Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

HallÄ!

SÄhÀr ligger det till. Supralunar hÄller pÄ att spela in lÄtar som Àr tÀnkta att bli en skiva : )

(lÀnk till ljudexempel lÀngst ned under uppsatsen)

Vi spelade in trummor under en dag i Kingside-studion (http://kingside.se), mitt ute i skogen i Gnesta , med Otto Welton som inspelningstekniker. Studion har ett gigantiskt Neve-bord och ett inspelningsrum med vÀldigt mkt liv. Det var en takhöjd pÄ 6 meter och vi har kört rumsmickar pÄ 2 olika distanser och vi har fÄtt ett stort trumljud med vÀldigt mkt luft som jag Àlskade frÄn början men som har visat sig vara ngt svÄrhanterligt i mix.

Jag tror att jag ofta lurar mig sjÀlv genom att jÀmföra med andra artisters ljud som inte alls spelar pÄ samma sÀtt som vi gör. SjÀlv tycker jag att vi spelar ngn form av hÄrdrock, dock inte sÄ hÄrt men tÀmligen energiskt. Det Àr ocksÄ musik som tillÄter sig att vara lite slarvig till skillnad frÄn t.ex. band som Nickelback och dylikt.

Jag har insett att vi ligger och ”matar” vĂ€ldigt mkt och att det finns vĂ€ldigt lite luft i musiken vilket gör det svĂ„rare för ljuden att bli riktigt stora. Resultatet nĂ€r jag mixar blir oftast lite hĂ„rdare Ă€n vad jag vill. NĂ€r jag försöker dra av lite dist pĂ„ gitarrer tycker jag ofta att det tappar tyngd. Dessutom, hur mkt jag Ă€n försöker tycker jag att det alltid Ă€r vĂ€ldigt mkt kring 2 och 4khz i mixarna vilket blir lite jobbigt att lyssna pĂ„ nĂ€r man komprimerar.

Ambitionen Ă€r att inget av gitarr, trummor, bas eller sĂ„ng ska vara i bakgrunden utan allt vĂ€ldigt ”in your face” (vilket kanske Ă€r en omöjlig ekvation sett till hur vi spelar) och dessutom gillar jag nĂ€r instrumenten lĂ„ter relativt naturligt.

Vad gĂ€ller trumljudet (vilket jag vĂ€ldigt mkt utgĂ„r frĂ„n) tycker jag att mixarna blir renare och fĂ„r mer ”punch” och ett helt enkelt trevligare ljud nĂ€r jag drar bort rummet och kör sĂ„ nĂ€rmickat som möjligt (pĂ„ denna inspelning Ă€r det redan mycket rum i nĂ€rmickarna) MEN!!! samtidigt tappar det vĂ€ldigt mycket spelmĂ€ssig energi som jag upplever finns i rumsljudet i trummorna.

Allt annat utöver trummorna Ă€r inspelat i min hemstudio. Till gitarrer har jag anvĂ€nt enbart förstĂ€rkarsimulatorer och jag vet inte hur stor del det har i att jag just nu tycker allt lĂ„ter lite platt. Det var dock mycket ett praktiskt beslut. Jag testade att micka upp min Marshall JMP 50w men slĂ€ppte snabbt den idĂ©n dĂ„ det bl.a. nog hade pĂ„verkat mitt civilstĂ„nd . Jag har satt upp flera ingĂ„ngar i Cubase sĂ„ att jag har spelat in 3 spĂ„r per huvudgitarr. En distad fet gitarr, en tunn lite renare som jag kan fĂ„ fram lite mer strĂ€ng med samt den rena line-signalen utifall jag vill Ă€ndra mig senare och köra antingen en riktig eller en virtuell re-amping.

Basen har vi ocksÄ spelat in 2 signaler pÄ. En ren line-signal och en lite skitigare som har gÄtt genom en Sansamp VT Bass.

SÄngen Àr en SM58:a eller ibland en Röde NT2a genom en Golden Age PRE-73.

