Jump to content
Annons

AT 4050, AT 4047, AKG C414 XLS?


letsleave (oregistrerad)

Recommended Posts

letsleave (oregistrerad)

Är det någon som har erfarenhet av dessa mikrofoner?

Det är främst ATs 4050 och 4047(MP) jag är intresserad av.

Kommer i första hand använda den till sång och akustisk gitarr.

4050 ska väl vara mera rak medans dom gett 4047an lite karaktär.

Var inne på deras hemsida och lysssnade på samples men det skulle vara kul att höra om någon har personlig erfarenhet av dom?

Bra eller anus?

Mvh/Robin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
letsleave (oregistrerad)

4033an har jag provat, kan tänka mig att den låter shysst på t ex perc och kanske ak gura. men den är ju ingen stormembranare och har inte multi patterns.

Ja at verkar jävligt stabila. 🙂 För att spinna vidare, vad brukar du sätta dina 33or på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen av mickarna är raka, det är oftast så med stormembransmickar.

4050 och 414 är vassare i diskanten, 4047 är avrullad i diskanten men

kan ändå ibland ha problem med påträngande s-ljud.

Jag diggar både 4050 och 4047 men det finns bra alternativa mickar

från t ex Blue Baby Bottle, Neumann TLM 102 eller ännu bättre;

Joly-modifierade Oktava 319.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

4033an har jag provat, kan tänka mig att den låter shysst på t ex perc och kanske ak gura. men den är ju ingen stormembranare och har inte multi patterns.

Ja at verkar jävligt stabila. 🙂 För att spinna vidare, vad brukar du sätta dina 33or på?

Jag använder dom kanske på Ac gitarr ,sång mm. En mick behöver inte vara bara till detta ändamål, dom kan användas till mer, för låter det bra i ljudbilden så spelar det ingen roll vilken mick man än har. En mikrofon som är till sång innebär inte att den passar alltid eller just till din röst, där kanske det går bättre med en Shure sm58, om du förstår vad jag menar. så det är svårt för någon att säga ,att om du köper dessa mickar så kommer dom passa till dej .Mickar i den här prisklassen är oftast bra .

Mitt råd är prova först en mick innan du bestämmer dig , för så stor skillnad är det inte alltid mellan dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

okej, har du provat båda dom? jo som jag nämnde tidigare är jag ute efter en mikrofon med multi patterns så jag kan börja köra mid-side, men kommer i nog första hand använda den på sång. var från början inne på en 414b-uls men dom verkar svåra att få tag på, är inte sugen på att ebaya från usa.

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Ingen av mickarna är raka, det är oftast så med stormembransmickar.

4050 och 414 är vassare i diskanten, 4047 är avrullad i diskanten men

kan ändå ibland ha problem med påträngande s-ljud.

Jag diggar både 4050 och 4047 men det finns bra alternativa mickar

från t ex Blue Baby Bottle, Neumann TLM 102 eller ännu bättre;

Joly-modifierade Oktava 319.

Mvh Omni

okej, har du provat båda dom? jo som jag nämnde tidigare är jag ute efter en mikrofon med multi patterns så jag kan börja köra mid-side, men kommer i nog första hand använda den på sång. var från början inne på en 414b-uls men dom verkar svåra att få tag på, är inte sugen på att ebaya från usa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

okej, har du provat båda dom? jo som jag nämnde tidigare är jag ute efter en mikrofon med multi patterns så jag kan börja köra mid-side, men kommer i nog första hand använda den på sång. var från början inne på en 414b-uls men dom verkar svåra att få tag på, är inte sugen på att ebaya från usa.

Jag gjorde för några år sedan ett test med bla AT4050 och 414 B-ULS.

B-ULS är dovare än de flesta andra (alla?) 414 modeller. Jag gillar den och har ett par.

Skulle säga att 4050 är lite tunnare i bottnen och inte har samma "tajthet" i botten och mid som 414 B-ULS.

Vet inte hur dov 4047 är, men 414 B-ULS är inte en speciellt bright mick, de nyare 414 kan dock vara lite jobbiga, speciellt XLII.

4050 är helt klart en bra mick, som en lite billigare 414, utan lika mycket av den överdrivna diskanten som nya XLII har.

