Jump to content
Annons

Vart placerar ni vst i er dator?


földes

Recommended Posts

Hej!

jag har inte riktigt börjat med producerande av musik men vill gärna komma igång.

Jag vill ha koll på mina mappar i datorn och vill ha det sorterat.

Vart lägger ni era vst i för mappar?

verkar som att vissa vst behöver installeras stämmer detta?

som sagt är väldigt ny.

tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag använder Ableton men när jag kollar så hittar jag ingen vst mapp...

Ableton är visserligen namnet på företaget, men jag förstår att du menar Abletons musikprogram Live. [/pekpinne]

Visst kan du använda VST-effekter i Live. I inställningarna kan du välja vilken mapp som programmet ska leta i.

Fler detaljer och svar på fler frågor finns utförligt dokumenterat på hemsidan: Ableton - VST and Plug-ins FAQs

ableton-vst-plug-in-custom.png

För Mac-användare finns stöd för både AudioUnits och VST, och då lägger man som vanligt AU-pluggar i i /Bibliotek/Audio/Plug-Ins/Components och VST-pluggar i /Bibliotek/Audio/Plug-Ins/VST

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Jag har både cubase och ableton installerat på datan så de verkar vara en gemensam mapp för de båda under steinberg.

För Cubase är standardmappen c:\program\steinberg\vstplugins . Där hittar Cubase alltid pluggarna automatiskt, oavsett version. De flesta VST-pluggar har nog också den mappen som standard när man kör deras installationsprogram.

Om pluggarna däremot ligger i typ c:\program\steinberg\cubaseXX\vstplugins så hittar bara Cubase-versionen som ligger i cubaseXX-mappen pluggarna automatiskt och andra versioner får man då lägga till de andra sökvägarna.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...