Jump to content
Annons

Hur gör han detta?


bonsoirjohnjohn

Recommended Posts

Tja, i nästan alla mina favoritlåtar så finns nån variant av detta med:

http://www.youtube.com/watch?v=zY5Xe9D14E4

Lyssna på den hi-hat-aktiga "klock"-grejen mellan 0:16 - 0:47 och hur liksom tempot ändras på den.

Sådant har jag hört i flera av mina favoritlåtar, men jag kan inte förmå till att förstå hur detta görs. Men jag skulle så jävla gärna vilja veta hur de gör.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja, i nästan alla mina favoritlåtar så finns nån variant av detta med:

http://www.youtube.com/watch?v=zY5Xe9D14E4

Lyssna på den hi-hat-aktiga "klock"-grejen mellan 0:16 - 0:47 och hur liksom tempot ändras på den.

Sådant har jag hört i flera av mina favoritlåtar, men jag kan inte förmå till att förstå hur detta görs. Men jag skulle så jävla gärna vilja veta hur de gör.

det finns en plugg som gör såna lite random grejer

kommer inte ihåg vad den heter tyvärr

Link to comment
Dela på andra sajter

det där låter som att man har lekt med kvantisering och delay. skulle jag tippa på.

Kan du förklara lite mer ingående för en noob? 🥰

EDIT: Jag vet vad kvantisering och delay är, men om du kan beskriva hur man skulle kunna göa det smidigt utan att behöva editera varenda not för hand, gärna om man kan koppla det till några fysiska reglage som man kan vrida på.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara lite mer ingående för en noob? 🥰

EDIT: Jag vet vad kvantisering och delay är, men om du kan beskriva hur man skulle kunna göa det smidigt utan att behöva editera varenda not för hand, gärna om man kan koppla det till några fysiska reglage som man kan vrida på.

Automatisering är din vän

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag hör det så är de bara olika underdelningar. om "delayklockan" är pulsen så kommer hihat in med fjärdedelstrioler som sen saktas ner efter ett tag. de ska gå att kvantisera i olika underdelningar det heter förresten tuplet på engelska. 5,7 och 9 finns det i logic. just fjärdedelstrioler kan du göra på ett annat sätt ändra griden från 16 till 12 (sitter under taktarten som oftast står på 4/4) sen ritar du in en hihat vid varannat gridsteck. Rita gör du i piano roll. kom ihåg att ändra tillbaks griden sen oxå annars kan de bli knas. de finns säkert lättare sätt att göra de på oxå men så skulle jag göra. skriv om du inte får tiil de.

kanske fick för mej massa saker nu men visst satt du på logic?

Redigerat av pajf87
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...