Om jag skulle välja sångmick, skulle det dock bli en 414 B-ULS framför en 4050.

Kolla in Lawson L47 FET, lite dyrare, mycket finare och mer förlåtande än båda dessa för sång och acke... (bra pris nu när dollarn är låg)

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Jag gjorde för några år sedan ett test med bla AT4050 och 414 B-ULS.

B-ULS är dovare än de flesta andra (alla?) 414 modeller. Jag gillar den och har ett par.

Skulle säga att 4050 är lite tunnare i bottnen och inte har samma "tajthet" i botten och mid som 414 B-ULS.

Vet inte hur dov 4047 är, men 414 B-ULS är inte en speciellt bright mick, de nyare 414 kan dock vara lite jobbiga, speciellt XLII.

4050 är helt klart en bra mick, som en lite billigare 414, utan lika mycket av den överdrivna diskanten som nya XLII har.

Om jag skulle välja sångmick, skulle det dock bli en 414 B-ULS framför en 4050.

Kolla in Lawson L47 FET, lite dyrare, mycket finare och mer förlåtande än båda dessa för sång och acke... (bra pris nu när dollarn är låg)

tack för inputen Elof. Ska kolla på L47an, hoppas den ligger inom min studentbudget. Beställde du den direkt från deras hemsida?

Du råkar inte ha några inspelningar,demos eller whatever där du använt dig av 4050, 414B-uls och L47an på just sång eller acke?

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Lawson L47 verkar ligga på $1000 exkl frakt och tull. Gissar på att den landar kring 10000:- SEK. Det är väl ungefär vad en AKG C414 B-XLS går på här i Sverige?

Ja det är väl där smärtgränsen går för mig. Har du provat L47an? Och vad tycker du om den isåfall? Blev väldigt intresserad av den.

Ja och xlsen går på 9lax hos thomann, en gammal b-uls eller eb skulle dock inte varit helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är väl där smärtgränsen går för mig. Har du provat L47an? Och vad tycker du om den isåfall? Blev väldigt intresserad av den.

Ja och xlsen går på 9lax hos thomann, en gammal b-uls eller eb skulle dock inte varit helt fel.

Jag har testat rörvarianten av L47. Den gillar jag, men den är betydligt dyrare.

Jag är inte helt hemma med varken b-uls eller eb. Men det är så klart en smaksak. B-uls upplever jag dock funka mer allround än eb.

Edit: Skulle jag idag se mig om efter en allround stormemrans kondensatormick som max fick kosta 10 papp skulle jag kolla begagnatmarknaden. Har man tur dyker något intressant från Milab eller Gefell upp.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

AT4047MP är trevlig. Speciellt om man vill ha något som inte är en Neumann eller AKG kopia. Varm och annorlunda.

Har du provat den, eller äger du kanske en 4047? Nöjd med den?

För övrigt, är det någon skillnad på den och den vanliga 4047fet förutom riktningsbara karaktäristiken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

tack för inputen Elof. Ska kolla på L47an, hoppas den ligger inom min studentbudget. Beställde du den direkt från deras hemsida?

Du råkar inte ha några inspelningar,demos eller whatever där du använt dig av 4050, 414B-uls och L47an på just sång eller acke?

Jag köpte ett matchat par L47or begagnade från USA, men har varit i kontakt med Lawson när jag skulle löda om strömförsörjningen till rätt spänning och de var trevliga och hjälpsamma.

Det är ingen jätteskillnad på rör- och FETversionen. FETen svarar lite snabbare på transienter och har bara njurkaraktären.

Det man missar är att de olika upptagningsmönstrena ger ganska olika frekvensgång hos micken, men den låter ändå bäst runt njurläget.

4050 och 414 B-ULS är båda mycket mer "ärliga" och korrekta mickar, ibland kan 414 vara lite "stel" och kall, den ger liksom inget extra tillbaka, svårt att förklara. Jag tror det är det joachime syftar på.

Jag lyckas inte hitta 4050 vs 414 testet på någon disk tyvärr, men Lawsonmicken spelar ändå lite i en annan division.

Laddar upp ett gammalt klipp med endast Lawsonmicken (rörmodellen i njurläge) på allt. 1176 på gitarrplocket och leadsången, sen nåt litet reverb. Ingen EQ på något.

eloflawson.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har du provat den, eller äger du kanske en 4047? Nöjd med den?

