Jump to content
Annons

Olagligt att sprida cover på nätet?


tamb

Recommended Posts

Har på sista tiden spelat in en del gamla godingar (dvs. covers) i egna versioner. Det skulle vara kul att fler än bara flickvännen fick höra dem. Är det olagligt att lägga upp dessa på sin egen hemsida eller tex. youtube?

Känns som att youtube är fullt av tomtar som sitter hemma med en kamera och spelar in sina favoritlåtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har på sista tiden spelat in en del gamla godingar (dvs. covers) i egna versioner. Det skulle vara kul att fler än bara flickvännen fick höra dem. Är det olagligt att lägga upp dessa på sin egen hemsida eller tex. youtube?

Känns som att youtube är fullt av tomtar som sitter hemma med en kamera och spelar in sina favoritlåtar.

Stim registrerar du dina covers så är det inga problem.

kan du hända att du får pröjsa en hundralapp eller två om året dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stim registrerar du dina covers så är det inga problem.

kan du hända att du får pröjsa en hundralapp eller två om året dock.

Det där är tyvärr direkt felaktigt.

För att ladda upp material på youtube som du själv inte äger rättigheterna till krävs tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte tillåtet att lägga upp covers utan tillstånd från upphovsmännen, annat än på din egen privata hemsida - under förutsättning att du har skaffat licens från STIM för att lägga upp din musik på den egna hemsidan (något man får gratis av STIM så fort man anmäler att man vill ha det).

lÄr det lagligt att publicera mina inspelade covers på min privata hemsida eller måste jag ha tillstånd av upphovsmannen?

Om inspelningen är gjord av ett kommersiellt skivbolag måste du ha tillstånd från skivbolaget. Men om du själv gjort inspelningen räcker det med att lösa en licens för privatpersoners hemsida som du hittar under kundfliken/Internet.

Behöver jag licens om jag lägger ut musik på internet?

Ja. Du behöver tillstånd från musikskaparna och från skivbolaget. Mejla kundservice@stim.se för tillstånd från musikskaparna. Ifpi är skivbolagens organisation. På www.ifpi.se finns en medlemsförteckning med kontaktuppgifter

Får jag lägga upp några covers jag har spelat in på MySpace eller YouTube?

Enligt användarvillkoren på MySpace och YouTube måste man ha tillstånd och man är själv ansvarig att skaffa sig dem.

Får man lägga upp låtar som jag sjunger själv på MySpace?

Enligt MySpace användarvillkor måste du skaffa alla rättigheterna innan du lägger upp låtarna på MySpace. Om du har gjort egna inspelningar och sjunger andras låtar krävs alltså tillstånd från musikskaparna. Tyvärr kan du inte söka tillstånd för enskilda låtar från Stim. Du måste således kontakta respektive låtskrivare alternativt musikförlag. Mejla medlem@stim.se för kontaktuppgifter.

Citaten är hämtade från: http://www.stim.se/sv/OM-STIM/Fragor--svar1/Internet-och-mobil/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte tillåtet att lägga upp covers utan tillstånd från upphovsmännen, annat än på din egen privata hemsida

Faktiskt behövs tillstånd också då - nästan all bearbetning av andras musik kräver tillstånd från rättighetsinnehavarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Faktiskt behövs tillstånd också då - nästan all bearbetning av andras musik kräver tillstånd från rättighetsinnehavarna.

Jo, men... "tillståndet" fås ju i och med att STIM godkänner att man får lägga upp eländet på sin privata hemsida. (Under förutsättning — givetvis — att rättighetsinnehavaren är STIM-ansluten eller medlem i motsvarande intresseorganisation. Annars, ja, då måste man vända sig direkt till rättighetsinnehavar-Nisse och be om lov.)

Sedan att STIMs system med att lägga ut på "privat hemsida" är helt käpp rätt åt helvete corny, det är en annan sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men... "tillståndet" fås ju i och med att STIM godkänner att man får lägga upp eländet på sin privata hemsida. (Under förutsättning — givetvis — att rättighetsinnehavaren är STIM-ansluten eller medlem i motsvarande intresseorganisation. Annars, ja, då måste man vända sig direkt till rättighetsinnehavar-Nisse och be om lov.)

Sedan att STIMs system med att lägga ut på "privat hemsida" är helt käpp rätt åt helvete corny, det är en annan sak.