Just nu försöker jag hitta ett bra grundljud och testar olika pÄ olika lÄtar och kopierar instÀllningar mellan dom. Ibland kÀnns det ok att det börjar nÀrma sig ett ljud som faktiskt lÄter skiva och Àr vÀldigt hemsnickrat men för det mesta kÀnner jag mig som Bambi pÄ hal is. Jag referenslyssnar mycket och bredvid referensskivorna kan mixarna ofta lÄta vÀldigt bra i studiomonitorerna och skillnaderna kÀnns inte sÄ stora men nÀr jag sen lyssnar i mina hifi-högtalare Àr dom plötsligt inte pÄ samma planet.

Jag ligger just nu ocksĂ„ och mixar med pluggar pĂ„ stereobussen vilket inte kĂ€nns helt renlĂ€rigt. Tycker dock det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att annars jĂ€mföra med fĂ€rdiga plattor. Mastringstekniker vill ju oftast att man inte har processat stereobussen alls men jag har ingen aning om hur en bra mix ska lĂ„ta för att vara sĂ„ bra som möjligt inför mastring. Skivorna jag jĂ€mför med Ă€r ju redan mastrade. Menar naturligtvis inte att jag skulle Ă„stadkomma samma resultat som en erfaren mastringstekniker bara genom att slĂ€nga pĂ„ nĂ„gra pluggar pĂ„ sterobussen
..

Idag drog jag lite i eq pĂ„ stereobussen och pĂ„ hela mixen ger minsta lila förĂ€ndring vĂ€ldigt stora effekter. Det kĂ€nns dock fel att korrigera pĂ„ hela mixen
jag borde ju snarare lyckas Ă€ndra i dom separata delarna sĂ„ att jag inte behöver den sista eq:n
.eller??

Hursomhelst

TĂ€nkte lĂ€gga upp nĂ„gra ljudexempel och fĂ„ era synpunkter pĂ„ hur det lĂ„ter. SjĂ€lv tycker jag att det ibland lĂ„ter ”proffsigt” men hĂ„rt, kallt, överkomprimerat och instĂ€ngt.

Har pĂ„ Soundcloud lagt upp snuttar frĂ„n lĂ„ten ”People like us” bĂ„de med och utan masterpluggar och Ă€ven en snutt frĂ„n lĂ„ten ”Be You” som har en lite annan ljudbild.

Hur lĂ„ter det? 🙂

http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

Tack o bock

Petri

Redigerat av suprapappa
Annons
Postat

HÄller med. Utan masterpluggar lÄter bÀttre Àn med.

Tycker du fÄtt till en nturlig grundkaraktÀr pÄ alla delar, men just nu lÄter mixen vass och det saknas viss energi i lÄga mellanregistret. Framförallt cymbaler och sÄng.

Jag skulle ocksÄ backa lite pÄ bastrumman och slÀppa fram mer av virveln.

Gitarrerna kÀnns lite instÀngda, men det jÀmnar nog ut sig om du dÀmpar krispet en aning pÄ trummor och sÄng.

Postat (redigerat)

Först och frÀmst...."People like us" Àr förjÀkla skön!

Allt Àr ju lite personligt tycke men jag kÀnner detta:

Om trummisen skulle nypa Ät locken och spela distinkt pÄ dom sÄ blir det renare och distinktare ljud och framförallt mer retro vilket jag tycker passar in i er ljudbild.

Likadant med ref, varför inte driva pÄ riden istÀllet för att "messa" till med crashcymbaler, ibland har jag kört vÀxelvis ride/Crash, tror att exempel pÄ hur det kan lÄta finns i ref pÄ "Runaway" med B Jovi.

(trampar trummisen eran Ättondelar nÀr han lirar crash sÄ hörs inte det drivet heller om man inte mixar upp Hi-Hat rejÀlt.)

Till sist sÄ hÄller jag med J om lite mindre volym pÄ kagge, sedan vill jag ha lite mera botten och en mörkare ton i virveln, lite för plonkig nÀr musiken kommer igÄng, i lÄtstarten lÀt det bra men sedan blev den klen.

Bara mitt tycke hÀr...lÄngt ifrÄn nÄn mixkung sjÀlv men dÀremot sÄ hör jag nÀr det Àr drag i trummorna eller inte.

Redigerat av aROCKER
Postat

LÄter bra! Mixen av "People like us" utan masterplugg har mer energi och ett "större" sound i mina öron.

gött! frĂ„gan Ă€r bara om man som basist i bandet har lika objektiva öron 😉, men tack för bumpen

HÄller med. Utan masterpluggar lÄter bÀttre Àn med.

