar som det kallas in i ljudkortet (men det behöver du inte tĂ€nka pĂ„ i första skedet). đ Shure PG48 i paket med xlr-kabel och mikhĂ„llare för 399 kr kan vara en bra start, precis som ljudkortspaketet ovan. 3) Lite mer uppĂ„t-varianten, 1900 kr: Samma ljudkort som ovan, men... OM... du bestĂ€mmer dig för att gĂ„ upp ett snĂ€pp ytterligare sĂ„ kan föreslagna Shure SM58 vara ett bra val om du ska satsa pĂ„ en dynamisk mikrofon, till ljudkortet. En dynamisk mikrofon har (vĂ€ldigt generellt) rĂ€tt sĂ„ bra förmĂ„ga att tĂ„la stryk, en kondensatormikrofon kan vara lite kĂ€nsligare. Personligen gillar jag dock ljudet mer i kondensatormikrofoner. Men visst, SM58 Ă€r en mycket bra mik det ocksĂ„! Pris 1099 kr. DĂ„ fĂ„r du dessutom komplettera med en xlr-kabel separat (antagligen)... ca. 100 kr. 4) Lite mer avancerat-varianten, 2800 kr: För att kunna anvĂ€nda kondensatormikrofon sĂ„ krĂ€vs ju dock att du har ett ljudkort som klarar det. En relativ billig kondensatormik, som dessutom Ă€r mycket liten, portabel och kommer i praktisk hĂ„rdplastvĂ€ska Ă€r svenska Line Audio CM3. 995 kr hos Jam. Detta Ă€r en kondensatormikrofon, och som precis som sĂ„ gott som alla kondensatormikrofoner krĂ€ver den fantommatning, sĂ„ det krĂ€vs att ljudkortet har den egenskapen (vilket nĂ€stan alla ljudkort har). Det stĂ„r dĂ„ "Phantom power" i specifikationen. Ett bra val av ljudkort i sammanhanget kan vara ett annat frĂ„n M-Audio Ă€n det ovan, det heter M-Audio Fast Track Pro. Men dĂ„ hamnar vi pĂ„ 1699 kr plötsligt. Man fĂ„r med ett program för att spela in med som heter Ableton Live Lite! Komplettera med xlr-kabel för en hundring. ---- Alla varianterna kan du sedan komplettera med ett mikrofonstativ och om du vill, ett puffskydd. Ă tminstone stativ Ă€r vĂ€l rĂ€tt bra att ha sĂ„ fort som möjligt. Bordstativ Supreme MS2 finns för 179 kr (Musikbörsen) t.ex. Bara att skruva fast miken. Eller ett golvstativ... finns frĂ„n 300 kr ungefĂ€r. Lycka till! đ Redigerat 8 december 2010 av debatt 4
barrf Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 text och bilder Schysst att du tar dig tid att hjĂ€lpa honom och inte bara skriver "SĂK" som alla andra. +1!
Mathilde Postat 8 december 2010 TrÄdstartare Postat 8 december 2010 Hej Mathilde! Shure SM58 Àr kanske den mest klassiska sÄngmick som finns. Funkar alltid, till ett förhÄllandevis bra pris, runt 1000:- XLR sladden Àr den kabel du kopplar frÄn micken till ljudkortet/stereon/eller vilken förstÀrkning du kommer att anvÀnda dig av. Finns med XLR i bÄda Àndar, hane/hona, eller XLR hona/tele hane om du ska ha den till stereon. Det Àr inte lÀtt i början, fortsÀtt att stÀlla frÄgor, sÄ kommer du att fÄ svar Tackar dig för din hjÀlp =) Djungelns dimma skingrar tycker jag...