Alltså jag tror du blandar ihop två olika principer. Det ena handlar om att ägaren av hemsidor måste ha tillstånd för att sprida musik, ungefär på samma sätt som en pizzeria eller ett disko.

Det andra tillståndet handlar om bearbetning av andras låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså jag tror du blandar ihop två olika principer. Det ena handlar om att ägaren av hemsidor måste ha tillstånd för att sprida musik, ungefär på samma sätt som en pizzeria eller ett disko.

Det andra tillståndet handlar om bearbetning av andras låtar.

Du har rätt. Jag har inte fått kaffe.

Jag tänkte på överföring, mångfaldigande och spridning. Bearbetning avses inte.

Men är det det TS vill göra? Bearbeta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har rätt. Jag har inte fått kaffe.

Jag tänkte på överföring, mångfaldigande och spridning. Bearbetning avses inte.

Men är det det TS vill göra? Bearbeta?

Det är lite lurigt det där. I Sverige brukar vi anse att covers som liknar originalen är okej att sprida utan förlagens eller upphovsmännens tillstånd, men vad jag har förstått så ser utländska förlag lite annorlunda på saken - där är i princip alla covers bearbetningar som kräver tillstånd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite lurigt det där. I Sverige brukar vi anse att covers som liknar originalen är okej att sprida utan förlagens eller upphovsmännens tillstånd, men vad jag har förstått så ser utländska förlag lite annorlunda på saken - där är i princip alla covers bearbetningar som kräver tillstånd.

Min egen erfarenhet har visat följande:

Ett hårdrocksgäng som jag känner spelade in en Alice Cooper-cover. Här var det bara NCB som gällde, därefter var saken biff.

Jag jobbade på ett musik-produktionsbolag/förlag för ett antal år sedan. Då skulle vi lansera en "onts-onts-onts-onts"-version av Kim Wildes "You Keep Me Hangin' On", vilket förutsatte lite direkt dialog med rättighetsinnehavaren (förlaget).

Link to comment
Dela på andra sajter

mycket som laddas upp på youtube är olagligt

men det värsta som kan hända är att de tar bort det om någon anmäler det

så på youtube kan man lägga upp vad som helst

däremot på egen hemsida är inte så smart även om troligtvis inget händer

och på myspace kan de stänga hela ditt konto

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite lurigt det där. I Sverige brukar vi anse att covers som liknar originalen är okej att sprida utan förlagens eller upphovsmännens tillstånd, men vad jag har förstått så ser utländska förlag lite annorlunda på saken - där är i princip alla covers bearbetningar som kräver tillstånd.

...men eftersom vi finns i Sverige så är det svenska regler som gäller och eftersom STIM har koll på läget så litar jag på det som står i deras FAQ. Det ska åtminstone inte vara några problem om man använder ett svenskt webhotell för hemsidan som man lägger upp sina covers på, men annars kan det vara lite klurigare, eftersom det är webhotellets lands regler som följs...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med remixer, räknas det som covers eller är det nåt annat som gäller för det?

En cover är enbart när du spelar in rubbet själv från scratch - och inte använder någonting som skivbolaget har spelat in. Använder du samplingar från skivan, så måste du ha tillstånd från skivbolaget eftersom det är de som har rättigheterna till själva inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag får för mig att göra en tyngre metal version av,

vi tar tex eye of the tiger, som tex killswitch engage gort med holy diver.

állting är inspelat på nytt det ända som stämmer är riffen och texten.

är det stim som skall kontaktas då åxå?

eller är det ok att lägga upp den på egenhemsida?

försökte läsa mig till, men är inte ritkigt på det klara vad som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

om jag får för mig att göra en tyngre metal version av,

vi tar tex eye of the tiger, som tex killswitch engage gort med holy diver.

állting är inspelat på nytt det ända som stämmer är riffen och texten.

är det stim som skall kontaktas då åxå?

eller är det ok att lägga upp den på egenhemsida?

försökte läsa mig till, men är inte ritkigt på det klara vad som gäller?

Är det väldigt stor skillnad mot originalet, så är det en bearbetning och inte en cover - och i ett sådant läge är det nog säkrast att se till att få tillstånd av upphovsmannen/förlaget innan man publicerar det någonstans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Slutsats: man får ge f-n i att göra covers, så slipper man vilja sprida dem. En liten passus bara: det var väl någon inom Piratpartiet som lagt ett förslag om att den som skriver låtar måste betala de som vill göra covers på dem sedan?

fan vad jag skulle göra covers då....

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...