Jump to content
Annons

Inköp av en Mac


Timmy

Recommended Posts

Hejsan! är relativ ny här, har ganska länge suttit på PC och det har krånglat och strulat ända sedan jag började med musik. har länge varit sugen på en Mac och nu har tillfället kommit till den delen att köpa en. Men vilken?

Jag har 12 000 som max, har kollat på antingen Imac 21,5 3,06 GHz eller en Macbook pro 13 tum 2,4 GHz, är mest sugen på macbooken.

Dom ändamål jag har är inte direkt stora, ska bara ha möjlighet att spela in aukustiskt gitarr, elgitarr, och möjligen sång. Kan någon berätta för mig vad fördelen med att ha en imac/macbook pro, och nackdelar självklart! //Timmy

Redigerat av Timmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får mer av det mesta med en iMac i3 jämfört med Macbook. Betydligt mer datorkraft, mer minne, större skärm, fler anslutningar (bland annat firewire).

Nackdelen är att den inte alls är lika smidig att flytta med sig.

Planerar du att köra ljudkort och extern HD via USB kommer Macbooken gott räcka för enklare musikproduktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

macbook pro har firewire

Ah, missade att det var Pro det handlade om.

Jag skulle absolut køpt macbook pro istælllet. Stor kvalitetsskillnad på dator.

Hur menar du? Jag har använt en hel del olika macmodeller och tycker de har hållit jämn kvalitet genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle satsa på en begagnad Mac Pro istället om du ändå inte ska flytta på den! 10 000 kan du nog få en för 🙂

Just nu kanske du bara vill spela in lite saker som lite sång, en gitarr o.s.v. men det kan ändras snabbt och då är det lika bra att gå all in om du inte ska vara mobil tycker jag 🙂

och en Macbook Pro 13 2.4 är inte så mycket att hurra för om du ska hålla på med musikprod. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller när man köper en macbook pro, något man bör tänka på? garantier? speciella fel? kostnader runt omkring? batteri tiden? //Timmy

Jag har en tre år gammal Macbook Pro. Har bytt kablar till tangentbord/styrplatta, logikkort och ett arbetsminne. Minnet är det enda jag bekostat själv. Det andra har Apple/Nvidia bekostat via reklamation.

Just det. Skaffade nytt batteri också. Kostade dryga tusenlappen.

Jag skulle satsa på en begagnad Mac Pro istället om du ändå inte ska flytta på den! 10 000 kan du nog få en för 🙂

Om jag inte hade behov av all datorkraft och PCI-portar skulle jag gärna köra på iMac istället för Mac Pro. Tror tyvärr inte det blir särskilt mycket Mac Pro för 10000, ens beggad.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon svara på denna svåra och vältalade fråga? Varför Mac och inte PC, har försökt haft en diskussion med min far som säger att för 11 000 för en mac kan man få en schysst pc för, men jag har haft så mycket krångel med min pc, vad är fördelarna med en mac? kommer jag bli nöjd som musiker att använda en mac? //timmy

Link to comment
Dela på andra sajter

kan någon svara på denna svåra och vältalade fråga? Varför Mac och inte PC, har försökt haft en diskussion med min far som säger att för 11 000 för en mac kan man få en schysst pc för, men jag har haft så mycket krångel med min pc, vad är fördelarna med en mac? kommer jag bli nöjd som musiker att använda en mac? //timmy

https://www.studio.se/index.php?showtopic=59897

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför Mac och inte PC

Bra fråga som tyvärr finns lika många svar på som användare av musikdatorer.

Jag gick från hemmaskruvad PC till Mac av flera anledningar:

* Det är bara i OS X man kan köra ett uppdaterat Logic

* Vid den tidpunkten gick OS X från klarhet till klarhet medan tredjepartstillverkare (och även Microsoft får man anta) slet sitt hår med Vista. Idag, med Win7, ser situationen förmodligen annorlunda ut.

* Priserna på Mac är idag överkomliga.

* Det är lättare att installera Windows på en Mac och därigenom bli dubbelt kompatibel än tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du? Jag har använt en hel del olika macmodeller och tycker de har hållit jämn kvalitet genom åren.

