Jump to content
Annons

DJ Newbie


I_SoLaTE

Recommended Posts

Jag skulle vilja börja DJ:a. Var börjar man? Förutom att tjacka upp sig på en jävla massa skivor, hur ska man gå till väga?

Och tips på hur man fan man gör. Finns det nån schysst tutorial?

Redigerat av I_SoLaTE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du har alltså bestämt dig för att köra vinyl då? Inte CD eller MP3 ?

Isf så får du skaffa dig två skivspelare (helst direktdrivna). Technics SL 1200 är väl de mest populära. Sen lär du ha en DJ-mixer också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har alltså bestämt dig för att köra vinyl då? Inte CD eller MP3 ?

Isf så får du skaffa dig två skivspelare (helst direktdrivna). Technics SL 1200 är väl de mest populära. Sen lär du ha en DJ-mixer också.

Jag hade väl iofs tänkt att i förlängningen lyckas kombinera de tre. Men från början tänkte jag mig CD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då finns det lite olika saker att välja. Jag skulle rekomendera Denon- eller Pioneer-CDspelare. De gör riktigt bra saker. Det finns två olika sorters CD-spelare:

1061300045729cdj-1000mkii_top_detailpage.jpg

och

1012225416156cmx-5000_detailpage.jpg

Om du köper den förstnämnda så måste du ha två stycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ju vinyl-puritan, så om du har en laptop så hade jag köpt två Technics 1210/1200 spelare, och Stanton Final Scratch eller Ranes motsvarighet. Sedan är det bara att kötta loss och spela MP3or på riktiga turntables.

Men sedan måste jag faktiskt erkänna att Pioneer CDJ-1000 känns jävligt bra, och är väldigt lättjobbade. Absolut den CD-spelaren jag tycker bäst om. Så om du väljer att köra CD så är de valet. Finns en billigare variant också som heter CDJ-800, men jag har hört negativa historier om känslan på dess "skivtallrik". Har dock själv bara kört CDJ-1000 av de två.

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

CDJ-1000 är i särklass bäst.

Men dom kostar omkring 10.000. Styck.

Om du är helt i nybörjarstadiet så kan du köpa en billigare dubbel-cdsplelare. Finns flera fabrikat & dom flesta är helt ok för nybörjare. Sen måste du ju såklart bestämma dig för vilken style du ska köra, där är olika mixers bra för olika ändamål. Behöver du t.ex. killswitchar & scratchfader?

Var bor du? i de flesta större städer finns hyfsade dj-kurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips är att köpa svindyra grejor även om du inte kan nånting, då kommer du må dåligt om du inte lär dig, eftersom alla dina polare kommer mobba dig för att du är en poser. Det har funkat för mig otaliga gånger. Man kan alltså köpa sig kreativitet.

Tycker att du ska satsa på CDJ1000. Eftersom du inte kan nåt än så behöver du inte "vinylkänslan" utan kan gå direkt på den smutsiga digitala marknaden. Dessutom kommer "vinylfantasterna" utrotas snart, och då kommer du ångra att du köpte 1210or för att vara häftig och oldskool.

EDIT: Vill du köpa min mixer? 😄

Redigerat av perdefinition
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Tycker att du ska satsa på CDJ1000. Eftersom du inte kan nåt än så behöver du inte "vinylkänslan"

Det är ju iofs en hel del "vinylkänsla" i cdj-1000.

Det är väl därför dom rekommenderas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att du ska satsa på CDJ1000. Eftersom du inte kan nåt än så behöver du inte "vinylkänslan"

Det är ju iofs en hel del "vinylkänsla" i cdj-1000.

Det är väl därför dom rekommenderas?

Jag menar mer att lägga på nya skivan man köpt, lukta på den, smeka den och smörja in den med mytomspunna rengöringsprodukter. Sen tycker jag inte att det känns lika kul heller. Men en "vinylemulerande" spelare som Cdj1000 är ju ett måste, såna där dubbelspelare från Denon lyder ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Vill du köpa min mixer? 😏

Hehe vad ska du ha för den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl vad för sorts dj du har tänkt å bli. Vill du köra din grej, tex spela feta progresiva 12". Eller vill du bli en komersiel nattklubbs dj. Det sist nämda alternativet är det som brukar generera pengar i o med att det finns fler sådana jobb att få. Så satsar du på detta tycker jag det räcker om du köper nån gamal Denon 2100, 2600 tex och en hygglig mixer skulle föreslå Pioneer där. Sen laddar du ner all musik du tycker är bra å sätter dig hemma å övar. När du sen fått koll på läget musik å mixning så är det bara att ränna runt till nattklubbarna å söka jobb. Antagligen får du börja spela på ganska pissiga hak å jobba dig uppåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är väl vad för sorts dj du har tänkt å bli. Vill du köra din grej, tex spela feta progresiva 12". Eller vill du bli en komersiel nattklubbs dj. Det sist nämda alternativet är det som brukar generera pengar i o med att det finns fler sådana jobb att få. Så satsar du på detta tycker jag det räcker om du köper nån gamal Denon 2100, 2600 tex och en hygglig mixer skulle föreslå Pioneer där. Sen laddar du ner all musik du tycker är bra å sätter dig hemma å övar. När du sen fått koll på läget musik å mixning så är det bara att ränna runt till nattklubbarna å söka jobb. Antagligen får du börja spela på ganska pissiga hak å jobba dig uppåt.

