Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Utrymmet pÄ min Macbook Pro-hÄrddisk börjar sakta men sÀkert tryta och jag har planer pÄ att investera i nÄgon form av masslagring för mina Logic och Pro-Tools projekt, samt mitt samplebibliotek. Jag vill sjÀlvklart kunna köra allt direkt ifrÄn disken (vet att det kan uppstÄ vissa problem i Pro-Tools) utan att behöva flytta runt en massa filer och för att kunna flytta mina projekt mellan arbetsstationer.

Är typen bĂ€rbara USB 2.0-diskar tillrĂ€ckligt snabba för ett bra arbetsflöde eller ska man definitivt köra pĂ„ Firewire? Kör med ett firewire-interface sĂ„ en USB-disk hade varit det smidigaste för mig.

///Calle

Annons
Postat

Utrymmet pÄ min Macbook Pro-hÄrddisk börjar sakta men sÀkert tryta och jag har planer pÄ att investera i nÄgon form av masslagring för mina Logic och Pro-Tools projekt, samt mitt samplebibliotek. Jag vill sjÀlvklart kunna köra allt direkt ifrÄn disken (vet att det kan uppstÄ vissa problem i Pro-Tools) utan att behöva flytta runt en massa filer och för att kunna flytta mina projekt mellan arbetsstationer.

Är typen bĂ€rbara USB 2.0-diskar tillrĂ€ckligt snabba för ett bra arbetsflöde eller ska man definitivt köra pĂ„ Firewire? Kör med ett firewire-interface sĂ„ en USB-disk hade varit det smidigaste för mig.

///Calle

Om du ska jobba mot disken, absolut FW (helst E-sata, dÄ gÄr det undan). Om bara för lagring sÄ spelar det givetvis mindre roll.

Postat

Okej okej 🙂 Ă€r det bara nĂ„got jag har fĂ„tt för mig eller kan man med vissa hĂ„rddiskar koppla sitt interface först direkt in i hĂ„rddisken och sen hĂ„rddisken vidare till datorn?

Postat

Okej okej 🙂 Ă€r det bara nĂ„got jag har fĂ„tt för mig eller kan man med vissa hĂ„rddiskar koppla sitt interface först direkt in i hĂ„rddisken och sen hĂ„rddisken vidare till datorn?

Min erfarenhet (Àven om jag kör PC, inte mac): Jag har en FW-disk och ljudkortsdito. Jag provade att koppla dem som du beskriver (det gÄr, rent "fysiskt"), men det funkade inte bra. Lagg och knaster. Min lösning blev ett PCMCIA-kort för att fÄ ytterligare FW till datorn.

tjing

Postat

Har du Gigabit LAN, sÄ kan det ocksÄ vara ett alternativ med en LAN-disk. Interfacet Àr nÄgot snabbare Àn Firewire400, sÄ det borde funka bra, Àven om det kanske kan brÄka om inte drivrutinerna för nÀtverkskortet Àr riktigt bra.

Postat

Jag skulle hellre vÀlja en USB-disk Àn en NAS/LAN-disk.

Jag brukar starkt rekommendera Western Digital MyBook Studio Edition II. TvÄ hÄrddiskar i RAID. Firewire 800 + USB + eSATA-kontakter

Prova Firewire-kontakten först. Om överföringen inte rÀcker till, flytta till USB-porten istÀllet.

Postat

Jag skulle hellre vÀlja en USB-disk Àn en NAS/LAN-disk.

Jag brukar starkt rekommendera Western Digital MyBook Studio Edition II. TvÄ hÄrddiskar i RAID. Firewire 800 + USB + eSATA-kontakter

Prova Firewire-kontakten först. Om överföringen inte rÀcker till, flytta till USB-porten istÀllet.

Jag skulle definitivt prova eSATA-kontakten först. 😉

Postat
Jag skulle definitivt prova eSATA-kontakten först. 😉

Men det finns visserligen inte pĂ„ trĂ„dskaparens MBP 😉

Är det 17" MBP finns det ExpressCard om han vill stoppa i ett kort med eSATA.

Postat

Men det finns visserligen inte pĂ„ trĂ„dskaparens MBP 😉

Sant, tÀnkte mer generellt dÄ andra kanske lÀser trÄden.

Är det 17" MBP finns det ExpressCard om han vill stoppa i ett kort med eSATA.

Absolut. En bra lösning.

Postat

USB 3.0 Àr ju pÄ ingÄng, men 2.0 Àr inte lÄngsamma, borde inte lagga sÄ vÀrst mycket.

Postat

USB 3.0 Àr ju pÄ ingÄng, men 2.0 Àr inte lÄngsamma, borde inte lagga sÄ vÀrst mycket.

Del av problemet med USB 2.0 Àr att grÀnssnittet Àr CPU-beroende.