spass Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 Jag fattar inte ett dugg varför det inte skulle duga med en usb-mikrofon i detta fallet! en usbmick Àr ett ljudkort och utan ljudutgÄng sÄ nÀr man spelar in kan man inte spela upp en bakgrund eller höra sig sjÀlv det gÄr pÄ mac eller med asio4all men latency blir i detta fall ett troligt problem
Mathilde Postat 8 december 2010 TrĂ„dstartare Postat 8 december 2010 Lycka till! đ OJ, tusen hjĂ€rtligt tack för detta fantastiska svar! SĂ„ överskĂ„dligt och fint och pedagogiskt. Detta borde alla nybörjare i mikrofondjungeln fĂ„ tillgĂ„ng till ju =) Har lĂ€st det flera gĂ„nger nu och det kĂ€nns som om allting jag haft huller om buller i skallen fallit pĂ„ plats. Ska spara det i ett dokument och ha det som en grund att kunna gĂ„ tillbaka till nĂ€r jag behöver en överblick. Tack tack och tack! Du gjorde min dag! Mathilde
spass Postat 8 december 2010 Postat 8 december 2010 du skriver inte vad du har för ljudingÄngar i det inbyggda ljudkortet pÄ datorn men om det finns en mickingÄng sÄ Àr det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingÄngen det kan funka men det finns Àven risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat
Mathilde Postat 9 december 2010 TrÄdstartare Postat 9 december 2010 du skriver inte vad du har för ljudingÄngar i det inbyggda ljudkortet pÄ datorn men om det finns en mickingÄng sÄ Àr det absolut billigste alternativet att köpa en billig dynamisk mick och koppla till den ingÄngen det kan funka men det finns Àven risk för brus och annat men det vet man först efter att man testat Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det Àr för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingÄng, hoppas verkligen det.
debatt Postat 9 december 2010 Postat 9 december 2010 Ah, ok. Nej jag vet faktiskt inte vad det Ă€r för ljudkort, men ska kolla senare om det finns mickingĂ„ng, hoppas verkligen det. Ja, om datorn har ett inbyggt ljudkort sĂ„ brukar det normalt pĂ„ dem Ă€ven finnas en mikrofoningĂ„ng plus ett hörlursuttag och möjligen en volymratt till detta hörlursuttag, och inget mer. De kontakttyper som finns till det inbyggda ljudkortet Ă€r ofta runda minitele (dunderlitet). Den mikrofon du köper, se till att du fĂ„r med/skaffar rĂ€tt kabel dĂ€rför bara. Att köpa en usb-mik eller köpa en vanlig dynamisk mikrofon med miniteleadapter fĂ„r bĂ€gge anses gĂ„ under "Enklaste varianten" ovan. Jag hade valt en vanlig dynamisk mikrofon OM det finns ett inbyggt ljudkort som HAR den möjligheten, för jag hade tĂ€nkt framĂ„t. En usb-mik, som det pĂ„pekats hĂ€r fungerar pĂ„ ett annat sĂ€tt, och fungerar framförallt bĂ€st med Mac och inte PC med Windows i datorvĂ€rlden. FrĂ„gan Ă€r alltsĂ„ vad datorn heter! Ăr det Mac eller PC för det första? đ Ăr det Mac sĂ„ ska en usb-mik fungera. Men det blir nödvĂ€ndigtvis inte billgare att skaffa en usb-mik istĂ€llet för en vanlig dynamisk mikrofon. Sedan Ă€r det ju sĂ„ att ĂVEN om du nu inte skaffar ett externt separat ljudkort och annat, för det kanske inte behövs för dina primĂ€ra behov just nu, sĂ„ Ă€r det vettigt om möjlighet finns att Ă€ndĂ„ sikta pĂ„ en okey/bra mikrofon, eftersom du kan anvĂ€nda den nĂ€r du Ă€r i lĂ€get att du har en dator med separat ljudkort. Mikrofoner behöver man ju inte uppgradera ( i betydelsen byta ut) pĂ„ samma sĂ€tt som datorprogram, operativsystem, grafikkort, hĂ„rddiskar och andra fysiska delar i datorn, som i slutĂ€ndan oftast bara slutar med att man köper en helt ny dator istĂ€llet. Jag har t.ex. Ă€ven tvĂ„ urgamla mikar frĂ„n 80-talet... đ Shure Ă€r ett gediget klassiskt mĂ€rke, men det finns mĂ„nga. Att testa i butiken vilken mikrofon som verkar passa din egen röst Ă€r vĂ€l det allra bĂ€sta.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.