Alltså när (om) jag börjar dj:a så är det av artistiska skäl. Jag vill spela det sjag själv tycker om, jag är inte intresserad av att spela taskigt remixade beyonce-låtar eller britney spears senaste. Så jag räknar inte med att bli nån professionell dj. Men tack för tipsen. Jag ska börja sätta mig in i det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Är din tanke att spela hemma för polarna eller har du visioner om att giga på nattklubbar/barer?

Igen, var bor du? finns flera bra DJ-kurser i landet.

Jag är proffisionell DJ, men självlärd. Jagtror att det kan vara en bra idé att gå en kort DJ-kurs om du vill komma igång snabbt. Förrutom grundläggande mixteknik så får du ju också lära dig hur branschen fungerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Är din tanke att spela hemma för polarna eller har du visioner om att giga på nattklubbar/barer?

Igen, var bor du? finns flera bra DJ-kurser i landet.

Jag är proffisionell DJ, men självlärd. Jagtror att det kan vara en bra idé att gå en kort DJ-kurs om du vill komma igång snabbt. Förrutom grundläggande mixteknik så får du ju också lära dig hur branschen fungerar.

Nja. Att satsa på en DJ-karriär är väl inte det jag vill. MEN jag skulle vilja spela på klubbar, dock inte vilka klubbar som helst. Jag har många vänner som är intresserade av att anordna klubbar där det ska spelas den musik jag vill spela (Nu-jazz, house etc, dnb, electronica) Hur som helst ligger det långt fram i tiden. Först och främst vill jag få insikt i hur man går till väga. Och jag har funderat på DJkurser, där jag bor just nu (Östersund) finns det dock ingen men jag flyttar snart till Oslo (där jag ska praktisera hos Bugge Wesseltoft en kille som ju bland annat har DJ:at en del, hoppas att man kan få några tips därifrån).

Sen är det ju så att jag tycker om väldigt mycket, så att säga att jag bara vill spela det jag själv tycker om kna ju innebära en hel del. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Här

Skicka ett mail till den här killen & fråga om tips i Oslo. Han är Norges Calle Dernulf.

För övrigt så är jag halv-östersundare & min fru är från Oslo.

Så du kan inte vara helt fel ute...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Va? I princip alla DJs som har en 'riktig dj-karriär' spelar ju det de själva tycker om. Ska man tjäna lite extra flis på helgerna kanske det funkar att spela hits på den lokala klubben, men man blir ju knappast någon superstar. Spela den musiken du gillar och hoppas på att det finns nån annan som gillar det. Annars kan de dra åt pepparn.

Därmed inte sagt att det skulle vara enkelt att få spelningar, nuförtiden är det ju nästan att måste(?) att producera egen musik för att någon respektabel klubb ska visa intresse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kommer "vinylfantasterna" utrotas snart,

jasså så det tror du.. (det är väll som att påstå att anlogsyntarna kommer försvinna typ) säger bara en sak: Vinyl är och kommer alltid vara det skönaste formatet. desutom så släpps det mycket på vinyl som aldrig kommer hamna på en cd skiva!

har för mig att det fins en rätt bra guid till dom som vill börja jocka på http:///www.djporatal.nu

Redigerat av DjBox
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Va? I princip alla DJs som har en 'riktig dj-karriär' spelar ju det de själva tycker om.

Ja men innan dom kom dit och blev stora dj´s fick dom stå å harva hits. Tiesto är ett exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Va? I princip alla DJs som har en 'riktig dj-karriär' spelar ju det de själva tycker om.

Ja men innan dom kom dit och blev stora dj´s fick dom stå å harva hits. Tiesto är ett exempel.

Just det jag menar!

Jag är i den positonen idag att jag kan spela (nästan) precis det jag känner för.

& jag spelar på mycket respekterade klubbar.

Men för sisädär 10 år sen, när jag började så var det en annan sak - för att få gig så var jag helt enkelttvungen att spela det som krögaren/arrangören ville. Idag har jag såpass mycket credibilitet & erfarenhet så jag kan kicka den musiken jag känner för för kvällen, & dansgolvet är med på det.

Vad gäller vinyl så har DJbox en poäng, det släpps remixer på vinyl som är omöjliga att komma över på CD. Men det är nog bara en tidsfråga innan allt släpps på CD. Både Hed Kandi & MOS släpper ju compilations med exklusiva 12" mixar, som spinns av stora DJ's.

Sen är det en annan fråga om DJbox spelar uteslutande vinyl...