Postat

Rekomenderar trÄdskaparen att lÀsa informationen som stÄr att finna i följande trÄd: https://www.studio.se/index.php?showtopic=80364&st=0&p=1146485&&do=findComment&comment=1146485 INNAN denne skaffar sig en FireWire-disk.

Borde inte vara nĂ„gra större problem att köra via USB 2.0 men skiter sig allt via FireWire föreslĂ„r Linus en utmĂ€rkt produkt som tillĂ„ter vidare expansion för trĂ„dskaparens MBP 🙂 Har inte koll pĂ„ om eSATA kĂ€kar mĂ€ngder av CPU eller inte men det finns det sĂ€kert nĂ„gon annan som har bĂ€ttre koll pĂ„. FireWire kĂ€kar inte CPU-kraft i vilket fall men om trĂ„dskaparen vill anvĂ€nda FireWire bör denne skaffa sig ytterligare en FireWire-kontroller via ett PCMIA-kort till sin MBP 17".

Postat

Har inte koll pÄ om eSATA kÀkar mÀngder av CPU eller inte men det finns det sÀkert nÄgon annan som har bÀttre koll pÄ.

eSATA fungerar precis som en vanlig intern disk, eftersom den sitter kopplad direkt pĂ„ en SATA-kontakt pĂ„ moderkortet. Ingen extra belastning, utan den tveklöst snabbaste och bĂ€sta varianten för externa diskar. 🙂

Postat

Tack för alla svar! MĂ„nga rekommendationer om eSATA och SATA-hĂ„rddiskar hĂ€r, men sĂ„vitt jag förstĂ„r Ă€r det kanske varken sĂ„ bra eller smidigt att bĂ€ra med sig. Eller har jag fel? Är de ömtĂ„liga?

Postat

Det Àr samma sorts diskar som sitter inbyggda i datorerna, sÄ de Àr varken mer eller mindre ömtÄliga Àn andra.

Man bygger helt enkelt in valfri disk i ett externt kabinett, som t ex detta: http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=87&WorldID=4&websiteLang=en .

Postat

eSATA fungerar precis som en vanlig intern disk, eftersom den sitter kopplad direkt pĂ„ en SATA-kontakt pĂ„ moderkortet. Ingen extra belastning, utan den tveklöst snabbaste och bĂ€sta varianten för externa diskar. 🙂

Tack för förtydligandet Claes! 🙂

Postat

Det Àr samma sorts diskar som sitter inbyggda i datorerna, sÄ de Àr varken mer eller mindre ömtÄliga Àn andra.

Man bygger helt enkelt in valfri disk i ett externt kabinett, som t ex detta: http://www.revoltec.net/revoltec.net/index.php?StoryID=7&ArticleID=87&WorldID=4&websiteLang=en .

Okej! SÄ för att detta ska fungera för mig behöver jag köpa en intern hÄrddisk, ett externt kabinett och ett express card för SATA. NÄgot tips pÄ var man kan fÄ tag pÄ ett sÄdant express card?

Postat
NÄgot tips pÄ var man kan fÄ tag pÄ ett sÄdant express card?
Hold your horses.

Vilken generation av MacBook Pro har du? Har den ExpressCard?

Postat (redigerat)
Av dessa Àr det bara Lycom EK-102R5 jag skulle rekommendera eftersom det Àven tillverkas Macdrivrutiner för det.

(Jag har den kontrollern sjÀlv i en kartong, men anvÀnder numera ett kontrollerkort med 1 FW400+2 USB istÀllet. Det passade lite bÀttre för mitt behov.)

Jag skulle undvika Hitachi.

Jag skulle vÀlja WD Caviar Black, i andra hand Samsung SpinPoint F3.

Jag skulle undvika Mapower, har sett och sjÀlv haft för mÄnga chassin frÄn dem dÀr kontrollern gÄtt sönder och sabbat innehÄll pÄ en annars fungerande disk.

Jag noterar ocksÄ att det inte finns nÄgra chassin dÀr som har bÄde eSATA och Firewire.

Redigerat av Linus
Postat

Av dessa Àr det bara Lycom EK-102R5 jag skulle rekommendera eftersom det Àven tillverkas Macdrivrutiner för det.

Är det sĂ„ illa att alla de andra inte funkar till Mac överhuvudtaget?

Postat

Är det sĂ„ illa att alla de andra inte funkar till Mac överhuvudtaget?

Jag sÄg sen att ytterligare en modell hade Sil3132 i namnet, dÄ Àr det SiliconImage 3132 chipset och dÄ finns det Macdrivrutin.

Postat

Okej! Nu kĂ€nns det som att jag har tillrĂ€ckligt pĂ„ benen för att köra pĂ„ detta. Tack sĂ„ mycket för alla tips! 🙂

///Calle

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.