Jump to content
Annons

Val av stagepiano


jeppans

Recommended Posts

Hejsan!

Är på jakt efter ett nytt keyboard. Spelar i band som spelar alla möjliga genrer. Så jag behöver ett flexibelt med mycket olika ljud. Det är speciellt pianoljud som är det absolut viktigaste.

Har kollat yamaha s90xs och undrar vad era personliga uppfattningar är?

Undrar också om Yamaha s90xs har samma pianoljud som dem tidigare, s90 och s90es ?

Finns det några minus med yamaha s90xs jämfört med de tidigare?

Finns det plug-in kort till s90xs för att i komplettera?

Är kompletteringljuden något att ha?

Skulle vara glad om ni skickade lite fler förslag på keyboards.

Tack på förhand!

MVH Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Slår också ett slag för NordStage. Dock är det inte vad du letar efter om du behöver en "smör och bröd synth" som har hela GM banken med blås, stråk, glockenspiel mm.

Det är bara fantastiskt bra piano, elpiano, orgel och analogsynt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar i coverband och kör på nord stage EX 76 och det kommer man långt på. Snygga stråk som ska låta "äkta" är nog det enda jag känner jag saknat ibland. Men som sagts innan, piano, orgel, clavinet och analog synth är riktigt bra! Spelkänslan är kanon också i EX76:an och EX 88:an, compact har jag inte testat, men det är inte samma mekanik där tror jag.

Senaste spelningen så fick man till och med beröm för hur jävla snyggt pianointrot lät på walkin in memphis. Bara tacka clavia liksom 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi återgår till s90xs. Har använt s90 tidigare och undrar om de piano ljuden även finns kvar i s90xs? har läst i annat forum att pianoljuden i xs är betydligt sämre än de tidigare s90 och es. De beskrivs som Skitigare och mullrigare. Vad är era åsikter angående pianoljuden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lyssnade jag på just s90xs på yamaha:s hemsida. De hade ju lite demolåtar där så man kunde höra pianoljuden. Min åsikt kring pianoljuden som jag hörde där va att det lät synthpiano. Det lät inte äkta tyckte jag. Men för den sakens skulle så behöver de ju inte vara dåliga, man kanske inte är ute efter att det ska låta äkta.

Mullriga upplevde jag inte ljuden vara, utan tyckte det va en bra balans över registret av det jag kunde höra från sidan. Sedan vet jag ju inte hur de tidigare modellerna lät 🙂 Men det va min åsikt från deras demolåtar iaf. Attack saknade jag lite i ljudet dock.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips från coachen:

Köp ett nord stage 88!

Hade länge ett motif ES8 som går väl att jämnföra med S90 modellen men ett tag körde jag med både ES8 och Stage 88 samtidgt där jag märkte att motifen stod bara där. =)

Norden har grymma pianoljud som även går att tveaka till så det låter vasst alternativt murrigt =) Hands-on läget med alla knappar är en super start fördel! Storleken, oj oj oj den har betydelse! Man cyklar liksom inte iväg med en Motif eller S90 i holmbergcase liksom... Men Stagen kan man ta p ryggen om man så önskar!

Kolla in båda alternativ eller gör som jag och köp ett casio för att man inte bryr sig längre och inser att "cover-publiken" lägger inte märke till allt kångkande av intstument och då kan dom lika gärna köpa ljudet av ett litet sämre piano samt spara pengarna till massor med bärs =) HAHA

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett Yamaha P140. Delvis för att det vara bra grundpianoljud, men även för att det är bra känsla i tangenterna. Det är inte minst viktigt om man använder det för att styra externa syntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Det beror lite på hur du spelar. Ljuden i Nord Stage är riktigt bra, men tycker inte man kan utnyttja alla ljuden eftersom det faller i spelkänslan, fysiskt i fingrarna.

Jag köpte istället en Nord Electro 2 73 och ett Yamaha Cp300. Grymt nöjd med den riggen live.

När jag spelar orgel och i viss mån rhodes vill jag ha sladdrigheten i tangenterna som electron har!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...