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom kommer "vinylfantasterna" utrotas snart,

jasså så det tror du.. (det är väll som att påstå att anlogsyntarna kommer försvinna typ) säger bara en sak: Vinyl är och kommer alltid vara det skönaste formatet. desutom så släpps det mycket på vinyl som aldrig kommer hamna på en cd skiva!

har för mig att det fins en rätt bra guid till dom som vill börja jocka på http:///www.djporatal.nu

Jag har enbart vinylskivor (singlar då 😛) och föredrar det framför cd/mp3, men utvecklingen går ju inte direkt mot fler exklusiva vinylsläpp. Det är mkt du inte kan spela om du kör vinyl också, t.ex. Bevlar 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med att spela det du själv tycker om är bara glömma om du vill satsa på en DJ-karriär...

Va? I princip alla DJs som har en 'riktig dj-karriär' spelar ju det de själva tycker om.

Ja men innan dom kom dit och blev stora dj´s fick dom stå å harva hits. Tiesto är ett exempel.

Just det jag menar!

Jag är i den positonen idag att jag kan spela (nästan) precis det jag känner för.

& jag spelar på mycket respekterade klubbar.

Men för sisädär 10 år sen, när jag började så var det en annan sak - för att få gig så var jag helt enkelttvungen att spela det som krögaren/arrangören ville. Idag har jag såpass mycket credibilitet & erfarenhet så jag kan kicka den musiken jag känner för för kvällen, & dansgolvet är med på det.

Vill man bara ut och spela så mycket som möjligt, så fort som möjligt tror jag också att det är bästa sättet.

Men om man vill komma ut och spela sin egen musik snabbt tror jag det bästa sättet är att producera själv och försöka hypa sig själv så gott det går. När t.ex. en houseklubb ska skaffa en DJ som de ska sätta på en flyer skryter de nog hellre med en unik stil/ett skivsläpp, än att han har pumpat hits på högstadiediscon i 5 år och kan rutinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Humm, kanske inte exakt vad ämnet var. Men det har ju kommit upp i något utav svarena här, VINYL vs CD dess vara och inte vara. Minst 2/3 av oss som sitter å beställer fräcka vinyler idag kommer inom 2 år köpa nerladdings bara (12") MP3 filer från morgondagens motsvarighet till Tune Inn Banging Tunes etc. Vinylen som ljud media kommer snart att döööö.. Sen att många kommer att använda final scratch eller dyl för att fram föra sina MP3or det är en annan sak.

Så så var det med det 😛

www.trackitdown.net är lite pioneers för electronica!

Link to comment
Dela på andra sajter

Här

Skicka ett mail till den här killen & fråga om tips i Oslo. Han är Norges Calle Dernulf.

För övrigt så är jag halv-östersundare & min fru är från Oslo.

Så du kan inte vara helt fel ute...

Ja, jag ska maila honom. Tack för tipset! 😉

Östersund och Oslo lär vara en oslagbar kombo... *host*

Link to comment
Dela på andra sajter

har för mig att det fins en rätt bra guid till dom som vill börja jocka på http:///www.djporatal.nu

Tack, mycket bra tips. Precis vad jag letat efter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Men om man vill komma ut och spela sin egen musik snabbt tror jag det bästa sättet är att producera själv och försöka hypa sig själv så gott det går. När t.ex. en houseklubb ska skaffa en DJ som de ska sätta på en flyer skryter de nog hellre med en unik stil/ett skivsläpp, än att han har pumpat hits på högstadiediscon i 5 år och kan rutinen.

Självklart!

På det viset har du naturligtvis rätt om man är "DJ Newbie" så är det såklart lättare om man har ett namn att luta sig tillbaks på.

Men, jag är ändå säker på att seriösa klubbarrangörer hellre anställler en DJ-DJ än en kändis-dj.

Sa jag att jag proddar househits också? Kanske blir ännu lättare för mig att få spelningar när skiten hamnar på dancecharten...

Då kanske jag kan göra det här på heltid!

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Sa jag att jag proddar househits också? Kanske blir ännu lättare för mig att få spelningar när skiten hamnar på dancecharten...

Då kanske jag kan göra det här på heltid!

Danny Cort for president! :rolleyes:

ÄNTLIGEN!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
[...]men jag flyttar snart till Oslo (där jag ska praktisera hos Bugge Wesseltoft en kille som ju bland annat har DJ:at en del, hoppas att man kan få några tips därifrån).[...]

Förlåt för OT:n, men VA? Bugge? Han är ju hur mäktig som helst ju! Vad ska du göra hos honom?

Link to comment
Dela på andra sajter

[...]men jag flyttar snart till Oslo (där jag ska praktisera hos Bugge Wesseltoft en kille  som ju bland annat har DJ:at en del, hoppas att man kan få några tips därifrån).[...]

Förlåt för OT:n, men VA? Bugge? Han är ju hur mäktig som helst ju! Vad ska du göra hos honom?

JAg praktiserar som ljudtekniker. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...