Jump to content
Annons

KRK VXT8 VS ADAM A8X


ScottMillien

Recommended Posts

står inför ett val nu, antigen är det VXT8 eller adam a8x. som jag upplevt så är det mer bas och tryck i vxt8 jämfört med adam a8x.

men att adam a8x har mindre bas, rakare ljud.

jobbar mycket med POP/house och POP / balad. har ni några erfarenheter av A8X eller VXT8 ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan ju ställa ner basen i vxt8:an

http://www.soundonsound.com/sos/aug08/articles/krkvxt6vxt8.htm

antar du har ett mycket bättre prisläge än adam?

brukar aldrig rekommendera krk egentligen men 40Hz - 22kHz +/-1.5dB är bra värden å med en kontrollerbar bas kan du välja mellan mer eller mindre bas - ditt rum kommer påverka ljudet mycket mer skulle jag tro

hade adam:ena kostat ungefär samma hade dom förmodligen dragit längsta strået men inte nu

och nej, jag har aldrig jobbat med nån av dom

däremot adam a7som jag personligen tycker låter något hypad i högre register

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

står inför ett val nu, antigen är det VXT8 eller adam a8x. som jag upplevt så är det mer bas och tryck i vxt8 jämfört med adam a8x.

men att adam a8x har mindre bas, rakare ljud.

jobbar mycket med POP/house och POP / balad. har ni några erfarenheter av A8X eller VXT8 ?

Är också inne på samma spår. Ingen annan som har erfarenhet av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du med "hypad" i högre register?

förstärkt - mer av - excitad - som en vit yta som inte bara är vit utan har lite glitter också

men det är bara mitt intryck - jag kan inte säga att det verkligen är

det finns väl fortfarande ingen vettig mätning publicerad på dom här jäklarna.... eller hade joaquin nån sån...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom AX-modellerna är försedda med en ny, förbättrad diskant, så är det kanske inte så meningsfullt att blanda in den gamla A7-modellen i diskussionen...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

var inte den bra menar du?

Visst var den det (annars hade den knappast kunnat få så många utmärkelser som den fick eller bli så otroligt populär som den blev...), men den nya är ännu bättre. Allting kan ju, som bekant, förbättras.

Inte för att jag har upplevt någon hypad diskant i den gamla modellen heller, men hur man uppfattar ljud kan ju bero på olika saker.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte använt Adams A8, däremot A7 och KRK VXT8.

VXT8 är ganska biffig i ljudet. Deras svagaste punkt är registret kring 2 kHz. Jag upplever att det tar ett tag att lära sig sätta sång i dem.

A7 skulle jag kunna tänka mig att arbeta med i radio/tv/video- och ljudredigering men jag tycker inte dom håller för mix. Blir lite för tunt i det lägre registret för min smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag kan tyvärr inte jämföra med KRK VXT8 eftersom jag aldrig lyssnat på dem, men fasiken vad nöjd jag är med mina Adam A8X!!

Visserligen bytte jag upp mig från ett par ganska små Fostex, men jag kan ju säga att jag blir nästan lite lycklig varje gång jag lyssnar på mina A8X :rolleyes:

Redigerat av Ridpojken
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

alla som säger att studio monitorer låter så himla bra hit o dit, studio monitorer är ju inte till för att låta bra, kan inte folk bara fatta att det är hur ÄRLIGA du tycker att dom är som avgör hur bra dom är, "jag köpte en fotboll igår den kostar 1000 kr men den luktar helt OTROLIGT gott så det förstår man, du borde testa den" lixom det är lika knasigt som den spalten, dom är inte till för att LYSSNA på musik med visst sen om ni tycker dom låter "bra" är väl upp till er man jag anser att man är puckad i huvudet om man köper en studio monitor för 10 000 kr för att den låter bra. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

alla som säger att studio monitorer låter så himla bra hit o dit, studio monitorer är ju inte till för att låta bra, kan inte folk bara fatta att det är hur ÄRLIGA du tycker att dom är som avgör hur bra dom är

men tjena

visst har du rätt - men faller själv i samma fälla att säga "som avgör hur bra dom är" 🙂

men poängen är viktig: monitorer ska ge så korrekt lyssning som möjligt

"bra" lyssning kan betyda korrekt, men också förskönande - ofta upplevs korrekt lyssning också som "bra" ljud (åtminstone om inspelningen är bra)

det gäller som sagt att man har koll på vad man är ute efter

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...