Tycker du fÄtt till en nturlig grundkaraktÀr pÄ alla delar, men just nu lÄter mixen vass och det saknas viss energi i lÄga mellanregistret. Framförallt cymbaler och sÄng.

Jag skulle ocksÄ backa lite pÄ bastrumman och slÀppa fram mer av virveln.

Gitarrerna kÀnns lite instÀngda, men det jÀmnar nog ut sig om du dÀmpar krispet en aning pÄ trummor och sÄng.

tack Joachime, ska testa det. Ă€r det inte för mycket Ă€r det för lite 🙂

Först och frÀmst...."People like us" Àr förjÀkla skön!

Allt Àr ju lite personligt tycke men jag kÀnner detta:

Om trummisen skulle nypa Ät locken och spela distinkt pÄ dom sÄ blir det renare och distinktare ljud och framförallt mer retro vilket jag tycker passar in i er ljudbild.

Likadant med ref, varför inte driva pÄ riden istÀllet för att "messa" till med crashcymbaler, ibland har jag kört vÀxelvis ride/Crash, tror att exempel pÄ hur det kan lÄta finns i ref pÄ "Runaway" med B Jovi.

(trampar trummisen eran Ättondelar nÀr han lirar crash sÄ hörs inte det drivet heller om man inte mixar upp Hi-Hat rejÀlt.)

Till sist sÄ hÄller jag med J om lite mindre volym pÄ kagge, sedan vill jag ha lite mera botten och en mörkare ton i virveln, lite för plonkig nÀr musiken kommer igÄng, i lÄtstarten lÀt det bra men sedan blev den klen.

Bara mitt tycke hÀr...lÄngt ifrÄn nÄn mixkung sjÀlv men dÀremot sÄ hör jag nÀr det Àr drag i trummorna eller inte.

tack aRocker!

kÀmpar med virveln och försöker fÄ bÄde lÀngd och botten. virveln Àr en Ludwig Supraphonic som Àr vÀldigt "snappy".

Ska lĂ€gga upp nya ljudexempel sĂ„ fort jag har hunnit ratta om lite....fĂ„r se om öronen funkar till att mixa imorrn....ikvĂ€ll Ă€r det Raised Fist pĂ„ Debaser 🙂

Postat

har uppdaterat i soundcloud med filen "supralunar_people like us snutt 2" http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

jag börjar bli helt döv för det hÀr. vet inte ens om det gÄr Ät rÀtt hÄll. i mina försök att fÄ ordning pÄ det gick jag rejÀlt vilse idag och kÀnde att det var bÀst att backa till en version jag sparade för nÄgra dar sen. jag har försökt skapa lite plats genom att köra en kraftigare panorering pÄ gitarrerna.

det jag verkligen inte fĂ„r ihop Ă€r hur diskantnivĂ„erna kĂ€nns lagom i studiomonitorerna BÅDE pĂ„ mixen och pĂ„ referensmaterial men nĂ€r jag sen lyssnar i stereohögtalarna Ă€r det som min mix har fĂ„tt ett tĂ€cke över sig medans referensmaterialet lĂ„ter vĂ€ldigt likt som det gjorde i studiomonitorerna.

Ă€r det osunt att korrigera mkt med en master-eq?

Postat

Mer avslappnat mix i snutt 2. Gitarrerna kÀnns inte lika pressade. Virverln kommer fram bÀttre och kicken kÀnns inte lik apÄtrÀngande.

Tycker sÀtmmorna kommer fram bÀttre ocksÄ.

AngÄende diskant. Personligen tycker jag inte det Àr livsviktigt att fÄ till en perfekt avvÀgd diskant i mix. Hellre lite dovare Àn aningen för presad.

Postat

Det lÄter jo bra som fan och Bra lÄtar Àr det med! Men det lÄter bÀttre utan masterpluggar . Fast sjÀlv hade jag nog sÀnkt guran lite pÄ tiden 0.07 som kommer in i People like us men det Àr en smaksak.

