Jump to content
Annons

M-AUDIO FASTTRACK 8R


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Hej!

Ska spela in trummor nästa helg och med 8 ingångar som jag har just nu klarar jag mig inte, men när jag läser mer om mitt ljudkort så påstår de sig att man kan få 16in och 8 ut? Hur funkar det för där är ju enbart 8 ingångar på baksidan, var ska jag få de andra 8 ifrån??

Kan man på något vid köra två ljudkort på en gång??? om jag köper ett m-audio fasttrack 8r till eller lånar ett mindre ljudkort av nån polare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Ska spela in trummor nästa helg och med 8 ingångar som jag har just nu klarar jag mig inte, men när jag läser mer om mitt ljudkort så påstår de sig att man kan få 16in och 8 ut? Hur funkar det för där är ju enbart 8 ingångar på baksidan, var ska jag få de andra 8 ifrån??

Kan man på något vid köra två ljudkort på en gång??? om jag köper ett m-audio fasttrack 8r till eller lånar ett mindre ljudkort av nån polare?

Du kan inte få 16 in med detta ljudkort. Om du kan köra 2st samtidigt tvivlar jag på.

EDIT: Var påstås att detta kort har 16 fysiska ingångar?

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Oki..Jag läste bara på deras hemsida om att man kunde expandera det till 16in fast där stod inte hur..

Hur har man gjort i studios där man mickar upp trummor? för i mina ögon kan jag omöjligt spela in trummor med hjälp av 8 ingångar. Jag vill ha minst 12 ..

Eller vad säger ni? kommer jag klara mig på 8?

Jag har räknat

1 på hihat

2 på virvel

2på bastrumma

2 överhänng

3 på pukorna

2 rumsmmickar vilket ger 12.

jag kan alternativt skita i rumsmickar och köra endast 1 på virvel och 1 på kagge men frågan är om jag får det där ljudet man vill ha...

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html

skrolla ner till mx core artikeln så står där att man kan få 16 in 8 ut..men såklart itne fysiska, det var inte så jag menade heller, jag menade att om jag har en mixer med 12 kanaler eller mer så kanske jag kan utnyttja alla 16 på nåt sätt men jag kan bara itne förstå hur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

http://www.m-audio.com/products/en_us/FastTrackUltra8R.html

skrolla ner till mx core artikeln så står där att man kan få 16 in 8 ut..men såklart itne fysiska, det var inte så jag menade heller, jag menade att om jag har en mixer med 12 kanaler eller mer så kanske jag kan utnyttja alla 16 på nåt sätt men jag kan bara itne förstå hur...

Grejen är att du bara kan mixa 8 datorspår med de 8 andra ingångarna så det passar inte till det du vill...

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej.

Men vad fan, sunkigt att inte kunna seriekoppla dem, ska dra iväg ett mail till m-audio och fråga om man kan seriekoppla eller köra två samtidigt...

8 mickar och rocktrummor känns helt kass...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

okej.

Men vad fan, sunkigt att inte kunna seriekoppla dem, ska dra iväg ett mail till m-audio och fråga om man kan seriekoppla eller köra två samtidigt...

8 mickar och rocktrummor känns helt kass...

Några av de bästa rockplattorna från 60-talet är inspelade med betydligt färre mickar och direkt till ett eller två bandspår. Det ironiska är att många band eftersträvar det soundet än idag men inte lyckas oavsett utrustning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller vad säger ni? kommer jag klara mig på 8?

Det beror ju förstås på vad för ljud du vill ha, men jag brukar få till rätt schysta grejer med bara 4 micar, två överhäng placerade ovanför trummisens huvud, riktade för att ta upp mycket pukor, sedan en ett par dm framför kaggen, och en på virvel, förslagsvis över. Då har du dessutom 4 över att leka med. Särskild mic för hihat tycker jag ofta är rätt onödigt, prova att placera virvelmicken så att du får in så mycket hi hat du vill ha i den. Kanske närmic på tredje pukan, och en som fokuserar på de andra två tillsammans. Två kvar, kanske är det rumsmicar? Annars tycker jag man kan komma långt (även om det är fusk) med att kopiera överhängsspåren till en extra sterokanal, slänga på en liten rumsklang (som låter typ som rummet du spelar in i) och förskjuta hela kalaset ett par millisekunder extra. Vipps så har du virituella rumsmickar!

Men som sagt, det beror ju helt på vad du är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

jag använder en stabil pc...har aldrig blivit vän med mac...=)

ska kolla den tråden du länka till men tror jag äst den redan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...