Jump to content
Annons

Vad används denna (studio)pryl till?


Jerry P

Recommended Posts

Rotade lite och fann denna pryl. Att den används till mikrofoner, fattar jag. Någon som vet vad den använts till? Ser lite "spacig" ut.

post-24757-042281600 1283473098_thumb.jpg

Sen så är där en liten tapp på sidan, som man kan röra in och ut. Men där verkar inte vara någon funktion för den.

post-24757-022461800 1283473197_thumb.jpg

På undersidan är där en gänga för att kunna fästa prylen på någonting. Sidan om den är en trepolig XLR-hane.

Någon som vet vad denna pryl har använts/används till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

skulle gissa på någon sorts summerings adapter för att kunna ansluta flera mikrofoner till en sin signal för tex mixer... men vad vet jag.

Ska bli spännande att följa denna tråd, vill jag lova.

Link to comment
Dela på andra sajter

runda bordet samtal?

det står ingen som helst beteckning på den?

Därunder kunde jag svårligen läsa "Ventti Corp." Jag sökte och fann en träff på en trader manufactersida. Den enda infon som KAN vara om denna pryl, är att dom tillverkade världens första tjuvsäkra mikrofonställ som kallades "Turtle". Och med tanke på utseendet på min bild, så KAN det ju vara den som avses. Jag har testat en mikrofon på den och det var faktiskt jättesvårt att få loss den.

Uppdateringen på den där sidan verkar bara sträcka sig till cirka 1990, så då måste detta vara en 1980-talspryl då.

Men det där om "Runda-bords-samtal" verkar rätt intressant. Kanske den har använts i en radiostudio isåfall?

Här skulle jag egentligen vilja ha med Debatts inlägg också men jag vet inte hur man gör detta ännu 🤪 . Debatt: Du kommer alltså inte alls ihåg varför du köpte den? Svar: Jag jobbade på en kommunal inrättning för många år sen som for runt och hjälpte till att bland annat rensa ut förråd och dylikt som vi sedan skulle slänga. Denna pryl låg där i nån låda. Jag tyckte den var så udda så jag tog den med hem.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Aktivera eller inaktivera mikrofonerna, tror jag.

Ja, kanske det. Jag lyckades hitta en insexskruv på sidan och öppnade prylen. Här är tappen sedd från insidan:

post-24757-071032800 1283912371_thumb.jpg

Då var där ett par klickrelä, som förmodligen klackarna på tappen skall vidröra. Klickreläna är hjulförsedda.

post-24757-082401800 1283912566_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är nog den dära tjuvsäkringen. En tråd som är inklämd i en skåra i klacken till mikrofonhållaren och hindrar således att mikrofonen kan tas loss.

post-24757-028276900 1283914393_thumb.jpg

Denna tråd går i ett stycke runt och igenom alla mikrofonhållsklackarna.

post-24757-056240200 1283994918_thumb.jpg

Edit: Har lagt in en bättre bild 2.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

När du nu har öppnat den, så kan det inte vara helt svårt att följa ledningstrådarna för att avgöra om det är en form av summering som sker?

Det är inte så att "tappen" bara lossar nycklingen/låsningen till mickarna? Jag hajjade inte riktigt från din beskrivning av relät där.

tjing

edit: Dina bilder är inte helt knas, men om du har makrofunktion på din kamera så kan de ev bli ännu skarpare?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

När du nu har öppnat den, så kan det inte vara helt svårt att följa ledningstrådarna för att avgöra om det är en form av summering som sker?

Det är inte så att "tappen" bara lossar nycklingen/låsningen till mickarna? Jag hajjade inte riktigt från din beskrivning av relät där.

tjing

edit: Dina bilder är inte helt knas, men om du har makrofunktion på din kamera så kan de ev bli ännu skarpare?

Där går tre stycken ledningar från varje relä till XLR-outputen. Det är möjligt att dessa möts under godset, som är svårt att kolla, INNAN ledningarna går vidare till XLR-kontakten

Nej. Om du tittar på "tappen från insidan"- bilden, så är där en mindre klack i mitten. Tittar du då på reläbilden under, så ser du en "uthuggning" framför reläna. Där passar den in. Och jämför du avståndet från mittklacken till en av ytterklackarna på tappen, så stämmer det väl överens med avståndet "uthuggningen" till relät.

Tack för det 🙂 . Bilderna är tagna med en gammal mobilkamera 2,5 megapixel 24-bits N-KIA 7650. Därefter Bluetoothat till datorn via en Bluetooth-Dongle. Det är svårt att vara blickstilla när man skall trycka på styrpinnen. Jag har således närmat mig med kameradelen för att få så mycket detalj som möjligt....Och så var det natt...Och så orkade jag inte göra om det 😉 .

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

När du nu har öppnat den, så kan det inte vara helt svårt att följa ledningstrådarna för att avgöra om det är en form av summering som sker?

Här har jag monterat av klickrelät ifrån prylen och det verkar som om kabelanslutningen är summerisk. Längst fram är de kontaktytor som var pressade mot kontaktytorna för en av mickarna. Skall inte dom vara lika långt ute? Trycker man på dessa så rör sig undersidan där kablarna är fästa, lite.

post-24757-087451500 1283977704_thumb.jpg

Mitt problem när jag skulle lossa den, är att där ramlade ut 3 st kullager nånstans ifrån.Kanske dom satt mellan kontaktytorna? Satt även en fjäder med ett större kullager i pelaren över XLR:en. Kan dessa vara där för att minimera nån sorts kontakt med själva gjutgodset?

Link to comment
Dela på andra sajter

där ser man - redan dom gamla summererna alltså...

det där med kullager... kan det va så enkelt (korkat) att den är till för att snabbt jämföra mickar?

att man roterar mackapären och olika mickar kopplas in?

Jag har också funderat i den riktningen när det gäller rotation. I topplocket på prylen är där fördjupningar som motsvarar läget framför en mick. Det stora kullagret, som nämndes, ligger i en sån fördjupning. Jag provade att sätta ihop relädelen med toppdelen tillsammans med kullagret (tänk på att prylen är upp-och-nedvänd). Då verkar den vettiga platsen för de 3 små kullagren att vara i glipan på centrumstången till höger. Antagligen för jämnviktbalansens skull. Jag prövade även att rotera paketet och kullagret följde med till nästa hack. Så en viss rotation är möjlig. Men det som talar emot funktionen, är att man då skulle bli tvungen att öppna prylen för att utföra operationen. Topplattan har utskurna halvmånar som var och en passar över en mickhållare och omöjliggör således en eventuell yttre påverkan att kunna rotera någonting från det hållet.

post-24757-025828800 1284044161_thumb.jpg

Bilden visar topplatta med utskärningar samt detalj av kullager och mittstång.

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...