Jump to content
Annons

Få trummorna från ett spår ut på flera separata


Punkaren

Recommended Posts

Hej,

Såhär gör jag, och säkert flera tusen andra när de gör en låt.

Först skapar jag ett instrument track med HalionOne och väljer ett trumset.

Sen gör jag ett trumkomp med alla trumljud som förstås hamnar på samma spår.

Nu skulle jag vilja göra såhär istället ..

Ha midihändelser, timing och anslag, på ett spår, men få ljuden ut på separata spår?

Fördelen blir att man lätt kan ändra volymen på virveln eller cybaler utan att sitta och ändra i velocity på alla slag.

En annan sak som jag också vill är att man lätt ska kunna byta trumljud på exempelvis kaggen utan att behöva byta hela trumsettet?

Finns det något fiffigt sätt i Cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej DrHans,

Menar du att HalionOne inte är en multitimbral synt?

Skulle det gå med ett annat instrument alltså??

Berätta hur..

Det är inte många VST'ar som är multitimbrala, däremot kan man ju köra flera instanser av en VST för att få denna funktion!?

Annars löser t.ex. Native Instruments Kontakt många utav just dessa funktioner du efterfrågar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser framför mig ett sätt, (nu låter jag som Ernst..) där midispåret triggar en instans av HalionOne på ett separat spår. Bara man kunde tala om att när midispåret spelar ett A0 så ska den gå till instrument track 1 och trigga en instans av HalionOne och spela exempelvis en baskagge. Ett D0 från midispåret kunde bli en virvel på instrument track 2 osv..

Krånglar jag till alltihop eller? Hur gör ni andra??

Link to comment
Dela på andra sajter

De andra skippar Halion One om man ska ha ut allt på olika spår...

Ezdrummer....70´s Drums från Native instruments och sen Kontakt player...?

Några alternativ som ger dig det du söker...annars får du köra en instans Halion för varje grej du behöver...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inget emot att köra en instans av HalionOne för varje trumljud sålänge allt går att styra från ett och samma midispår. Det måste ha med själva Cubase att göra.. eller?

Vad är det som gör att Kontakt Player klarar det här och inte HalionOne?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu verkar jag vara lösningen på spåret..

Hittade en grej som heter Dissolve Part i midi menyn, står på sidan 286 i Cubase 5 manualen.

Det verkar som jag kommer ganska långt med vad jag söker här..

Med "dissolve part" splittar du upp till olika midispår, så det är förstås en bit på vägen - men sedan måste du koppla varje midispår till en egen instans av ditt VSTi, eftersom HALion One som sagt inte kan skicka ut ljudet på flera utgångar. Att köra fler instanser på det sättet stjäl mer kraft från datorn, så det är absolut att föredra att köra med ett VSTi som kan hantera flera utgångar istället, men så länge datorn inte belastas mer än den orkar, så funkar det ju... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Billigaste är nog EZDrummer eller nåt pack från Native Instruments, då du får med Kontakt Player som är gratis.

EZ kostar väl runt tusingen och likaså 70´s Drums eller 60´s eller vad man nu gillar...

Link to comment
Dela på andra sajter

alla har ju sina arbetssätt som man tycker är smidiga men jag vågar nog ändå påstå att du kommer att göra det väldigt krångligt för dig om du väljer att spela in ett midispår, köra dissolve part och koppla midispåren till separata instanser av halion one. addictive drums är en annan trum-VSTi som kan skicka ut alla sina trummor på separata utgångar och som dessutom låter väldigt bra. rekommenderar att kolla in en sån lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde skriva att EZDrummer klarar 8 kanaler i stereo och Superior drummer klarar 16 kanaler i stereo. Superior drummer är i den dyrare klassen.

Ett tips är att du ber om en demonstration på någon bra musikaffär, så att du verkligen ser att de ger ut ljuduppdelningen precis som du vill ha det. EZDrummer har t.ex 6 fasta kanaler (kick, 2 x snares, hihats och 3 x toms) samt en för overhead och en för room. Du kanske vill ha en särskild för just en hihat och en för de andra hihatsen istället t.ex, så det är bra att be om en demonstration.

Redigerat av Masselito
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag hur jag ska göra... utan att behöva köpa en enda pryl.

Man använder såklart Groove Agent One! Den har 16 utgångar.

Det blev plötsligt väldigt smidigt att jobba. Ett enda midispår att redigera samtidigt som man får varje trumma på var sin instument channel.

Jag måste säga att Cubase har fantastiska möjligheter och att det är smart att underöka dem innan man åker iväg och köper plugins som gör i princip samma sak som Cubase redan kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...