Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har en Toneport UX2 och jag funderar på att byta ut den. Eftersom jag har en tokbra dator men ändå tycker jag inte att min latency är tillräckligt bra. Jag har rapotordiskar, 8 gb RAM, quad processor etc etc. Min brorsa är datasnille och satte ihop en dator för ett två år sen som var lika bra som en mkt dyrare stationär mac.

Jag tycker att det som finns på Toneporten är bra: http://line6.com/toneportux2/specifications.html

Jag har en fantommatad mic ingång, jag kan koppla in en bas och en gitarr, jag kan koppla in mina monitorer, mina hörlurar och på baksidan kan jag koppla in min korg micor korg xl.

Det jag har i minstudio är ett edirol klav, en novation zero sl, ett par genelec, två par hörlurar AKG och min microkorg. Det är väl typ allt jag vill ha, kanske ska jag köpa en monomaschine: http://www.elektron.se/products/monomachine och kanske ska jag köpa en till midikontroller, typ nåt att styra KONG i reason med.

Jag kör PC, men ska också köpa en macbook pro och ljudkortet får gärna funka med den också. Jag använder reason och record.

Det ska vara en en-mans studio, kommer inte spela in ett band tillsammans. Och jag har just nu latency 7 i input, och 12 i output. (Varför högre på det ena?) och en av demolåtarna i record har knastrat i uppspelning lite. Men då har jag förvisso haft massa andra grejer öppna också i webrowser, osv.

Ja, om ni vill veta nåt mer, så fråga gärna. Jag har inget speciellt pris som jag kan tänkas betala. Men gärna runt 2000 kanske, och helst inte över 4000.

Skitschysst om jag kan få hjälp. Jag är inte bra på datorer och behöver verkligen hjälp. Annars kommer jag köpa fel.

• 2 veckor senare...
Annons
Postat

RME's ljudkort är ofta rätt har jag förstått. I alla fall när det gäller pålitlighet, stabilitet,

gjutna drivrutiner och låg latency. Även inom USB.

Postat (redigerat)

?

Fattade inte vad du frågade, men jag printscreenade mina inställningar:

93392169.png

79562451.png

Det är ju inget jag märker av direkt, men ibland kan det hacka lite i ljudet med tunga projekt och det tycker jag inte det borde med tanke på att jag har så bra dator. Hoppas du fattar/fick svar..?

EDIT: kan ju tillägga att jag typ bara kört lite på känn med inställningarna, har inte orkat sätta mig in om det är bra inställningar. Men det kanske ni andra kan se?

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Postat
93392169.png

8-12 ms latency är inte ovanligt med USB-ljudkort.

Firewireljudkort ger bättre latency och snor inte så mycket datorkraft som USB, men allra bäst latency får du med interna kort som Claes säger.

Notera att det kan bli bättre latency om du sätter i USB-ljudkortet i en dator med Mac OS X jämfört med en dator med Windows (ledsen PC-vänner att jag trampar några tår). 🙂

Kanske ska du sätta UX2:an till kommande Macen och köpa ett PCI-ljudkort till PC:n?

Postat
Hoppas du fattar/fick svar..?

du tycker inte 19ms märks å det hackar lite vid tunga projekt...?

vad är problemet?

låg latency behöver du bara vid inspelning - när du sen mixar kan du ändra inställningarna så det inte hackar

Postat

8-12 ms latency är inte ovanligt med USB-ljudkort.

Firewireljudkort ger bättre latency och snor inte så mycket datorkraft som USB, men allra bäst latency får du med interna kort som Claes säger.

Notera att det kan bli bättre latency om du sätter i USB-ljudkortet i en dator med Mac OS X jämfört med en dator med Windows (ledsen PC-vänner att jag trampar några tår). 🙂

Kanske ska du sätta UX2:an till kommande Macen och köpa ett PCI-ljudkort till PC:n?

Det var en bra idé! Det ska jag verkligen tänka på! Va skönt, du kanske löste det här nu, tackar tackar 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.