Absolut. Har haft en macbook och har nu en macbook pro i ägo. Och väldigt mycket på pro är bättre. Framförallt chassit i aluminium, trackpaden, samt backlight keybord!, det älskar jag. Det värsta som finns att ha en bärbar dator och knappt se något när det är mörkt. Hela produkten i sig. Men sedan är det ju dyrare med. Firewire vill man ha. Mindre och lättare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror nog mac pro är lite för mycket för mig för tillfället + vill komma ifrån en stor burk. Men om vi säger en Imac, 21,5 tum, 3,06 ghz, har kollat på den med, tänkt mycket på att jag kanske inte behöver vara så portabel, och Imacen verkade väldigt smidig, har några frågor om den. Håller dom? bra för just musik? om man vill t.ex. uppgradera till mer ram minne kan man göra det själv sen? något man bör tänka på? det var bara 500 GB hårddisk i den, hur löser man det på bästa sätt? extern, intern? Är det MÖJLIGT att spela spel på den utan att det segar sig så förfärligt? Må vara underliga frågor, men är inte så färsk på det här, ni får ha tålamod 🙂

Redigerat av Timmy
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut. Har haft en macbook och har nu en macbook pro i ägo. Och väldigt mycket på pro är bättre. Framförallt chassit i aluminium, trackpaden, samt backlight keybord!, det älskar jag. Det värsta som finns att ha en bärbar dator och knappt se något när det är mörkt. Hela produkten i sig. Men sedan är det ju dyrare med. Firewire vill man ha. Mindre och lättare.

Håller med om att MBP har fler funktioner än MB. Men lättare?

Alla femtontums MBP jag använt har varit tyngre än de trettontums MB jag använt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! är också ny på forumet, har planer på att skaffa en iMac, och tänkte mig först den billigare 12000 kr-varianten. har dock för mig att jag läste någonstans att man behövde Intel core i5 för musikproduktion, och det är bara i3 på de billigare. Någon som vet något om detta? vill absolut inte få problem med latency 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! är också ny på forumet, har planer på att skaffa en iMac, och tänkte mig först den billigare 12000 kr-varianten. har dock för mig att jag läste någonstans att man behövde Intel core i5 för musikproduktion, och det är bara i3 på de billigare. Någon som vet något om detta? vill absolut inte få problem med latency 🙂

Jag har en iMac 24" från 2008 med en Intel 3,06 GHz CPU med 4 GB RAM och har ännu inte gått i taket för vad den klarar av. Jag snålar inte med Logic-pluggar och har som mest kommit upp i ca 50% CPU användning i Logic. För normalt musikskapande räcker den mer än väl.

Skall man göra musik med många och tunga mjukvarusynthar och/eller effekter som alla spelar i realtid hade man förmodligen behövt snegla på en i5 eller i7 processor och i extrema fall en Mac Pro av senare årsmodell.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en iMac 24" från 2008 med en Intel 3,06 GHz CPU med 4 GB RAM och har ännu inte gått i taket för vad den klarar av. Jag snålar inte med Logic-pluggar och har som mest kommit upp i ca 50% CPU användning i Logic. För normalt musikskapande räcker den mer än väl.

Skall man göra musik med många och tunga mjukvarusynthar och/eller effekter som alla spelar i realtid hade man förmodligen behövt snegla på en i5 eller i7 processor och i extrema fall en Mac Pro av senare årsmodell.

Hade exakt samma modell förut. Innan min macbook pro. Och det är en grym maskin. Lätt värt att kolla på en begagnad om man inte har budget för en ny.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med om att MBP har fler funktioner än MB. Men lättare?

Alla femtontums MBP jag använt har varit tyngre än de trettontums MB jag använt.

Du får självklart jämföra 13 vs 13. Fast det är inte många gram iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag använder mig av en macbook pro 13" 2,4 gghz som jag köpte för ett par månader sen.

Kör pro-tools 9 och digi003 rack. Den datorn fungerar hur bra som helst.Även när man gör multikanalsinspelningar. Gjorde precis en produktion där jag körde 16 kanaler in, trummor, bas, gitarr. Spelade dessutom in till den interna hårddisken vilket många anser är instabilt. Allt jag kan säga är att det har funkat felfritt och superstabilt.

När jag sen mixade kunde jag pressa den väldigt hårt. För mig fungerar det dock bäst när jag kör på en processor bara.

En annan fördel är att den är superlätt att ta med sig när man vill spela in gig osv.

//L

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack! kanske ska satsa på i5 i så fall, vill inte vara begränsad till bara singer/songwriter, har en portastudio som jag haft till det innan, och den räcker inte längre 🙂

Räknar man ren prestanda för pengarna så får du mer iMac om du väljer i7-modellen. (Ja, det finns faktiskt tester som räknat ut det...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...