JohnRick Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 Ska föra över 140 GB musik från en extern seagate 7200rpm till min interna HD på 7200rpm som sitter i en ny DELL XPS 8100. Tänkte därför använda mig av en e-sata-kabel vilket förvisso går utmärkt - ett tag. Om jag försöker mig på att föra över mappar över 1GB ca så hänger överföringen sig, sedan får jag dra ut kabel och koppla in den externa HD igen. Varför?? Är det något med läs-/skrivhastigheten mellan de två som inte synkas? Båda är ju friska och sunda med samma varvtal. Är det ngn inkompatibilitet med kabeln (fast då borde det ju inte gå att föra över filer överhuvudtaget)?
JohnRick Postat 22 oktober 2010 Trådstartare Postat 22 oktober 2010 Du får nog kolla upp det med HD tune, eller kolla om du kan ändra cache-minnet i enhetshanteraren - alternativt under egenskaper för disken (den externa alltså).
debatt Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 (redigerat) Jag råkade ut för samma grej. Fast motsatt håll ska jag lägga till In -> Ext. Löste det genom att stänga av antivirusprogrammet. På min första dator hade jag nåt liknande, från extern SCSI till min interna E-IDE hdd. Buffertminnet fylldes på för snabbt i min interna så den slog bakut. Redigerat 22 oktober 2010 av debatt
JohnRick Postat 22 oktober 2010 Trådstartare Postat 22 oktober 2010 Jag råkade ut för samma grej. Fast motsatt håll ska jag lägga till In -> Ext. Löste det genom att stänga av antivirusprogrammet. På min första dator hade jag nåt liknande, från extern SCSI till min interna E-IDE hdd. Buffertminnet fylldes på för snabbt i min interna så den slog bakut. Will try det där med AV-programmet! Fast misstänker ändå att det är ngt med att buffertminnet blir fullt för snabbt och att disken går in i väggen.
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 Jag har aldrig råkat ut för problem med eSATA. Det sitter ju direkt på den interna SATA-bussen, så du borde i så fall få problem med att kopiera mellan två interna diskar också... Även om det är olika hastighet på diskarna så ska det inte ha någon betydelse, utan det ska alltid bli rätt. Antivirus kan förstås ställa till en del eftersom de kan fördröja filer medan de tuggas igenom av programmet under kopieringen, men det är förstås svårt att säga.
JohnRick Postat 22 oktober 2010 Trådstartare Postat 22 oktober 2010 Tänkte bara meddela att båda diskarna ser friska ut, och antivirusprogrammet är avstängt. Jag kan föra över en fil på 700MB ca, men så fort den går upp till 1.5GB i ett svep så hänger sig överföringen och jag får börja om. Det blir snabbare med USB2.
Claes Holmerup Postat 22 oktober 2010 Postat 22 oktober 2010 Det låter helskumt. Jag kopierade nyligen över ett ljudbibliotek på över 300GB och en helv.... massa filer, i ett svep till en intern SATA-disk, från en disk som jag satte i en eSATA-låda.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.