Postat

Det lÄter jo bra som fan och Bra lÄtar Àr det med! Men det lÄter bÀttre utan masterpluggar . Fast sjÀlv hade jag nog sÀnkt guran lite pÄ tiden 0.07 som kommer in i People like us men det Àr en smaksak.

tusen tack! 🙂

har slÀngt upp en till version som jag tycker börjar nÀrma sig skaplig. mer kommer snart.

• 2 veckor senare...
Postat

tjo!

nu har jag uppdaterat med lite fÀrskare mixar. tog bort allt annat utom en fil för jÀmförelse ("people like us snutt 4"). tyvÀrr innebÀr det att referenserna ovan i trÄden inte stÀmmer. sorry!

jag har jobbat pÄ en lÄt och nÀr jag har varit nöjd med den har jag lyft över instÀllningarna pÄ nÀsta lÄt. jag har placerat lÄtarna i den ordningen. den första jag mixade av dessa Àr "she won't let me down" och har sedan fört över mixerinstÀllnignarna till "theatrical" vidare till "people like us" till "she wanted all" till "i'll cover you".

she won't let me down har jag lagt upp utan masterpluggar, den lÄter rÀtt bra sÄ, dessvÀrre tycker jag inte dom andra funkar lika bra utan.

det Àr oxÄ vÀldigt intressant hur en mix kan funka pÄ en lÄt och inte en annan. jag tycker att lÄtarna "she wanted all" och "people like us" Àr relativt lika spelmÀssigt vad gÀller tempo och intensitet. dock fick jag skruva rejÀlt för att fÄ till "she wanted all"....vet inte om det beror pÄ annan tonart eller vad det Àr....ngn idé? jag Àr inte helt nöjd dÀr....tycker att ljudet Àr jobbigt hÄrt och jÀmntjockt. ÀndÄ slÀpper jag pÄ kompressorerna hela tiden. pÄ masterbussen har jag en parallellkompression som Àr hÄrt komprimerad men inmixad i orginalsignalen med bara c:a 15%. kör Àven en lÀtt limiter dÀr.

jag saknar lite botten i det mesta men har svÄrt att fÄ till det.. skruvar nog pÄ fel frekvenser eller men antingen för breda eller smala eq-kurvor.....nog snackat.....hur lÄter det????

http://soundcloud.com/suprapappa/sets/supralunar-snuttar-fran-mix

Postat
Idag drog jag lite i eq pĂ„ stereobussen och pĂ„ hela mixen ger minsta lila förĂ€ndring vĂ€ldigt stora effekter. Det kĂ€nns dock fel att korrigera pĂ„ hela mixen
jag borde ju snarare lyckas Ă€ndra i dom separata delarna sĂ„ att jag inte behöver den sista eq:n
.eller??

Hursomhelst

Jag Àr försiktigt med EQ pÄ master kanalen , som du sÀger , BÀttre att fixa det i mixen istÀllet.

Sedan tycker jag mixarna kÀnns lite " Grumliga ? " alltsÄ att det saknas luft och skÀrpa i diskanten. SvÄrt att förklara med ord mer en kÀnsla.

Vid 0.40 i Theatrical och det ett obehagligt slag i riden som kommer explodera och sprÀnga trumhinnorna om lÄten mastras , den mÄste du sÀnka.

Mixning Àr bÄde det roligaste och trÄkigaste delen av en lÄt/skiva. Roligt nÀr man kÀnner att det funkar , trÄkigt att ta sig dit ibland.

Men förr eller senare sÄ kommer mixarna att lÄta som ni vill , det e bara Ä ratta vidare.

HÀlsa Johan förresten frÄn Tuomas... :rolleyes:

Postat

Jag Àr försiktigt med EQ pÄ master kanalen , som du sÀger , BÀttre att fixa det i mixen istÀllet.

Sedan tycker jag mixarna kÀnns lite " Grumliga ? " alltsÄ att det saknas luft och skÀrpa i diskanten. SvÄrt att förklara med ord mer en kÀnsla.

Vid 0.40 i Theatrical och det ett obehagligt slag i riden som kommer explodera och sprÀnga trumhinnorna om lÄten mastras , den mÄste du sÀnka.

...

upplever nog samma sak med diskanten sjÀlv....lyckas bara inte fÄ till det riktigt. nÀr jag har försökt ge det lite topp blir det bara frÀsigt. har provat att lyfta ngn db med shelving eq kring 10khz.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.