Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har bara 1 FireWire-port men behöver 2 på min i Mac.

Kör ljud kortet M Audio ProFire 610 i en FireWire-port och tänkte köra PowerCore med går det ? och hur gör man det saknas en port. 😊

Kastar in en ny låt med för ris eller ros som är under arbete Bumpy Day... >>> Tripman

Annons
Postat (redigerat)

I min iMac har jag två FW-portar. En FW400- och en FW800port men dessa delar på samma FW-kontroller (buss). Gissningsvis sitter du på en nyare iMac och då har du en FW800-port.

Kräver M Audio ProFire 610 eller PowerCore en egen dedikerad Firewire-kontroller? Om så är fallet är du tyvärr tvungen att välja bort en av de alternativt byta ljudkort om PowerCore INTE kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller och du under alla omständigheter måste ha en PowerCore.

Ifall varken M Audio ProFire 610 eller PowerCore kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller så seriekoppla de båda enheterna via din FW800-port. Det ser ut som att PowerCore har tre st FW400-portar och att M Audio ProFire 610 har två FW400-portar.

FW800 --> kabel --> FW400 --> Ljudkort --> PowerCore. I denna kedja kommer ljudkort och PowerCore att dela på bandbredden FW400.

Om du äger en nyare iMac klarar du dig kanske utan PowerCore för att undvika eventuella problem mellan ljudkort och PowerCore?

Redigerat av Implasticyde
Postat (redigerat)

I min iMac har jag två FW-portar. En FW400- och en FW800port men dessa delar på samma FW-kontroller (buss). Gissningsvis sitter du på en nyare iMac och då har du en FW800-port.

Kräver M Audio ProFire 610 eller PowerCore en egen dedikerad Firewire-kontroller? Om så är fallet är du tyvärr tvungen att välja bort en av de alternativt byta ljudkort om PowerCore INTE kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller och du under alla omständigheter måste ha en PowerCore.

Ifall varken M Audio ProFire 610 eller PowerCore kräver en egen dedikerad FireWire-kontroller så seriekoppla de båda enheterna via din FW800-port. Det ser ut som att PowerCore har tre st FW400-portar och att M Audio ProFire 610 har två FW400-portar.

FW800 --> kabel --> FW400 --> Ljudkort --> PowerCore. I denna kedja kommer ljudkort och PowerCore att dela på bandbredden FW400.

Om du äger en nyare iMac klarar du dig kanske utan PowerCore för att undvika eventuella problem mellan ljudkort och PowerCore?

Först tack för ditt svar.

Ser ut som jag har En FW 800 på min iMac och på ljud kortet 2 stycken FW 400.

Så du tror att det funkar med att jag bara kopplar in PowerCore kortet till mitt ljudkort FW 400 och ljud kortet kopplat till datorn till FW 800.

Låter bus enkelt men tror du verkligen det ska fungera så lätt?

Var det så du mena?

Tror du verkligen det kommer att rulla stabilt med alla pluggar m.m?

Sitter med Logic 8 och undrar hur stabilt PowerCore rullar i det.

Redigerat av TripMan
Postat (redigerat)

Först tack för ditt svar.

Ser ut som jag har En FW 800 på min iMac och på ljud kortet 2 stycken FW 400.

Så du tror att det funkar med att jag bara kopplar in PowerCore kortet till mitt ljudkort FW 400 och ljud kortet kopplat till datorn till FW 800.

Du behöver en FW800 till FW400 kabel mellan din dator och ditt ljudkort. Fann ingen info om ditt ljudkort eller PowerCore kräver en egen dedikerad FW-kontroller eller inte så jag kan inte svara på om det bör fungerar eller inte 😕
Låter bus enkelt men tror du verkligen det ska fungera så lätt?
OM varken ditt ljudkort eller PowerCore kräver en dedikerad FW-kontroller bör det fungera så lätt ja. Men om det verkligen gör det har jag ingen aning om. Rekommenderar dig att ta kontakt med din lokala musikaffär och be de reda ut det hela genom ett praktiskt prov hos denne.
Tror du verkligen det kommer att rulla stabilt med alla pluggar m.m? Sitter med Logic 8 och undrar hur stabilt PowerCore rullar i det.
Nackdelen med att seriekoppla FW-enheter är att de delar på bandbredden. Detta kan i förlängningen leda till att antingen ditt ljudkort eller PowerCore inte fungerar som tänkt. Upplevde själv detta när jag kopplade in en hårddisk i min FW800-port via FW400 kabel och kopierade över stora mängder data samtidigt som jag spelade upp musik via FW400-porten till mitt ljudkort. Problemet artade sig i att ljudet med tiden "distade" för att tillslut helt dö. Hårddisken hade käkat upp all bandbredd. Gjorde en djupdykning i ämnet som du kan läsa mer om här: https://www.studio.se/index.php?showtopic=46599&st=90&p=735187&&do=findComment&comment=735187.

Har ingen koll på hurvida PowerCore gillar Logic 8 men generellt sett brukar det vara störst chanser att få allt att lira tillsammans genom att ha senaste drivrutiner och programversioner.

EDIT: Förtydligande

Postat
Nackdelen med att seriekoppla FW-enheter är att de delar på bandbredden.
Det gjorde de även när det var två kontakter i datorn. En FW400 och en FW800 men bussen till kortet hade ändå ett tak på 800Mbps.
Postat (redigerat)

Det gjorde de även när det var två kontakter i datorn. En FW400 och en FW800 men bussen till kortet hade ändå ett tak på 800Mbps.

Stämmer bra Linus och anledningen till maximal bandbredd på 800Mbit/s är att FW-portarna i min iMac delar på samma FW-kontroller. Vet att de första Power Mac datorerna hade en TexasInstruments-kontroller för varje FW-port men standard nuförtiden i Mac Pro har jag inte koll på. För iMac är det som sagt en FW-kontroller som styr de FW-portar man har.

EDIT: Förtydligande

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.