Jump to content
Annons

Vill att det ska låta bra (Trummor/Bas) Hjälp!


El Guapo

Recommended Posts

Hej Go' vänner!

Jag håller på att mixa en inspelning med vårt band och har typ... sprungit in i väggen. Har helt tappat stinget och är inte längre säker på nå't jag gör. Får inte virveln att låta bra.

Jag sitter i Cubase SX

Virveln i ljudfilen är asså bara virvelkanalen, inte ngt från overheaden.

Går den att rädda tror ni? Den har bouncats ett par ggr. Så jag skulle eventuellt kunna gå tillbaka till källmaterialet, men ...suck.

Kan hända att jag ber om mer hjälp i den här tråden, om nå'n kan hjälpa förstås.

Jag skulle hursomhelst vilja ha mer kropp i virveln. Tycker multibandskompressor bara förstör.

biljudet är en hi-hat som läckt in (har försökt "gate:a" bort den så gott det går.

balle_snare.wav

Korr: Glömde påpeka att det är popmusik den ska användas i. Typ Pop/Rock.

Redigerat av El Guapo
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Personligen gillar jag inte att gate-a saker på trummor för att det ger lite en steril känsla av ljudet men det är men om det ska vara pop så kanske det är ett sånt sound du är ute efter

Men mitt förslag är att backa ned på dom höga frekvenserna med ett low-pass filter för överhänget kommer ju ha en en del sådana och sedan ge den en knuff runt 150-300, beroende på virveln och sen testa utan gate, fast jag vet inte

hur mycket blödning du har från hi-haten. sen skulle jag inte köra en multibandskompressor på en virvelkanal, häldre EQa före och sedan en vanlig kompressor 🙂

Redigerat av TimB
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret TimB!

Det känns faktiskt bättre nu.

Gate är, enligt min åsikt nödvändigt efter omständigheterna(balle_virvel_clean.wav). Ljudet har gått igenom ett gäng iterationer, och jag är inte rädd för att experimentera och att tappa den akustiska och naturliga ljudbilden. Men då jag spelar mycket på kagge o virvel vill jag att de ska komplettera varandra i ... whompf-faktor. Alltså om jag i äkta ultravox-manér spelar "k-k-v-k-k-k-v-k-" (kagge/virvel) i 4/8-dels takt vill jag att det ska vara sömlöst. Svårt att förklara.

Jag är nästan lite sugen att prova Phil Collins-grejen med reverb->kompressor, men det blir ju så hiskelit fult under fills.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kan man ju fuska också och trigga 😉

Konstigt att trummor är det mest konservativa instrumentet.

Alla andra instrument (-blås möjligtvis) har uppdaterats genom åren och fått en elektronisk motsvarighet. Gud vad skönt det vore att mixa digitaltrummor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstigt att trummor är det mest konservativa instrumentet.

Alla andra instrument (-blås möjligtvis) har uppdaterats genom åren och fått en elektronisk motsvarighet. Gud vad skönt det vore att mixa digitaltrummor 🙂

Det finns ju massvis med trumpluggar! Det de har gemensamt är att de är dödtråkiga att jobba med. Riktiga instrument är alltid roligare än samplingar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast allvarligt så låter det grymt mycket bättre när jag spelar in med digitaltrummor än det i klippet. Fördelen med digitala trummor är att du kan ändra ljud i efterhand och får trummor och inspelningsutrustning som kostar miljoner kr direkt på det som spelas. Och det blir bättre och bättre med åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...