Jump to content
Annons

Ni som jobbar live, hur länge pallar öronen?


JJMusik

Recommended Posts

Jag är ingen livetekniker alls men ibland får man ta gigen helt enkelt.

Som ni vet har jag ju också lite strul med överkänslig hörsel/tinnitus/rädlsa för att pajja öronen.

Gårdagens gig låg väl på en sisådär medel 97-98 db - och även med öronproppar i tycker jag fan att det är starkt - men det är kanske bara mina överkänsliga öron?

Sedan händer ju alltid de där fadäserna som bara inte får hända. En artist skulle bestämt plugga in sin egen trådlösa mick. Sagt och gjort, jag tog en av mic-kablarna och pluggade in i hennes trådlösa mottagare som då sedan gick till multiboxen där alla andra mickar gick.

Vad jag inte såg i mörkret var att det fanns en volymratt på mottagaren som alltså ställde gainen från den in i mixern. Den stod på full volym.

När hon satte igång micken fick vi en rundning på full volym i alla 4 monitorer. Main hade jag mute:at på bordet men auxarna var igång...

När detta hände stod jag framme vid monitorerna, ball. Vad tror ni de kommer upp i?

Vi har en mätutrustning vid mixplats som står och konstant mäter för myndigheternas skull. Den hade peakat på 110 db uppe vid mixplats som är ca 20 meter från scenen.

Undrar vad jag utsatte öronen för framme där jag stod. Nu hade jag de hudfärgade skumgummipropparna i som väl dämpar en 30db i runda slängar - men ändå, det måste ha varit mighty jävla högt.

Man blir liksom lite chockad när sådant händer så jag kommer knappt ihåg ljudet nu...

Fan också

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja det är egentligen ingenting alls för mig. Studio är mycket skönare.

Jag är så skraj för att fucka upp mina öron och live händer det sådana här grejor. Jag är alltid noggran med att dra ner volymer och mute:a innan man kopplar in saker, jag letar aldrig efter "rätt knapp" med volymen på.

Men så har man ett jobb som ska göras och tiden är knapp. Fem band ska lira på en scen under en kväll och tiderna måste hållas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...