Jump to content
Annons

GOD JUL o GOTT NYTT ÅR!


debatt

Recommended Posts

Annons

Storebrossan fastslog vad han tyckte. Han tyckte inte vi skulle köpa några julklappar detta året.

Det har sagts så förut också några gånger, men det har inte hänt att vi undvikt det.

Hörde folk prata såhär inuti de allmänna kommunikationerna idag "ja, nu när det är jul snart...".

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Klenäter hör Julen till för min del!

Får jag inte det, och Belgisk choklad till Nyåret,

så har det inte varit några riktiga helger.

Förra året fick jag tag på klenäter i Hemköp,

Frölunda som inte alls var dyra, men ändå jättegoda,

en hel ask full för 30 kr, tror jag.

Annars finns de på konditorierna för 16 kr styck här.

Vansinne.

Svåra att göra själv, för man måste ha fritt och ingen fläkt

ivägen i köket, när elden ska blossa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan sett en viss påbörjad julskyltning. Dessutom annonser om Advent, valet av Lucia och om julklappar.

//:debatt

Vaaa!! Har dom redan firat Mårten Gås? 😐

mårtensgås, gås som äts på "mårtensafton", 10 november; även benämning på denna dag. Seden har tidigmedeltida rötter och hänger samman med att gässen alltid slaktades på hösten då de hunnit bli feta. Kopplingen mellan gåsfesten och Sankt Martins av Tours helgondag gjordes i tidig medeltid i Frankrike, och seden spred sig därifrån till Tyskland och så småningom vidare till Sverige, där gåsaveln var omfattande. Det är bara de två senaste århundradena som mårtensfirandet blivit koncentrerat till Skåne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med dagens julbord är inte julbordet i sig, utan att det skall avslutas så jäkla snabbt 🙁. Förr kunde det ta hela dan med ordentliga pauser mellan rätterna och folk umgicks med diverse lekar för att få maten att sjunka. Nu sitts det och proppas det och folk blir snabbmätta och lämnar bordet för andra aktiviteter. Känns lite som dagens rätt numera, känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...