Jump to content
Annons

Vocodern tonar ut sången på bara några sekunder


Aleph

Recommended Posts

Det är första gången jag ger mig på vocodern, så jag är lite vilse för tillfället. Men jag har utgått ifrån en tutorial från Ask: "Music Production With Reason 4."

Där har jag följt deras exempel när det gäller att sätta en vocoder på en sång som är slicad via ReCycle och sedan körd via en Rex.

I exemplet börjar de med en Line Mixer 6:2

Sedan en Vocoder där Output:ens Left/Right går till Line Mixerns Audio In Left/Right

Efter det kommer Rexen där Main Output "Left" kopplas till Vocoderns Modulator Input

Sist kommer en Thor som kopplas från sin Audio Output. Där går 1 Mono/Left till Vocoderns Carrier Left och sedan går Thor:ens "2 Right" till Vocoderns Carrier "Right".

Jag kan tillägg att jag byggt allt detta i en Combinator där jag skickar Line Mixerns "Master Out"-kanaler till Combinatorns "From Device Left/Right"-kanaler. Kan det vara där problemet ligger?

Problemet jag får är att när jag trycker ner tangenten på klaviaturen så spelas inte hela samplen (sången) upp. Den bara startar för att sedan snabbt fada ut.

Försöker jag "Copy Loop to track" i Rexen så försvinner ljydet helt och inget av samplen hörs.

Vad kan jag ha gjort för fel?

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dra upp sustain till max på Thor då.

Ah det funkade, fast bara om jag spelar på klaviaturen. Kopierar jag spåret till tracks, så försvinner ljudet. Ser dock att vocodern reagerar på att någonting spelas upp, men inget ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det funkade mycket bättre om jag skippade Combinatorn. Problemet är bara att effekten blir i pannad åt vänster. Hur gör jag för att få den stereo?

Nu kör jag efter ett annat exempel. Först en Rex och sedan vocoder och sist en subtractor. Men även i det exemplet kopplar dom subtractorn (som i Thorens fall)via "Main" till vocoderns vänstra carrier. Varför lägger dom den åt vänster? Låter ju ganska skevt. Går det att få effekten i stereo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Subtractor är mono, dvs. den kan bara kopplas till vänster carrieringång. Koppla bort den högra kanalen från vocodern till mixerbordet. Annars tror mixerbordet att signalen är stereo fast den egentligen är monosignal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah det funkade, fast bara om jag spelar på klaviaturen. Kopierar jag spåret till tracks, så försvinner ljudet.
Om du laddar upp en liten exempelfil så kan jag säga vad du har gjort fel.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ah det funkade, fast bara om jag spelar på klaviaturen. Kopierar jag spåret till tracks, så försvinner ljudet. Ser dock att vocodern reagerar på att någonting spelas upp, men inget ljud.

Synthen måste spela samtidigt! Rita in eller spela in en not för synthen så kommer ljudet fram. Carriern (synth) är det som egentligen hörs när man använder vocodern. Modulator (röst) är det som formar ljudet. Altså både carrier och modulator måste spela samtidigt. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...