Jump to content
Annons

Stereoinspelning av ak gitarr.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Tänkte lägga om en ak gitarr i låten jag håller på, ska kosta på nya strängar, kan det va värt då låten är bra. Gitarren är nu insp med M/S stereo, första gången jag fick till det, använde en TLM102 och en 8-kopplad NT2-A. Låter bra och brett, men ändå lite skumt. Och när jag blandar monokanalen med stereokanalen blir ljudet lite starkare i ena kanalen. Har fått till väldigt snyggt gitarrljud förr med cardoid A/B-upptagning, och nu velar jag vad som är bäst...? Det är en ganska lugn men tung låt med bas, elgitarr och tunga trummor som de andra instrumenten, lite som Neil Young o Crazy Horse låter det.😊 Hela dan försvinner väl innan jag bestämt mig.

Edit: Jag vill ha enbart en ak gitarr, inte tex två utpanorerade. Dubbat gillas inte.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur vill du det ska komma ut? Det är ju det som styr vilket val du gör. Om du gillar soundet du får från A/B uppmickning så kör på den då? Men testa de olika och lär dig höra hur de låter så kommer du slippa testa i framtiden utan då vet du vad du ska välja för att nå det resultat du vill.

Jag har tillbringat mycket tid på att lyssna på olika stereouppmickningar och riktningskänsligheter, och det har man igen när det är dags för inspeling.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jo, testa är ju det som gäller. Men ändå, M/S stereo är inte det lite konstlat? Ska rigga för A/B och jämföra med det jag redan har spelat in. Då hör jag väl ganska snart vad som är värt att lägga ner en perfekt tagning på. Jag kan säkert få M/S-ljudet att låta bättre också om jag är noga.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag läser om ditt problem med M/S igen så slår det mig att du kanske glömt att fasvända den ena "Side"-kanalen?

http://upload.wikime...b/MS_Stereo.png

Nej då. Då blir det ju noll stereo. Det är nog inget problem alls, det är bara jag som funderar lite för mycket. Nu har spelat tamburin så jag är illröd om vänsternäven trots tjocka grovarbetarhandskar. Men det var det värt, nu svänger den lätt statiska hihaten mer. Och helheten förstås. Ett fasansfullt instrument att spela. blink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som Gilbert att allt inte står rätt till med M/S-matrisen. Lägg upp ett klipp. Lägg gärna upp de separata kanalerna också så att det finns möjlighet att felsöka.

M/S brukar sällan låta konstigt, rätt utförd. Däremot kan det finnas andra, mer lämpliga uppmickningsmetoder. Det behöver heller inte vara två likadana mickar, vilket är en bra förutsättnign vid t ex Blumlein, X/Y eller A/B.

Jag tycker till exempel att det är intressant att micka akustisk gitarr med mickar på två olika ställen. Den ena en bit framför och den andra ovanför högra axeln eller vid sadeln på halsen. Sedan kan man, om man vill, panorera ut dem lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror som Gilbert att allt inte står rätt till med M/S-matrisen. Lägg upp ett klipp. Lägg gärna upp de separata kanalerna också så att det finns möjlighet att felsöka.

M/S brukar sällan låta konstigt, rätt utförd. Däremot kan det finnas andra, mer lämpliga uppmickningsmetoder. Det behöver heller inte vara två likadana mickar, vilket är en bra förutsättnign vid t ex Blumlein, X/Y eller A/B.

Jag tycker till exempel att det är intressant att micka akustisk gitarr med mickar på två olika ställen. Den ena en bit framför och den andra ovanför högra axeln eller vid sadeln på halsen. Sedan kan man, om man vill, panorera ut dem lite.

Orkar nog inte göra en mix och bränna på cd med bara det, jag vet att jag inte gjort fel. Lyssnar man enbart på de två fasvända kanalerna från 8-micken blir det nog lite skumt även i en riktig dyr studio. Med bägge mickarna igång låter det bara brett.

Bäst ljud har jag fått med två olika mickar TLM102 plus NT1-A i en sorts A/B med Neumannen lite närmare.

Fast nu har jag petat dit en orgel på låten också, så lägger jag om ak-gitarren kanske det blir med bara en mick, åsså panorerar jag isär akusten och orgeln åt varsitt håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte lägga om en ak gitarr i låten jag håller på---. Det är en ganska lugn men tung låt med bas, elgitarr och tunga trummor som de andra instrumenten, lite som Neil Young o Crazy Horse låter det. Hela dan försvinner väl innan jag bestämt mig.

Det tar sån tid!... ☺️ Men det får det göra när vi talar om Neil Young & Crazy Horse. Andakt.

Nu har spelat tamburin så jag är illröd om vänsternäven trots tjocka grovarbetarhandskar. Men det var det värt, nu svänger den lätt statiska hihaten mer. Och helheten förstås. Ett fasansfullt instrument att spela.

Du beskriver så inlevelsefullt, målande och realistiskt. Alltid kul.

Bäst ljud har jag fått med två olika mickar TLM102 plus NT1-A i en sorts A/B med Neumannen lite närmare.

Inte för att jag har så stor erfarenhet av uppmikning men olika avstånd på mickar tycker jag fungerar för mig oftast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många mickar har du?

Sätt en framför guran, nånstans där du får bra balans. Finns det en inbyggd i guran så lajna oxå. Sen mickar du upp hörnen framför dig i rummet! Prova ska du se 😉

Tror nog jag har tio bra mickar. Jag har även förr spelat in med en mono TLM102 ganska nära vid 12te bandet snett in mot ljudhålet, sen två st NT1-A i stereo ca en knapp meter ut i vinkel. Gitarrenas ljud, både ak o el är nog det enklaste när jag tänker efter. Trummor är en svårare nöt. Nu har dotterns fästman anmält att han absolut vill lägga helt nya trummor, alltihop. Men kan han hålla denna långsamma takt exakt utan att bära iväg? Svårt tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Nilsson,

har du testat X/Y med småmebransmickar?

Själv har jag helt gått över till småmembranare när jag kör stereoinspelning

och tycker att det nästan jämt blir bättre.

Jag kör dock Omni A-B men det kräver ett bra rum eller dämpning av ett dåligt rum.

Mvh Omni

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Nilsson,

har du testat X/Y med småmebransmickar?

Själv har jag helt gått över till småmembranare när jag kör stereoinspelning

och tycker att det nästan jämt blir bättre.

Jag kör dock Omni A-B men det kräver ett bra rum eller dämpning av ett dåligt rum.

Mvh Omni

Ja, med de två CM3 jag har. Men tycker inte de låter alls lika bra som två st NT1-A, eller absolut inte som TLM102. Synd att jag bara har en av den. Den är bäst till allt. Måste ha en till, så är det ju bara. Om man bara inte vore så gammal och ful, då skulle jag lätt ha prostituerat mig för att få fler Neumannar! tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...