Jump to content
Annons

Hur får jag fram kraftiga P- och B-ljud i mina vocals?

Recommended Posts

mokv (oregistrerad)
Postat

Tjena!

Sitter och lyssnar igenom en platta vars mixning jag avgudar.

Här har de spetsat P- och B-ljuden. Och jag undrar hur jag ska få till detta själv utan att överkomprimera hela sången?

Försökte lite med kompressorer och dynamicspluggar utan någon riktig framgång.

Väldigt tacksam för svar!

MVH

Annons
Postat

Särskilt B-ljud och P-ljud blir ultrafina om du lär dig att:

* låtsas som om du ska kräkas och spänner ut kinderna samtidigt, låt det ljuda, men ha stängd mun

* säger ööööö och samtidigt går upp på tå och snabbt slår i hälarna i golvet 2-3 gånger, låt ö höras i ett svep hela tiden

* säger lalalalala x 3 med så mörk röst du kan du öht kan

Då kan du skakat ned struphuvudet och b- o p-ljuden blir både lättare att tala/sjunga och hörs bättre på inspelningen.

Annars kan man alltid slänga puffskyddet.

Förvånansvärt många skiter i att använda det.

Postat

Särskilt B-ljud och P-ljud blir ultrafina om du lär dig att:

ett svep hela tiden

* säger laxlaxlax med så mörk röst du kan du öht kan

😉😮

Med bra akustik kan man komprimera sången hårdare, vilket lyfter fram p- och b-ljud.

Postat

jag tycker oxå det kan vara coolt med starka P och B. det låter som om saliven hoppar ut genom högtalarna och det ger bra energi. jag fick fram det genom att köra en rätt lång attacktid på kompressorn på sången. det kommer nog dock att släppa igeom andra attackfulla ljud oxå.

vilken skiva är det du avgudar? själv tycker jag att Brian Johnsson i AC/DC har väldigt explosiva sköna konsonanter 🙂

mokv (oregistrerad)
Postat
vilken skiva är det du avgudar?

Industrin - Perez Mixtape... Enligt mig en av de bästa svenska hiphopsläppen någonsin. Bra mixtape rakt igenom.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.