För övrigt, är det någon skillnad på den och den vanliga 4047fet förutom riktningsbara karaktäristiken?

Jag har en och är nöjd. Skillnaden ska bara vara valbart upptagningsområde.

Link to comment
Dela på andra sajter

4050 och 414 B-ULS är båda mycket mer "ärliga" och korrekta mickar, ibland kan 414 vara lite "stel" och kall, den ger liksom inget extra tillbaka, svårt att förklara. Jag tror det är det joachime syftar på.

Jag tänker inte direkt i termer som ärlig när jag hör 4050 eller B-ULS- Jag tycker båda mickar har ett fokus i det lägre mellanregistret, vilket sällan är direkt smickrande.

Men i produktion funkar det ofta bra. Överhäng, närmickar, stärkare, akustiska instrument. Lade lite sång med 4050 i förra veckan. Mest för att den stod framme, men jag gillar resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Jag köpte ett matchat par L47or begagnade från USA, men har varit i kontakt med Lawson när jag skulle löda om strömförsörjningen till rätt spänning och de var trevliga och hjälpsamma.

Det är ingen jätteskillnad på rör- och FETversionen. FETen svarar lite snabbare på transienter och har bara njurkaraktären.

Det man missar är att de olika upptagningsmönstrena ger ganska olika frekvensgång hos micken, men den låter ändå bäst runt njurläget.

4050 och 414 B-ULS är båda mycket mer "ärliga" och korrekta mickar, ibland kan 414 vara lite "stel" och kall, den ger liksom inget extra tillbaka, svårt att förklara. Jag tror det är det joachime syftar på.

Jag lyckas inte hitta 4050 vs 414 testet på någon disk tyvärr, men Lawsonmicken spelar ändå lite i en annan division.

Laddar upp ett gammalt klipp med endast Lawsonmicken (rörmodellen i njurläge) på allt. 1176 på gitarrplocket och leadsången, sen nåt litet reverb. Ingen EQ på något.

tack för ljudklippet. bra låt förövrigt! Känner mig helt hooked på L47an nu, men det är mycket pengar för en fattig student.

Måste bara fråga hur du gjorde med tull och moms när du handlade från usa?

Jag sitter och kollar på 414b-uls på ebay nämligen. Hur mycket gav du för dina?

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

tack för ljudklippet. bra låt förövrigt! Känner mig helt hooked på L47an nu, men det är mycket pengar för en fattig student.

Måste bara fråga hur du gjorde med tull och moms när du handlade från usa?

Jag sitter och kollar på 414b-uls på ebay nämligen. Hur mycket gav du för dina?

Mina ULS mickar var en kompisgrej, jag vet inte riktigt vad jag betalade.

Ett rimligt begpris i sverige borde väl vara runt 5 tusen styck.

Det finns nog ingen möjlighet att fiffla med tull och moms när du beställer direkt av Lawson.

Dessutom är det en ny vara, så du ska ju betala moms på den precis som man brukar göra.

Det finns många bra mickar under 10, L47an är en av de "mjukare" jag testat (därav intressant på bla sång och acke).

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Jag har en och är nöjd. Skillnaden ska bara vara valbart upptagningsområde.

Okej kul att höra. 🙂 Hur tycker du den funkar på sång? och har du provat rundtagande eller åttan?

måste då fråga om du provat och på så vis jämfört den med 414b-uls?

Redigerat av letsleave
Link to comment
Dela på andra sajter

letsleave (oregistrerad)

Mina ULS mickar var en kompisgrej, jag vet inte riktigt vad jag betalade.

Ett rimligt begpris i sverige borde väl vara runt 5 tusen styck.

Det finns nog ingen möjlighet att fiffla med tull och moms när du beställer direkt av Lawson.

Dessutom är det en ny vara, så du ska ju betala moms på den precis som man brukar göra.

Det finns många bra mickar under 10, L47an är en av de "mjukare" jag testat (därav intressant på bla sång och acke).

okej, hittade några på ebay för runt 7-8000, inom eu så då blir det ju inga extra kostnader.

at 4047MP låg i samma prisklass så det blir ett svårt val. gaah

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...